Motorn i köksfläkten (Thermex Decor 835) har börjat vibrera och ger missljud. Tips på hur jag kan åtgärda detta mottas tacksamt!

Den är rejält flottig inuti, men jag hittar inget sätt att montera ner den eller skruva av galler eller liknande för att kunna rengöra den.

• Närbild på insidan av en köksfläkt, visar motorn och den flottiga insidan. Typetikett på motorn: Thermex Decor 835 60 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av motor inuti en köksfläkt med smutsigt galler, etikett och skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På något sätt måste den rengöras. Förmodligen är det flott och flöt som satt sig på bladen och skapar obalans. Fett brinner dessutom bra, så innan en gnista från motorn lett till förtida nyårsfyrverkeri så måste du göra vid det där.

Någonstans måste den finnas någon skruv eller sprint som håller ihop eländet, och som man kan ta dän.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
returen
H Hullefar skrev:
Motorn i köksfläkten (Thermex Decor 835) har börjat vibrera och ger missljud. Tips på hur jag kan åtgärda detta mottas tacksamt!

Den är rejält flottig inuti, men jag hittar inget sätt att montera ner den eller skruva av galler eller liknande för att kunna rengöra den.
bara att byta den komplett
lagren går varma av allt fett och det är bara glidlager och på sikt lindningen
fläkten i sig brukar inte hålla för en rengöring heller

returen
ricebridge ricebridge skrev:
På något sätt måste den rengöras. Förmodligen är det flott och flöt som satt sig på bladen och skapar obalans. Fett brinner dessutom bra, så innan en gnista från motorn lett till förtida nyårsfyrverkeri så måste du göra vid det där.

Någonstans måste den finnas någon skruv eller sprint som håller ihop eländet, och som man kan ta dän.
Man plockar ner hela fläkten och lossar fläktmotorn uppifrån med 4 skruvar
lossar elförsörjningen
ibland får man dela fläktmotorn för att få ut den (plåtar är nitade och svetsade efter de satte dit motorn)
motrohalvorna är rätt lätt att deka oftast...
sen skall du ta ut fläkthjulen sitter med klämkopplingar, och sist ankaret som aldrig går att få ut helt och definitivt aldrig tillbaka

returen returen skrev:
Man plockar ner hela fläkten och lossar fläktmotorn uppifrån med 4 skruvar
lossar elförsörjningen
ibland får man dela fläktmotorn för att få ut den (plåtar är nitade och svetsade efter de satte dit motorn)
motrohalvorna är rätt lätt att deka oftast...
sen skall du ta ut fläkthjulen sitter med klämkopplingar, och sist ankaret som aldrig går att få ut helt och definitivt aldrig tillbaka
Det låter nästan som overkill. Har du erfarenhet av just Thermex eller är det bara generellt? Franke t.ex. kan man ju ta ut motorn för rengöring enkelt.

returen
H Hullefar skrev:
Det låter nästan som overkill. Har du erfarenhet av just Thermex eller är det bara generellt? Franke t.ex. kan man ju ta ut motorn för rengöring enkelt.
Det finns fläktar som är service vänliga men de är sällsynta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.