Hej gänget,
Är ny i forumet här och samtidigt inte tekniskt lagd. Jag är inne på att renovera hela köket, men börjar nog med att byta ut alla vitvaror först.
Köksfläkten måste bytas och tänkte kolla med er vad som gäller när man byter gamla köksfläktar mot en väggmonterad köksfläkt när ventilationen i huset är gjord för självdrag. Blir det begränsningar i väggmonterade fläktar eller funkar det endast med underhängda?
Tacksam för alla svar!
Allt gott.
Är ny i forumet här och samtidigt inte tekniskt lagd. Jag är inne på att renovera hela köket, men börjar nog med att byta ut alla vitvaror först.
Köksfläkten måste bytas och tänkte kolla med er vad som gäller när man byter gamla köksfläktar mot en väggmonterad köksfläkt när ventilationen i huset är gjord för självdrag. Blir det begränsningar i väggmonterade fläktar eller funkar det endast med underhängda?
Tacksam för alla svar!
Allt gott.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Välkommen till forumet!
Det är ingen egentlig skillnad på underhängda och vägghängda fläktar däremot finns det olika typer av båda delarna och vissa typer fungerar bra i vissa hus och andra i andra hus. Du behöver noga ta reda på hur din nuvarande fläkt fungerar och är ansluten samt berätta detta för säljare på ställen som är duktiga på vitvaror, typ Elon men inte Elgiganten.
Det är ingen egentlig skillnad på underhängda och vägghängda fläktar däremot finns det olika typer av båda delarna och vissa typer fungerar bra i vissa hus och andra i andra hus. Du behöver noga ta reda på hur din nuvarande fläkt fungerar och är ansluten samt berätta detta för säljare på ställen som är duktiga på vitvaror, typ Elon men inte Elgiganten.
Tack så mycket. Yes, det ska nog vara lugnt med att byta hela fläkten. Föreningen har beställt OVK för i år och då kommer besiktningen visa hur ventilationssystemet är ansluten till fastigheten.BirgitS skrev:Välkommen till forumet!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Så det är en BRF och då borde styrelsen kunna svara på vilken sorts fläkt du ska, t.ex. spiskåpa, alliancefläkt eller kolfilterfläkt.K kaddee10 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
Jag tycker det låter bakvänt. Om du ändå ska göra om köket så skulle åtminstone inte jag köpt nya vitvaror först. Jag hade funderat på hur jag ville ha köket först och anpassa vitvarorna efter det. Det är ju inte så kul att köpa ny kyl/frys för att senare komma på att man kunde köpt en 20 cm högre. Inte heller så skoj att köpa en spishäll för att sen komma på att en annan hade passat bättre.K kaddee10 skrev:Hej gänget,
Tacksam för alla svar!
Allt gott.
Vad gäller själva fläkten så kolla med BRF så du inte köper en som inte är godkänd.
Härligt. Tack för tipsenFairlane skrev:Jag tycker det låter bakvänt. Om du ändå ska göra om köket så skulle åtminstone inte jag köpt nya vitvaror först. Jag hade funderat på hur jag ville ha köket först och anpassa vitvarorna efter det. Det är ju inte så kul att köpa ny kyl/frys för att senare komma på att man kunde köpt en 20 cm högre. Inte heller så skoj att köpa en spishäll för att sen komma på att en annan hade passat bättre.
Vad gäller själva fläkten så kolla med BRF så du inte köper en som inte är godkänd.
Yes, jag hade kollat med BRFen och det ska vara ok att byta.