Hejsan!
Ska köpa en åk gräsklippare, väljer mellan en Yard-Man HG 9150K pris 25900kr och en Husqvarna LTH151 pris 19900kr. Det lutar åt en Yard-Man men hittar inte så mycket info om det märket utöver tillverkarens egna beskrivningar. Hoppas på att det finns några på detta forumet som har några erfarenheter att dela med sig om.
http://www.yard-man.biz/Brand_Viewdetails.aspx?brand=YM&csp=se&id=330&lang=sv
http://support.husqvarna.se/PrintCreator/PCProductSheet/hq/136270/HSE2010-136270.pdf
 
Jag kör med en liknande Husqvarna och den fungerar toppen!
Har ingen koll på det andra märket tyvärr, men varför lutar det år den?
 
Yard-manen verkar vara lite mer för pengarna med fothydrostat, bredare klippdäck (107cm), 2cyl. 15 Hk Kawasaki motor, fartkontroll, helgjuten framaxel, lite bättre svängradie och mulchkit som standard bla. Den kostar givetvis lite mer men funderade först på Husqvarnas LTH171 och fick då Yard-Man klipparen presenterad som ett bättre alernativ. LTH151:an funderade jag sedan på som ett billigare alternativ och om den räcker till då jag har gräsyta på ca 2400m2 som delvis är kuperad.
 
Jag ser ingen fördel med en trädgårdstraktor, vad kan den göra som inte en rider klarar av. Den är ju bara klumpigare, sidoutkast samt sämre svängradie.
 
Yard-Man är MTD:s mellansegmentsmärke. MTD är enklast, Yard-Man lite finare och Cub Cadet premium.

Nackdelen med det märket är väl främst att det är litet i Sverige. Husqvarna är så dominant att det är svårt för andra märken att hävda sig. Det gör det lite svårare med reservdelar bl.a. men har du en ÅF i närheten så är det ju lugnt.

Maskinen är i samma liga som LTH171, eller lite finare så det är inget dåligt köp. Lite tråkigt att det gula sätet blir skitigt direkt bara, men det är inte avgörande för funktionen.

På din yta däremot tycker jag det är lite i överkant. En LTH151 borde räcka rent maskinmässigt, men det är ju roligare med en mer "proffsigt" utrustad maskin som YM:en. Kuperat är inget problem för traktorer (däremot Rider).

Ska du bara klippa gräs kostar för övrigt Automower 230ACX lika mycket... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.