Hej,
Visste inte riktigt var jag skulle posta detta. Storyn är som följer:
Jag beställde ett kit med en gigabitswitch och en accesspunkt. Priset var sjukt bra men återförsäljaren hade väl inte det bästa av betyg på prisjakt direkt. Tog en chansning och beställde mot faktura i alla fall. Fick stöta på lite men tillslut fick jag en bekräftelse på ordern och ett svar att produkten var skickad och på väg. Först efter helgen fick jag mail från posten att ett paket lämnats in och var på väg till mig. Paketet jag fick innehöll endast accesspunkten och inte switchen.

Mailade då återförsäljaren som menar på att det handlade om ett missförstånd och att dem ej skulle kunna leverera switchen ifråga. Att det handlade om en gammal kampanj som kommit upp igen av misstag och erbjöd mig att häva köpet. Dem hävdar vidare att produkten gått ur produktion och ej kan levereras. (Tillverkaren har ej satt denna som EOL och många Åf saluför den fortf,)

Min fundering är nu, har jag laga rätt att kräva att dem fullgör ordern och levererar ordern till fullo? Jag vill mena på det då dem bekräftat min order och dessutom delvis levererat den.

Ställde det som krav med alternativet att dem ersätter mig ekonomiskt för att köpa switchen på annat håll (vilket kommer stå dem dyrt)

Vad tycker ni? För mig handlar det nu mest om principer, vill inte lägga mig.

De flesta brukar i sina avtal friskriva sig ifrån ev tryckfel etc.
Så om det kommit upp av misstag är det helt enkelt inget att göra egentligen.

Men, då borde de ha kontaktat dig omgående när de fått din beställning.
Alternativ kan vara att anmäla till arn för utlåtande.

Annat alternativ är att kontakta leverantören för att se om den information du fått stämmer.

Jag tror att de är skyldiga att fullfölja sitt erbjudande även om det har publicerats (och bekräftats!) av misstag. Undantag finns om det är en uppenbar felskrivning t.ex. en bärbar dator som annonseras ut för 100 kronor, där de egentligen skulle ha skrivit 10 000 kronor. I det här fallet har de ju faktiskt haft just detta erbjudande avsiktligt förut - då kan det inte vara så orimligt att "undantagsregeln" skulle användas.

Men, jag tror bara här ... ring konsumentrådgivaren i din kommun så bör du kunna få både säkra besked och råd om hur du ska gå tillväga.

Är orden bekräftad och du har bevis på detta så borde det juridiskt inte vara några problem.

Är det dock en oseriös återförsäljare så kan det ta mycket tid och kraft att få in rätt igenom. Börjar med konsumenttådgivare, sen ARN. Inget av detta är dock tvingande för företaget..

Tack för tipsen. Jag hoppas jag ska slippa dra det så långt, men vad är nästa steg efter ARN? Tingsrätten? Jag är beredd att gå hela vägen om det behövs.

Hade dem bara direkt erkänt felet hade jag givetvis fått acceptera detta. Men nu när dem tramsat så mycket tänker jag kräva min rätt :)

Vilka summor handlar det om?

Ska jag kompletteringsköpa switchen på annat håll går den på 5500. Vad jag betalade för hela kitet? Vissa skulle väl säga att det är orimligt billigt... Men under 2000.... ;)

eftersom även du inser att det är orimligt billigt, så skulle jag nog nöja mig med att bara tjata och inte slösa mina skattepengar på frågan.

Du kanske sku skulle försöka med att be dom om en rejäl rabatt som ligger inom rimlighetens gränser och hänvisa till att du har lidit skada med att få vänta.

Nimajneb och tigersågen, tack för era perspektiv. Visst är det fel att slösa på skattebetalarnas medel.

Tjuv.. stackars företag som ska ge bort saker till dig..

Är det orimligt så är det väl inget att bråka om.

OM firman har haft det här kitet till salu för det uppgivna priset tidigare, uatn att det var "tryckfel", då är det väl inget orimligt pris.

Ekonomisk ersättning och principer. - Nej usch. De har ju bett om ursäkt. Alla kan göra fel, även du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.