För 4 år sen flyttade jag till en nybyggd bostadsrätt med balkong. Upptäckte redan första vintern att golven var väldigt kalla. Har påpekat detta för både styrelsen och byggfirman, men inte fått det åtgärdat. Med värmekamera har jag konstaterat att det är väldigt kallt vid golv mot balkongen. Därefter har även byggfirman konstaterat detta men de anser det är ”normalt”. Inget golvdrag har konstateras med amatörmässigt stearinljus, men golvet är kallt.
Fråga: Kan inte golvet vara kallt fast det inter drar?

Har nu googlat och inser att det är vad man kallar köldbrygga mellan balkong och rum. Det har tidigare konstaterats en hel del byggfel på fastigheten och jag anser att detta också är ett byggfel.

Jag misstänker att byggfirman som anser att mitt kalla golv är normalt inte vill åtgärda.
Fråga: Går det att åtgärda?

Troligtvis inte om golvet och balkongens golv sitter ihop, typ att det är gjutet som en enhet.
Men så borde inte ett nytt hus vara byggt.
Du borde kunna få ut ritningar från styrelsen eller kommunen hur det är byggt.

Isakare Isakare skrev:
Troligtvis inte om golvet och balkongens golv sitter ihop, typ att det är gjutet som en enhet.
Men så borde inte ett nytt hus vara byggt.
Du borde kunna få ut ritningar från styrelsen eller kommunen hur det är byggt.
Tack för svaret! Både min fråga och svaret innehåller "inte" därför kan jag tyvärr inte tolka ditt svar.
Ny frågeställning: Kan golvet vara kallt utan drag?

E Elisabet K skrev:
Tack för svaret! Både min fråga och svaret innehåller "inte" därför kan jag tyvärr inte tolka ditt svar.
Jag tror inte att golvet och balkongen sitter ihop.

E Elisabet K skrev:
Ja, det kan vara kallt om de sitter ihop, kylan från balkonggolvet leds in till det vanliga golvet. Men om de inte sitter ihop och det finns isolering mellan, borde det inte vara kallt.
Och har du en granne under så borde det absolut inte vara kallt.

Isakare Isakare skrev:
Ja, det kan vara kallt om de sitter ihop, kylan från balkonggolvet leds in till det vanliga golvet. Men om de inte sitter ihop och det finns isolering mellan, borde det inte vara kallt.
Och har du en granne under så borde det absolut inte vara kallt.
Tack för tydligt svar! Jag ska föröka få fram ritningar.

Claes Sörmland
Finns det radiatorer nedsänkta i golvet alldeles innanför balkongdörrarna? Om inte så blir golvet nästan alltid kallt där p g a kallraset från balkongdörrarna. De är sämre isolerade än ytterväggarna som inte ger samma kallras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.