Igår när jag kom hem stod köksfläkten på högsta fart och barnen berättade att den inte gick inte att stänga av....efter en stunds letande hittade jag säkringen, och som tur var gick den tillsammans med hallbelysningen och inte kyl och frys....Fläkten går utmärkt att starta via säkringen, men det känns mer som en tllfällig lösning, och inte enbart för att säkringarna sitter i källaren...Någon som vet om det är lönt/möjligt att försöka laga reglaget? Det är en IKEA Whirlpool, relaget är ett "tre stegs" iskjutreglage plast...och problemet verkar vara att det nu inte längre "griper" i de olika stegen....

Försök att avgöra var felet sitter. Är det plastreglaget som är trasigt eller är det själva omkopplaren som har gett upp?
Med fläktens artikelnummer/PNC så kan det ev. gå att hitta reservdelar.

Svårt att säga, men det är nog omkopplaren som lagt av, känns osannolikt att det skulle vara knappen som gått av då det isåfall ser ut att vara två plastbitar som samtidigt skulle gått av...efter att ha tittat på enheten där reglaget sitter så ser det till stor del ut att vara gjutet i ett stykce. Och man kommer inte heller åt att skruva...så lutar nog dessvärre åt en ny fläkt, då inte känns lönt att lägga tid på en gammal fläkt...

Sitter inte fläkten med en stickpropp? Eller är det en Alliance-fläkt?

tippz tippz skrev:
Sitter inte fläkten med en stickpropp? Eller är det en Alliance-fläkt?
Jag tror att den sitter med en stickpropp. Vilket antagligen är fel. Ser inte innan jag tagit av kåpan. Men att döma av Snålvargen som bodde här tidigare så är det säkert så....men oavsett har jag förstått att elektriker måste installera (även om det är sticpropp...) för att det ska vara godkänt? Och den nuvarande fläkten har såklart installerats av elektriker, i alla fall kan jag ju inte veta ngt annat....

Om det är den fläkt jag tror det är, så är det plasten som håller strömställaren som spruckit.

Närbild på en svart plastpanel med en spricka, märkt med Whirlpool och kontroller för ugnsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt monterad ovanför kakelplattor med synliga spår av en spricka eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna är det...om det nu är plasten som spruckit tror jag det är svårt att fixa...?

Det är den. Vanligt problem.
Har inte själv testat att fixa.
Epoxy skulle säkert fungera.
Skruva isär och kolla. Du har inget att förlora.

....annars finns komplett manöverpanel som reservdel.

A
går att byta bara reglaget

Z zica skrev:
Det är den. Vanligt problem.
Har inte själv testat att fixa.
Epoxy skulle säkert fungera.
Skruva isär och kolla. Du har inget att förlora.

....annars finns komplett manöverpanel som reservdel.
electroluxaren skrev:
går att byta bara reglaget
Verkar inte helt enkelt att komma in i den svarta kontrollboxen...? Finns visserligen ett par skruvar men svåra att komma åt...

A
Två skruvar i underkant så får du ut boxen
Sen är det enkelt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.