Hej
Jag håller som sagt på och renoverar mitt kök. Jag tänker byta diskbänk och blandare och det jag oroar mig för är att jag klantar till blandarbytet och förvandlar köket till en inomhuspol.

Min fråga är: hur går jag tillväga för byta blandare? Från väggen under diskbänken kommer två vattenledningar- en kall och en varm, båda har balofixer på sig (se bild) som jag kan stänga av med hjälp av en mejsel. Men när jag köper en ny blandare och diskbänk kommer jag höja köksbänken samtidigt, vilket gör att jag tror inte de nya rören från blandaren når ned till ballofixen- hur fixar jag detta? (jag kan inte förlänga rören som kommer ut från väggen, utan svängrummet är från balofixen till blandaren)

Angående ballofixen, vattenledningarna från huset har det gamla standardmåttet 16mm medans ut från balofixen till blandaren är det en 10 mm kopparledning. Vilken hänsyn måste jag ta när jag köper ny blandare (då denna också kommer ha en koppar, alt "ny böjlig" ledning på 10mm)?

Ser arbetet jag skall göra ut följande: stäng av vattnet, skruva isär ballofixen (efter vattenlåset givitvis) bort med gamla blandaren och dit med en ny. Tryck in stödhylsa i nya ledningen (den från blandaren) samt klämring utanpå kopparöret och mutter på denna. Sedan trycka denna så långt ned det går i balofixen och skruva åt (först för hand) därefter med nycklar och släpp på vatnet långsamt och sök efter ev läckor

gängtejp, lin etc skall väl inte behövas (även om jag kommer köpa gängtejp för worst case scenario)

hjälp mig!!!

tackar på förhand/Tommy

• CIMG4724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan väl svara på mitt eget inlägg nu när det är gjort: iaf. i varmvatten i vänster och kallvatten i höger (när du har det rakt framför dig) Stödhylsa behövs inte på de "nya" böjliga rören (dvs ej klassiska kopparrören) se till att ha rejäla klämringar. se också till att du (om du skall ha diskmaskin) antingen kopplar in denna direkt, eller om du av någon anledning bara skall förbereda för diskmaskin: plugga tredje röret (ingick bland prylarna jag fick då jag köpte blandaren)

Kort o gott, skitenkelt med klämring, mät bara noga innan så du har dina mått klara. gängtejp behövs inte och skall inte användas vid klämringskoppling.

Hej
Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären.
Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har rätt grejor för rören under diskhon.. Så här ser det ut:
http://db.tt/KmAxYpoq
http://db.tt/z1hNCxNs

Tacksam för all hjälp jag kan få.. Ska försöka montera detta själv, det finns ballofixkranar så inga problem att stänga av under tiden..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.