Håller på att köpa en kåk till ett väldigt förmånligt pris. Men det finns en del grejer att göra t.ex badrumsrenovering. Nuvarande badrummet i kåken får jag cellskräck i då det är 1,5x1,5 m. Slår jag bort ett par väggar får jag det dubbelt så stort. Men där bakom en av väggarna sitter hydrofontanken och vvb. Men om det sitter ett golvbrunn där det vetefan. Bakom en annan vägg är det en minitoalett var man måste backa in på tronen. Den får nog stryka med foten så hydrofontanken och vvb får flytta in dit. Dessutom är det dubbelt golv och torpargrund på lilltoan. Där badrummet är så är det platta och golvåsar och så även där vvb och hydro finns.
Tanken var att flytspackla direkt från sulan och förbereda för vattenburen golvvärme samtidigt.

Min bror tycker att jag ska snikrenovera befintliga badrummet med matta och tapet tills vidare.

Hur hade ni gjort?

Kan nämnas är att jag får bo hemma hos mina föräldrar medans renovering pågår så det är ingen ko på isen.

Huset i sig är väldigt charmigt och har ett väldigt bra sjöläge. Från början en sommarstuga som är påbyggd med lika stor tillbyggnad på sula.

Redigerat:
För att mer konkret kunna föreslå så behöver man nästan se förutsättningarna på plats.

Byggande av bad-/våtrum har ju ett antal regelverk som man bör följa.
Se mer på www.bkr.se och www.gvk.se

Ska man ta ner väggar så gäller det ju att kolla om de är bärande. Om så är fallet, så måste man ofta förstärka andra konstruktioner eller göra avväxlingar.

Det är nog svårt att ge några specifika råd utan att åtminstone ha en planlösning att titta på. Du kanske kan rita upp hur det ser ut idag och hur du vill att det ska bli och posta i planlösningsforumet.
Bärande väggar är ju bara en av sakerna som kan göra att du måste ändra dina planer.

Angående "snikrenovering" så skulle jag nog avråda från det, utan se till och gör det ordentligt direkt, helst innan du flyttar in. Särskilt om du kan bo på annat ställe under tiden.Tillfälliga lösningar tenderar att bli permanenta :)

Köpa hus till "förmånligt" pris kan ju vara bra om du är släkt med säljaren eller har nån annan hållhake och priset verkligen är förmånligt. Annars betyder ju det bara att det finns en massa grejor att åtgärda direkt och då skulle jag inte påstå att badrummet är mest prioriterat. Några av de viktigaste funktionerna på ett hus är ett tätt tak samt en fungerande dränering, sen kan du fundera på isolering, fönsterbyte, byta avlopp, el m.m. m.m. Sen kommer vi till rummen och ytskikten så återigen, att svara på din ursprungliga fråga i detta läge är helt omöjligt...

Som sådant är ungefärlig planlösning för WC/BAD-situationen.
wc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är förrådets yta jag lurar på att utnyttja till badrummet, uppskattar en fördubbling av totala golvytan. Den lilla WC med dusch är den som då får stryka på foten för att inhysa hydroforen och VVB:n

Väggen emellan FRD och WC/Bad är inte bärande så den är riskfri att slå ut.

ByggaNytt: Stämmer med att det är en del grejer att göra. Men sett till läge och storlek så har jag igen pengarna vilken dag som helst. Taket är gjort vid av tidigare ägare, fönster kräver lite färg, likaså fasad. Tilläggsisolering är något som jag kikar på, men inget brådis. Dränering av torpargrunden och åtgärda avlopp (enskilt, sprucken brunn mellan kammare 2 och 3) kommer jag att åtgärda till vår. Sen skall jag rikta upp golvet i "storstugan"

Är inte heller förtjust i "sniklösningar", då det är något av det värsta som finns enligt mitt tycke. Kostar bara mer att åtgärda sånt sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.