Tänkte köpa ett multiverktyg till far i födelsedagspresent.

Vi delar på verktygen o jag har ju lite förkärlek till blåa bosch men tror inte att vi använder ett multiverktyg så mycket så att det är värt att skaffa en gop 250.
(skulle det nu bli så att vi helt plötsligt börjar använda den väldigt mycket så kanske det blir ett inköp av en bättre maskin senare)

Utan överväger mera att skaffa endera biltemas Multiverktyg MFT 180
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Multiverktyg-MFT-180-17198/
eller Julas Meec Multiverktyg 220 W
http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../elektriska-multiverktyg/multiverktyg-010644/

Fördelen som jag ser det med biltema maskinen är billigare tillbehör men tycker den ser klumpigare ut än jula maskinen + att du får med dammsugarmunstycke till meec:en.

Nu vet inte jag kvalitén på biltemas sågblad. Men vi alla vet att biltema har en del bra saker men i överlag så är det verkligen skiftande kvalitet på sakerna. Jag tror att vilken av dom funkar men poängen är att nästan alltid satsa på bra kvalitet på skärande verktyg för det är ofta det det hänger på att ha bra kvalitet på bladen.

Pär

Ps jag gillar när man kan koppla på en dammsugare (men om julas är bättre vet jag inte)

Nu har jag förvisso en Ferm som är inhandlad på Jula för några år sedan, men gissar att kvalitén!? :wow: är ungefär detsamma som Meec. Maskinen har använts mer än jag trodde och den har levererat helt ok, MEN det är sååååååå fippligt och tidsstressande att hålla på med den förbannade insexbulten för att byta verktyg (eller så är det jag som är för hetsig??). å andra sidan en med snabbfäste kostar mer. till min passar bosch blad.

sägs att be billiga skakar mer än vad de slipar'/sågar. köpte själv dremmels variant på harald nyborg och den funkar ju fint. Man blir ju lite lat och tar till handsågen vid enklare kapningar då slipper man ju leta upp den byta verktyg med insexnyckel vira upp och ihop sladden osv.
Ska man slipa är den ju guld värd, det går fort och lätt att slipa lite hörn mm. viktigt är att fästet är av multi typ för att lätt kunna köpa till extra verktyg när man behöver. Hade jag köpt en ny skulle det helt klart blivit en med snabbfäste oavsett pris.

Själv så fick jag rådet en gång att köpa billig maskin, och satsa pengarna på bra (dyra) sågblad, borr mm.

Det är som natt och dag mellan en Fein och en Meec. Den första har ju mjukstart, avvibrering och konstant varvtalsreglering. Men det går ju fint att såga med en Meec också, de är otroligt användbara dessa multisågar. Dock låter den illa som f-n och vibrerar något fruktansvärt (Feinen är en dröm i jämförelse) men man sågar ju trots allt inte så länge åt gången. Ska du slipa med den bör du nog satsa på en avvibrerad maskin, 15min med en Meec och du har ingen känsel kvar i armarna. Snabbfäste eller inte tycker jag dock inte har så stor betydelse, det är pilligt att byta verktyg även med snabbfäste.

Nya vassa blad är A och O när det gäller dessa sågar dock är de ju löjligt dyra.

• Gilla
rickard.morud
  • Laddar…
Jag har lånat multiverktyg från bekanta några gånger. Bosch (grön), Meec och Fein. Insåg att efter att ha lånat 3 ggr är det lika bra att köpa eget. Blev en Fein och det beror på det som johel572 nämner: ljudnivå och vibrationer, dessutom är avverkningsgraden större på Fein (kan också vara bladen som gör att jag märkte stor skillnad på just det).

Så om du tror att du bara kommer använda den ibland och kan leva med att den vibrerar som tusan så köp en billig och testa, den högre ljudnivån är ju lätt att åtgärda med lite hörselskydd.

Jag körde sönder en Fein en gång för några år sedan,eftersom jag var tvungen att göra klart jobbet samma dag, körde jag iväg till jula och köpte en Meec bara för att få jobbet klart. Som vanligt så är det en kass och alldeles för kort plast sladd på billiga kinamaskiner så jag tänkte att jag plockar sladden från fein maskinen varvid jag upptäcker att Meec och Fein maskinen är exakt identiska på varenda sladd och detalj inuti
Skiljer inte det minsta!
Tänkte att jag skulle köpa mig en Fein när meec'en ger upp men den tuffar på fortfarande....det är några år sedan nu.

Jag har en Clas Ohlson multisåg och den har tjänat mig väl. Visst skakar den mer än svärfars Fein och Fein'en sågar lite snabbare, men inte mycket... När jag "skalade" bort plastmatta med blad fungerade dock Cotech bättre än Fein tyckte jag, kanske just för att den skakar mer...?!?!

Dom skakar ju bara mer i handtaget, inte vid bladet.....

Stefan N skrev:
Dom skakar ju bara mer i handtaget, inte vid bladet.....
Jo, ja, jag menade just det att hela "skakrörelsen" blir "större" eftersom jag rörde maskinen också, inte bara bladet och därför skalade den mattan bättre, eller så passade rörelsen i Cotech helt enkelt bättre i just det fallet...

verktygsgurun skrev:
Jag körde sönder en Fein en gång för några år sedan,eftersom jag var tvungen att göra klart jobbet samma dag, körde jag iväg till jula och köpte en Meec bara för att få jobbet klart. Som vanligt så är det en kass och alldeles för kort plast sladd på billiga kinamaskiner så jag tänkte att jag plockar sladden från fein maskinen varvid jag upptäcker att Meec och Fein maskinen är exakt identiska på varenda sladd och detalj inuti
Skiljer inte det minsta!
Tänkte att jag skulle köpa mig en Fein när meec'en ger upp men den tuffar på fortfarande....det är några år sedan nu.
Detta var intressant! Har du någon teori om varför de billiga verkar skaka mer och låta högre? Bara ett sämre hölje? Jag har en Fein 350 som jag är nöjd med men när man läser vad du sett är det svårt att inte känna sig lite lurad ;)...

verktygsgurun skrev:
Vet inte om kopiorna skakar mer egentligen. Men jag hittade min gamla tråd här.
[länk]
Tack! Ska läsa med intresse.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.