Vet inte om det här är helt rätt del av forumet för mina funderingar men jag testar.

Som det ser ut nu så kommer jag och min fru att separera men inget är 100% bestämt. Jag vill gärna bo kvar i kedjehuset vi köpte för 6 månader sedan då vi flyttade från stockholmstrakten, vilket kan bli svårt om jag står själv som ägare. Hon vill gärna ha något eget. När vi sålde vårat förra hus så var tanken att vi skulle köpa något större och finare, men så blev det inte eftersom det knappt fanns några huset i det området vi ville bo i. Vi har därför en del pengar över i väntan på det "nya" huset som nu inte ser ut att hända. Vinsten lär dyka upp i årets deklaration.

Nu till min fundering. Om vi deklarerar och betalar in vinstskatten och i tex nästa år vill separera och då köpa en lägenhet, så blir det väl med skattade pengar, dvs det "försvinner" en hel del pengar. Kan vi skjuta upp skatten och köpa en extra lägenhet dvs vi har ett kedjehus och en lägenhet för ungefär samma pengar som vi sålde vårat förra hus för? Vi går +-0 och behöver inte skatta? Vi skulle väl då bli ägare till två boenden som vi skulle äga gemensamt på pappret, fast vi separerar vilket ju inte är bra men kanske ända sättet att få två bra boenden. Jag gissar på att vi får låna mer pengar om vi lånar tillsammans än om vi gör det separat, eller har jag fel?

Jag är långt ifrån färdig med mina funderingar så tips tas gärna emot.

Ring skatteverket. Då får du bra hjälp.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
R robert77 skrev:
Jag gissar på att vi får låna mer pengar om vi lånar tillsammans än om vi gör det separat, eller har jag fel?
Så är det troligen, men om ni separerar så vill ni troligen dela upp så ni inte är delägre i varandras bostäder. Och då kommer banken att pröva resp lån igen. Klarar ni inte kraven idag, så kommer det inte att gå då heller.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.