2 715 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Köpa billig planhyvel eller en ny rikt och planhyvel.
Kör idag med en Emco star plan och rikthyvel i snickeriet och den fungerar bra även fast stålen skulle behöva lite kärlek nu.
Enda felet med den är att man bara kan hyvla 55 mm på planhyveln. Något som jag ibland finner begränsande.
Jag kommer framöver att börja snickra i egensågat material och känner då att man kommer behöva planhyvla tjockare bitar.
Ska jag behålla Emcon och skaffa en billig planhyvel från CO eller biltema (DUAB hade en som inte var så farligt dyr heller) eller ska jag börja plöja blocket efter en ny lite större plan och rikthyvel istället?
Enda felet med den är att man bara kan hyvla 55 mm på planhyveln. Något som jag ibland finner begränsande.
Jag kommer framöver att börja snickra i egensågat material och känner då att man kommer behöva planhyvla tjockare bitar.
Ska jag behålla Emcon och skaffa en billig planhyvel från CO eller biltema (DUAB hade en som inte var så farligt dyr heller) eller ska jag börja plöja blocket efter en ny lite större plan och rikthyvel istället?
Jag hade köpt en större rikt- o plan.
Börjar du hyvla större plank tar det inte lång tid förrän du tycker borden är för korta på Emcon och att hyveln i sig väger för lätt...o då står du där med en halvsunkig rikt- o plan o en halvsunkig planhyvel.
Börjar du hyvla större plank tar det inte lång tid förrän du tycker borden är för korta på Emcon och att hyveln i sig väger för lätt...o då står du där med en halvsunkig rikt- o plan o en halvsunkig planhyvel.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Vilken variant av emcos hyvel har du?Hennke85 skrev:
Emco Rex?
Med 5k så kommer du inte inte få en särskilt mycket bättre hyvel. (Beror ju lite på vilken hyvel det.är du menar, om du har den där superplastiga saken som såldes ett tag så får du ju bättre). Luna, ejca exv.
5000 va kanske inte så mycket budget. En HC260 (Metabo, Elekta Beckum etc) e hyfsat kraftig o brukar gå för under 5k. Ibland med tur och idogt blocketsurfande kan du få en ejca/Luna L38 för dom pengarna.
Väger kanske aningen lätt och har lite korta bord om du ska hyvla stora plank men det är absolut en väldigt bra hyvel som brukar klassas top of the line i hobbysegmentet trots sin ålder.Hennke85 skrev: