Jag har ett uppvärmt garage som är ihopbyggt med huset. Eftersom hela huset har golvvärme så tog vi det i garaget också. Det jag i första vändan inte tänkte på var att bottenplattan sticker utanför garageporten. Eftersom det är en vanlig takskjutport (rullport) så är den monterad mot innerväggen. Totalt är det därför ca 40cm bottenplatta som är utomhus.
I mitt fall så gör golvvärmen att värmeförlusten blir ännu större än om det var uppvärmt med element, men även med ett vanligt element i garaget så blir det säkert stora förluster. Åtminstone om man vill ha det hyfsat varmt.
Är det så här man bygger eller har konstruktören klantat till det?
I mitt fall så gör golvvärmen att värmeförlusten blir ännu större än om det var uppvärmt med element, men även med ett vanligt element i garaget så blir det säkert stora förluster. Åtminstone om man vill ha det hyfsat varmt.
Är det så här man bygger eller har konstruktören klantat till det?
byggare eller konstruktör som missat
Jag såg till att montera upp träreglar i garageöppningen som satt ända ute vid kanten. Sedan satte jag 10 mm högdensitets cellplast på träreglarna och monterade porten mot dem. Det stal ca 10 cm på varje sida och ca 20 cm på höjden. Garageöppningen och garageporten blev alltså lite mindre, men porten går ner nästan ända ute på kanten av bottenplattan. Eftersom väggen är 40 cm tjock så fick jag åtminstone 30 cm mer utrymme i garaget. Bra lösning om man har tillräckligt stort hål.
Jag insåg problemet redan när de göt plattan så jag såg till att värmeslingorna slutade lite tidigare än på ritningen och att de låg lite djupare ner i plattan där.
Beroende på vilken temperatur man vill ha i garaget så blir förlusterna enorma om man lämnar en 40 cm uppvärmd remsa helt öppen för vinterkylan. Helt plötsligt spelar det egentligen ingen roll om man lägger pengar på t.ex. energisnålare fönster eftersom garaget ändå läcker som ett såll.
Tyvärr hittar jag ingen bättre vinterbild, men man ser ändå att jag lyckats få till en ganska smal kant. Bilden visar alltså garageporten utifrån och en bil skymmer nere till höger. Eftersom jag inte hittat en mer inzoomad bild så är temperaturangivelserna väldigt osäkra. I vilket fall så är förlusterna från bottenplattan inte mycket större än de totala förlusterna från porten och infästningen. Jag får försöka komma ihåg att ta lite mer bilder nästa vinter.
Det borde finnas en marknad för hållfasta isolerande skivor som skulle kunna läggas i bottenplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag insåg problemet redan när de göt plattan så jag såg till att värmeslingorna slutade lite tidigare än på ritningen och att de låg lite djupare ner i plattan där.
Beroende på vilken temperatur man vill ha i garaget så blir förlusterna enorma om man lämnar en 40 cm uppvärmd remsa helt öppen för vinterkylan. Helt plötsligt spelar det egentligen ingen roll om man lägger pengar på t.ex. energisnålare fönster eftersom garaget ändå läcker som ett såll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr hittar jag ingen bättre vinterbild, men man ser ändå att jag lyckats få till en ganska smal kant. Bilden visar alltså garageporten utifrån och en bil skymmer nere till höger. Eftersom jag inte hittat en mer inzoomad bild så är temperaturangivelserna väldigt osäkra. I vilket fall så är förlusterna från bottenplattan inte mycket större än de totala förlusterna från porten och infästningen. Jag får försöka komma ihåg att ta lite mer bilder nästa vinter.
Det borde finnas en marknad för hållfasta isolerande skivor som skulle kunna läggas i bottenplattan.
Redigerat:
Är det gjort fel från början så är det inte lätt att få det bra efteråt. Om du kommer ihåg hur slingan låg så kanske det går att bila upp en halvmeter innanför och skarva ihop så att sista varvet av slingan inte används. Det är egentligen det enda jag kan komma på. Betong leder värme ganska bra så förlusterna blir nog stora hur man än gör.