2 835 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Köpa fastighet med servitut för båtplats
Hej,
Jag har lagt bud på en fastighet i Stockholms skärgård där det enligt mäklaren finns finns "förtur till båtplats i hamnen via servitut". Vill såklart veta mer detaljerad info om detta innan jag skriver på. Ska jag be att säljaren skickar ett utdrag från lantmäteriet eller finns det något sätt jag kan kolla upp det själv?
Mvh,
Förvirrad förstagångsköpare
Jag har lagt bud på en fastighet i Stockholms skärgård där det enligt mäklaren finns finns "förtur till båtplats i hamnen via servitut". Vill såklart veta mer detaljerad info om detta innan jag skriver på. Ska jag be att säljaren skickar ett utdrag från lantmäteriet eller finns det något sätt jag kan kolla upp det själv?
Mvh,
Förvirrad förstagångsköpare
Ett servitut kopplat till fastigheten finns inskrivet hos lantmäteriet och denna information ska mäklaren kunna bidra med. Både last och förmån kan ju förändra prisbilden en hel del så det åligger mäklaren att kunna redovisa detta för spekulanterna.
Tack för svaret, ska be om det ifall mitt bud godkänns av säljarenM Markarbetaren skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 938 inlägg
Utdrag ur fastighetsregistret kan du ordna själv via Lantmäteriets e-tjänst, bara du har fastighetsbeteckningen. Det är helt offentliga uppgifter, och där kan du hitta mycket matnyttig information (även sådant som förtigs av mäklaren).
Jag beställde ett utdrag ur fastighetsregistret men då verkar man inte få med info om servitut och liknande i standardinformationen.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 938 inlägg
Antingen är servitut information som inte ingår i registerutdraget, (minns inte om det gör det, har inte gjort något utdrag i år), eller också är det aktuella servitutet inte inskrivet i fastighetsregistret.
Denna uppgiften ska mäklaren kunna visa för dig. Det ingår i mäklarens upplysningsplikt. Googla så ser du.O oddan skrev:
Edit: Googlade åt dig https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/maklarens-ansvar-och-roll/maklarens-kontrollskyldighet/
Citat : ”Mäklaren ska kontrollera:
- Vem som är registrerad ägare till en bostad.
- Vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som eventuellt belastar en fastighet.
- Om en fastighet har del i en eller flera gemensamhetsanläggningar.
- Om en bostadsrätt är pantsatt.”
Redigerat:
Hej, har ingen anledning att misstro att mäklaren kontrollerat allt detta. Det står ju t.ex. om servitutet i annonsen. Men jag skulle vilja komma åt den exakta formuleringen i fastighetsregistret, så jag får en bättre förståelse för var servitutet är värt för mig. T.ex. finns det bryggor på på den andra fastigheten redan?M Markarbetaren skrev:Denna uppgiften ska mäklaren kunna visa för dig. Det ingår i mäklarens upplysningsplikt. Googla så ser du.
Edit: Googlade åt dig [länk]
Citat : ”Mäklaren ska kontrollera:
- Vem som är registrerad ägare till en bostad.
- Vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som eventuellt belastar en fastighet.
- Om en fastighet har del i en eller flera gemensamhetsanläggningar.
- Om en bostadsrätt är pantsatt.”
Be kommunen att få förrättningen / avstyckningsakten från när din fastighet bildades. Där står om servitutet fanns med från början. Om servitutet är före ett visst årtal står de inte i fastighetsregistret ändå utan du måste titta i akten.O oddan skrev:Hej, har ingen anledning att misstro att mäklaren kontrollerat allt detta. Det står ju t.ex. om servitutet i annonsen. Men jag skulle vilja komma åt den exakta formuleringen i fastighetsregistret, så jag får en bättre förståelse för var servitutet är värt för mig. T.ex. finns det bryggor på på den andra fastigheten redan?
Kan man ens ha själva FÖRTUREN till båtplatsen som servitut, för det kan ju vara det han menar, och inte den faktiska båtplatsen? (Kan man skriva servitut på ”varsomhelst”?)M Markarbetaren skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Det hela låter väldigt konstigt.
En vanlig konstruktion är att det finns en samfällighetsförening som fastigheten ingår i. Föreningen kan ha flera olika områden att förvalta, vägar sommarvatten och ofta båthamnar. Då är det ofta så att det finns inte båtplats till alla fastigheter. Men om det finns överskott av platser så hyrs de ut till externa. Som medlem i föreningen har du förtur framför externa hyresgäster.
Men du bör kräva att få se den exakta kopplingen mellan rätt till båtplats och fastigheten.
Bekanta köpte fastighet med liknande skrivning, det var rena fantasier från mäklaren. Mäklaren avregistrerade sig själv innan fastighetsmäklarinspektionen hann utfärda prickning.
En vanlig konstruktion är att det finns en samfällighetsförening som fastigheten ingår i. Föreningen kan ha flera olika områden att förvalta, vägar sommarvatten och ofta båthamnar. Då är det ofta så att det finns inte båtplats till alla fastigheter. Men om det finns överskott av platser så hyrs de ut till externa. Som medlem i föreningen har du förtur framför externa hyresgäster.
Men du bör kräva att få se den exakta kopplingen mellan rätt till båtplats och fastigheten.
Bekanta köpte fastighet med liknande skrivning, det var rena fantasier från mäklaren. Mäklaren avregistrerade sig själv innan fastighetsmäklarinspektionen hann utfärda prickning.
Har ägt en fastighet där den, tillsammans med andra fastigheter styckade från samma stamfastighet hade rätt att bli medlem i en båtklubb (enligt båtklubbens stadgar). Fastigheten blev medlem mot en engångskostnad och sedan var årsavgiften mycket modest, likaså priset för båtplats. Långt under 1000 kr för både och.
Påverkade absolut värdet på de fastigheter som var eller kunde bli medlemmar. Mäklaren jag anlitade vid försäljning hittade även att samma fastigheter hade fiskerätt i närliggande vatten, något få verkade känna till.
Påverkade absolut värdet på de fastigheter som var eller kunde bli medlemmar. Mäklaren jag anlitade vid försäljning hittade även att samma fastigheter hade fiskerätt i närliggande vatten, något få verkade känna till.
Liknande trådar
-
Underhåll på väg med servitut. Hyresgäst eller Fastighetsägaren?
Juridik -
Köpare reklamerar köp av fastighet. Hur går vidare?
Juridik -
Kan man köpa fastighet tillsammans med företaget?
Köpa & Sälja hus -
Kan man köpa skogsfastighet
Köpa & Sälja hus -
Kostnad för civilrättsligt skapa servitut över annan fastighet
Juridik