Det tråkigaste underhållet på ett hus är att måla och kitta fönster. Vi valde därför ett helaluminiumfönster ifrån kungsfönster. De har aluminium runt hela fönstret och den enda del som är trä är karmen som finns på insidan fönstret. Denna kan också fås profilfräst. Det är tunna karmar vilket ger stort ljusinsläpp.
Först hade vi tänkt på elit fönster men de hade bara satt en aluminiumplåt på träkarmen och det känns inte som en bra lösning med tanke på hållbarbeten.

Vi har också tittat på andra fabrikat av aluminiumfönster men de har sett tråkiga ut, mer som fönster till industrifastigheter och det ville inte vi ha i ett vackert hus.

Vad har Ni för erfarenheter med aluminiumfönster kontra träfönster ?

luktar smygreklam? första inlägget... och skriver så fint?

har fönster från -45 som hänger med än...

så säger TRÄ

jo det luktar, jag skulle kanske skrivit att jag är nöjd med dem och ska ha dem till nästa hus, men inte uppmanat alla att köpa!
Nybörjarfel eller från industrin?Mystiken tätnar... :surprised: :surprised:

Äh, inge fel på träfönster.. Jag tycker trä är snyggare än aluminum..
Träfönster ger bara lite mer fritidssysselsättning...

Håller med 'H.äg Smurf'. Man måste ju planera för framtida sysselsättningar

Jag är inte orolig, fastän jag bygger nytt i vinter, har jag en stark misstanke att det kommer att finnas att göra tills man ligger 6 fot under.... :D

Hej igen !
Jag håller på och bygger ett lösvirkeshus och har under tiden fått ta en himla många beslut. I och med att jag bygger själv går det långsamt och jag har hittills hunnit tänka efter innan beslut skall tas. Är så himla trött på arbete och måla resp. kitta fönster har jag utvecklat allergi emot. Jag får inte betalt utav kungsfönster utan jag är hittills bara en nöjd kund. Hoppas att aluminiumen håller vad dem lovar.
Mvh Stickan

Hej

Jag har satt in plastfönster och är mycket nöjd. Tro nu inte att det är plast till rutan utan det är karm och båge som är i plast. Gå in på gob.se så säljer de sådana fönster och altandörrar. Fördelen som jag ser det är att de är energisnåla och de tar inte skada av den kondens som bildas utanpå energiglas dessutom är de billigare än träfönster. Håller med om att aluklädda fönster ser ut som industrifönster. Det gör inte dessa. De fönstren jag valt är almogeprofil på och de har spröjsen i glaset så det inte är ivägen vid fönsterputs (detta tycker frugan om!) så du ser inte att de är av plast förrän du synar dem riktigt nära. De köps i mm-storlekar och inte i standardmått, varje mm är standard. Drekipp heter låsfunktionen på dessa fönster och det är att rekomendera framför vridfönster som är busenkla att bryta sig in i. Dessa fönster har låskolvar runtom fönstret så de är mycket svårare att ta sig igenom.

MVH Honken

Kan man få veta vad de fantastiska Kungsfönstren hade för pris? Och U-värde? Har själv sneglat på deras hemsida och funderat på deras fönster till vårt bygge. Känns mindre klumpigt än aluminiumklädda trästommar.

Sitter och letar fönster efter våra speciella behov. Hittade då detta fabrikat här: Kungsfönster
Blev nyfiken och sökte. Fann detta:
2004-05-25 Konkursauktion Kungsfönster i Kungshamn.
Verktyg, maskiner, kontor, mm. Komplett fönstertillverkningsverkstad.
Auktionen startar kl 10:00, visning auktionsdagen från kl 08:30
Plats: Dale i Kungshamn.

Inte mycket att leta efter längre......... (Bara som upplysning)

Jag använder hellre pengarna som jag måste punga ut extra för alufönster till något roligare och renoverar mina träfönster någon gång per decennium.

SnickarPelle skrev:
Sitter och letar fönster efter våra speciella behov. Hittade då detta fabrikat här: Kungsfönster
Blev nyfiken och sökte. Fann detta:
2004-05-25 Konkursauktion Kungsfönster i Kungshamn.
Verktyg, maskiner, kontor, mm. Komplett fönstertillverkningsverkstad.
Auktionen startar kl 10:00, visning auktionsdagen från kl 08:30
Plats: Dale i Kungshamn.

Inte mycket att leta efter längre......... (Bara som upplysning)
dom har startat upp igen i nu regi. behöver nog få sålt lite fönster , dom är kanon fina kompisen har köpt sådana.

Hej Kire,

vi skall bygga ett arkitektritat funkishus (dock i trä) och vill gärna ha Velfac(200). Gjorde ni ngn prisjämförelse, dvs hur mycket dyrare blir det jämfört tex med Elit?

Vi har ett par riktigt stora glaspartier, så vi är medvetna om att fönster kommer att bli dyrt´, men frågan hur dyrt...

Håller på att ta in offerter från Elit, SP och Velfac. Verkar dock vara lite trögt att få in priser...

Hej Kire.
Jag är i fönsterbranchen, och satte in PVC-fönster i min kåk från -23 för 10 år sdan.
Tekniskt är PVC eller Aluminiumklädda träfönster lika.
Gillar man att måla fönster är helträ ok. se till att få ett u-värde på 1,1

Om ni funderar på att köpa fönster med ytterbåge helt i aluminium, typ Velfac eller Kungsfönster, så riskerar ni att få ett sämre U-värde än om ni väljer ett träfönster som är inklätt med aluminium. Trät i ytterbågen isolerar mot den kalla uteluften, medan aluminiumen i ytterbågen blir en köldbrygga rakt in i vardagsrummet. Kan ju i alla fall vara bra att ha med i beräkningen. Så stirra inte enbart på vad själva glaset har för U-värde utan hela konstruktionen, med karm och allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.