5 421 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Köpa elektronikkomponenter
Var köper man enklast och billigast elektronikkomponenter som privatperson?
Jag är t.ex. på jakt efter 8 st mosfet 50N06 till strömförsörjningen i mitt slutsteg som gav upp i helgen. Var får man enklast tag på sådant här i Sverige?
(Har inga som helst problem med att beställa över nätet om ni har bra länktips)
Jag är t.ex. på jakt efter 8 st mosfet 50N06 till strömförsörjningen i mitt slutsteg som gav upp i helgen. Var får man enklast tag på sådant här i Sverige?
(Har inga som helst problem med att beställa över nätet om ni har bra länktips)
ebay såklart.
Brukar oftast vara billigare, även inkl frakt från kina, och dessutom brukar frakten vara snabbare än om man köper från postorder här hemma.
Visserligen får man ju inget RoHS cert på prylarna men det kanske man kan leva med..
HAr köpt både PID-regulatorer och halvledarelläer på ebay från Kina utan problem, varken med säljare, frakt eller tull.
Brukar oftast vara billigare, även inkl frakt från kina, och dessutom brukar frakten vara snabbare än om man köper från postorder här hemma.
Visserligen får man ju inget RoHS cert på prylarna men det kanske man kan leva med..
HAr köpt både PID-regulatorer och halvledarelläer på ebay från Kina utan problem, varken med säljare, frakt eller tull.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
ELFA har inte exakt den du vill ha, men för det mesta går det att hitta en som är likvärdig eller bättre. Du måste tala om vilken kapsel du har på dina MOSFET.
I det här fallet hade jag kanske handlat av Farnell, som har 50N06 i flera olika kapslar, men de verkar inte sälja till privatpersoner.
Ett alternativ är att handla av www.digi-key.com. Komponenterna är billiga och de säljer till vem som helst om man betalar med kreditkort, men frakten kan bli betungande på en så liten order.
OBS! Välj "change country" på förstasidan, annars kan det fel uppgift om fraktkostnad.
Frakten ska bli 18 Euro om ordern är under 65 Euro, för större ordrar ingår frakten.
Troligen drabbas du av svensk moms (och tull?).
/Hasse
I det här fallet hade jag kanske handlat av Farnell, som har 50N06 i flera olika kapslar, men de verkar inte sälja till privatpersoner.
Ett alternativ är att handla av www.digi-key.com. Komponenterna är billiga och de säljer till vem som helst om man betalar med kreditkort, men frakten kan bli betungande på en så liten order.
OBS! Välj "change country" på förstasidan, annars kan det fel uppgift om fraktkostnad.
Frakten ska bli 18 Euro om ordern är under 65 Euro, för större ordrar ingår frakten.
Troligen drabbas du av svensk moms (och tull?).
/Hasse
oj då, det märks att det var ett tag sedan jag letade komponenter. Ska kolla upp exakta beteckningarna på det ikväll så får vi se vad jag kan hitta för något. (Vissa hade höjlet kvar, resten sprängda)
OT:
För er som undrar, det finns många sätt att få in saker tullfritt men en enkel tumregel är att tull och annan skatt tas inte ut för en varuförsändelse när den tull och annan skatt som är föreskriven för försändelsen sammanlagt inte uppgår till 100 kronor. (4 kap. 6 § tullagen (2000:1281))
Kom dock ihåg att transport till EU-gräns ska räknas in i varans tullvärde (det värde som varan har innan man lägger till eventuell tull och skatt).
OT:
För er som undrar, det finns många sätt att få in saker tullfritt men en enkel tumregel är att tull och annan skatt tas inte ut för en varuförsändelse när den tull och annan skatt som är föreskriven för försändelsen sammanlagt inte uppgår till 100 kronor. (4 kap. 6 § tullagen (2000:1281))
Kom dock ihåg att transport till EU-gräns ska räknas in i varans tullvärde (det värde som varan har innan man lägger till eventuell tull och skatt).
