Någon nämnde att det kan bli satans inklämt om man har en köksö och inte har utrymmet till det och då förlorar den ju sin funktion! Tanken med köksö, i mina gon iaf, är att få mer arbetsyta och att kunna titta sina gäster i ögonen samtidigt som man fixar käk. Eller så har man bullbak med vänner kring juletid där alla får plats..

Kika gärna in på mitt inlägg gällande planlösningen, hur den funkar i det befintliga köket där. Om man sätter en ö som utgår från väggen och typ 2 meter ut? skippar väggen bakom och har helt öppet hela vägen, eller?

Jag tycker att det är väldigt trevligt med en köksö, fast det ska vara UTAN spis. Det ska helst bara vara en arbetsyta med lådor under. Jag har aldrig gillat när det sitter en stor fläktkåpa mitt i köket, det är inte snyggt.
Jag rev ner en vägg mellan köksdelen och matplatsen och satte en köksö där istället, det är det absolut bästa jag har gjort med huset. Det blev ett helt annat kök.

Hemmakatten
brooma skrev:
Hej!
Jag sitter i planerna och bygga en köksö med spis ut mot vardagsrummet. Problemet är att ventilationen sitter på andra sidan rummet. Så mina frågor (om nån kan svara på dem) är följande:
* Är det problemfritt att sänka taket och dra rör till fläkten för att köra via ventilationen?
* Är det någon som testat köksö med en kolfilterfläkt? Isåfall vilka kan ni rekomendera?
Är som sagt LIVRÄDD att få matos i hela vardagsrummet när man lagar mat.
Det blir garanterat matos med kolfilterfläkt.

Men varför måste du ha spishällen i köksön? Det innebär ju bara en massa extrabesvär med ventilation o tak. Kan du inte ha kvar spisen i köksväggen där du har den nu? Det blir mycket bättre eftersom du då har en vägg som fångar upp matoset innan den går upp i fläkten. Har också för mig att det bästa är om köksfläktmröret går rakt upp och inte har så många böjar. En större motor behövs nog om röret har flera böjar och dessutom går vågrätt flera meter.

För övrigt är det väl inte själva stekandet eller rörandet i grytor som tar längst tid, utan det är alla förberedelser och hackandet, rensandet och sköljandet som tar tid. Och då är köksön jättebra, och man står vänd åt rätt håll.

Vi har också en alldeles nymonterad köksö på 100x240cm, utan spishäll men med diskho och ned/infälld köksmaskin.

Håller för övrigt med andra om att det är viktigt att man har tillräckligt med utrymme /stort rum för att det skall bli bra med köksö.

Snailman
Jag tänker ha ett U- kök, blir ju inte så stor skillnad jämfört med en köksö, men jag 'känner' nog inte för just en köksö av någon anledning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.