Fick ett ryck i vårsolen och började städa lite i logen, hittade en hink med Falu rödfärg som jag glömt bära in. Färgen skall ju förvaras frostfritt enligt tillverkaren och det är väl synd att säga att den har, många minusgrader i vintras. :(

Är det bara att kasta färgen eller finns det någon chans att den har klarat sig? Någon som har provat tidigare kanske? Hinken är oöppnad om det underlättar. Rent spontant tycker jag det känns som att slamfärg borde vara tåligare än vanlig färg men jag har egentligen ingen som helst aning. :blushing:
 
Har också gjort samma sak. Färgpigmentet hade klumpat ihop sig och gick inta att blanda ut igen.
Det bar bara att hälla bort.
 
Så dumt. När minnet är dåligt får plånboken lida med andra ord. :(
 
Fick slänga 20liter Faluljus förra året, pigmentet blir till granulat och vattnet vill inte riktigt blanda ihop sig hur man än gör.
 
Nej det fungerar inte heller att koka ihop färgen igen. Dock skulle jag gissa att det går att koka om färgen med nytt mjöl.
 
Ajabaja!

Inte "slänga ut" eller "hälla bort" rödfärgen. Innehåller bly och annan skit och skall därför lämnas in på ÅV-stationen.
 
Knappast några mängder av bly och mineraler, men självklart återvinningen
 
6st oöppnade hinkar gick till tippen för några veckor sedan. Helvete när minnet sviktar :(
 
mIkEtReE skrev:
6st oöppnade hinkar gick till tippen för några veckor sedan. Helvete när minnet sviktar :(
ooooh, det svider, men det hade varit värre om någon hade berättat hur man kan få tillbaka spänsten i färgen nu när du kastat ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.