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Jag har MÅNGA 47N60 som är till salu.
Tål "bara" 47A men 600 V och ca 3 ggr så mycket effekt som 50N06.
Titta i databladen och jämför, 3A för lite ström tror jag inte är något problem.
Så får jag ett bud.
Protte
Tål "bara" 47A men 600 V och ca 3 ggr så mycket effekt som 50N06.
Titta i databladen och jämför, 3A för lite ström tror jag inte är något problem.
Så får jag ett bud.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Elektrokit har jag god erfarenhet av. Jag vet att de även kan skaffa fram en del som inte finns i deras sortiment.
Protte, just det här slutsteget har varit inne på reparation några ggr förut under garantitiden, vilket jag visste om när jag köpte det skitbilligt av en kompis. Problemet är att just dessa 50N06 i strömförsörjningen sprängs. Vet inte om det beror på spänningen eller strömmen, så jag vågar inte riktigt ge mig på att testa annat ifall det ger upp. Det sjuka är att varje gång steget gett upp är det när man bara kört lite lätt med det, alltså aldrig under rejäl belastning.
Än så länge är det ju bara dessa delar som gått varje gång. Just nu vill jag mest bara få igång det igen, saknas ca 600 W RMS ljud just nu... =)
Än så länge är det ju bara dessa delar som gått varje gång. Just nu vill jag mest bara få igång det igen, saknas ca 600 W RMS ljud just nu... =)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Att öka från 60 till 600 volt är ju inget problem, klarar spänningsspikar bättre.
Strömmen 8*50 A=400A eller 8 * 47=376A måste räcka vilket som för 600W uteffekt.
Effekten kom jag inte ihåg från databladet men 47:an var ca 3 ggr tåligare.
Jaja det är ditt val, har det gått sönder tidigare så kan det gå sönder en gång till.
Finns det schema till förstärkaren så kan man kanske se varför det går sönder.
Protte
Strömmen 8*50 A=400A eller 8 * 47=376A måste räcka vilket som för 600W uteffekt.
Effekten kom jag inte ihåg från databladet men 47:an var ca 3 ggr tåligare.
Jaja det är ditt val, har det gått sönder tidigare så kan det gå sönder en gång till.
Finns det schema till förstärkaren så kan man kanske se varför det går sönder.
Protte
Har tyvärr sökt efter ett schema själv men inte hittat något ännu. Precis som du skriver, det skulle vara intressant att se varför den ger upp, för om jag förstått det rätt är det tredje gången just dessa komponenter brinner.
Det rör sig om ett slutsteg till bilen... Ett Gas Silver C2001, några år på nacken men trycker på fint.
Har tidigare trott att det kunde bero på spänningsfall till steget, men numera sitter det matat via en 1 F konding, kopplat med 50 mm2 kabel så det borde finnas kräm så det räcker. Och kompisen som hade det innan hade en helt annan bil och annat baselement så det bör vara något i steget självt som orsakar det.
För övrigt, kom på mig själv att jag kör 4 Ohm nu, så mitt det ligger på 432 WRMS (604 vid 2 Ohm)
Det rör sig om ett slutsteg till bilen... Ett Gas Silver C2001, några år på nacken men trycker på fint.
Har tidigare trott att det kunde bero på spänningsfall till steget, men numera sitter det matat via en 1 F konding, kopplat med 50 mm2 kabel så det borde finnas kräm så det räcker. Och kompisen som hade det innan hade en helt annan bil och annat baselement så det bör vara något i steget självt som orsakar det.
För övrigt, kom på mig själv att jag kör 4 Ohm nu, så mitt det ligger på 432 WRMS (604 vid 2 Ohm)
Liknande trådar
-
Köpa Smålandsvilla byggd 2013
Hustillverkare -
Köpa täcklock till inspektionsbrunn
Grund & Markarbeten -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Multiverktyg, vilken maskin ska jag köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpare reklamerar köp av fastighet. Hur går vidare?
Juridik