Håller på att bygga om köket och medan svetten lackar så passar jag på att fråga er. Spisen kommer att hamna en bit ifrån där den stått tidigare, kanalen ut kommer då väldigt fel och sitter dessutom ca 30 cm ner från taket. Tanken är att ha öppna hyllor kring en fläktkåpa så någon möjlighet att göra en snygg konstruktion finns inte. Vad är för och nackdelar med en fläkt med kolfilter och därmed skita helt i att dra ut det i skorstenen. Det jag själv kan komma på är att det inte blir nåt utsug och därmed sämre ventilation i huset. Idén jag fick var att sätta en fläkt i kanalen ut istället och därmed skapa ett undertryck i huset (som snabbt jämnas ut av friskluftsventiler såklart). Är jag rätt i tanken?

Kolfilterfläkten fördelar fettet jämnt och fint över köksinredningen, medans det evakueras med konventionell fläkt/imkanal.
Skitkass!

vitabergspredikan skrev:
Kolfilterfläkten fördelar fettet jämnt och fint över köksinredningen, medans det evakueras    med konventionell fläkt/imkanal.
Skitkass!

det är snabba å smidiga svar, men gäller det alla fläktar eller är det en kostnads fråga?

banana skrev:
[quote author=vitabergspredikan link=1144660073/0#1 date=1144692930]Kolfilterfläkten fördelar fettet jämnt och fint över köksinredningen, medans det evakueras    med konventionell fläkt/imkanal.
Skitkass!

det är snabba å smidiga svar, men gäller det alla fläktar eller är det en kostnads fråga?[/quote]

Det låter lite märkligt att det säljs fläktar för 1000-10 000 kr och det enda de gör är att finfördela fettet över inredningen.
Jag hör gärna fler synpunkter och framför allt erfarenheter ;)

Fettet skall ju tas om hand av fettfiltret, som i princip är likadant oavsett vilken fläkttyp du har. En del fett letar sig igenom fettfiltret. Kolfiltret sjakk ju i första hand ta bort luktämnen ur luften, så att inte hela huset/lägenheten luktar matos.

Jag hade en kolfilterfläkt i en lägenhet för många år sedan. Den var kass. Det luktade mer matos vid utblåset än precis bredvid spisen.

Att döma av komentarer på ämnet i olika trådar här så har produktutvecklingen bara gått marginellt framåt de senaste 20 åren.

hempularen skrev:
Fettet skall ju tas om hand av fettfiltret, som i princip är likadant oavsett vilken fläkttyp du har. En del fett letar sig igenom fettfiltret. Kolfiltret sjakk ju i första hand ta bort luktämnen ur luften, så att inte hela huset/lägenheten luktar matos.

Jag hade en kolfilterfläkt i en lägenhet för många år sedan. Den var kass. Det luktade mer matos vid utblåset än precis bredvid spisen.

Att döma av komentarer på ämnet i olika trådar här så har produktutvecklingen bara gått marginellt framåt de senaste 20 åren.
Tack för ett mer nyanserat svar! Men min tanke är som sagt att sätta en fläkt i kanalen för att få bra cirkulation på luften och slippa eventuellt matos.

Kanske litet OT, men då vi kollade fläktar så visade det sig att det blev billigare och bättre med en riktig toppfläkt, dvs fläkten på vinden och bara kåpa/fettfilter nere.

Även om en kolfilterfläkt skulle ta bort allt fett och os (vilket jag aldrig någonsin hört talas om att någon fläkt gjort), så blir RÖKEN kvar, och går runt runt! Steker man t ex pannkakor ligger snabbt köket och resten av huset i en veritabel Lützendimma!

röken ?
kanske skulle satsa på en matlagnings kurs ;D

Hade jag möjlighet att välja skulle jag absolut välja en vanlig fläkt med utblås genom ventil. Har idag en kolfilterfläkt från Futurum (ca 10 år) och den är ett skämt. Spelar ingen roll om jag har fläkten igång eller ej då den saknar effekt på matoset/lukten.

norren > jag hade nog samma fläkt som du. absolut VÄRDELÖS futurum-fläkt, dvs. bullrig dessutom.

nu har jag en electrolux 7466 som är superbra. fettfiltret och en tjock kolbädd TAR verkligen hand om oset. man kan stå framför spisen och undra vad det är för smaklös lök man håller på steka. utblåset leds upp genom en kanal i skåpet och släpps ut uppe vid taket. på väggen mittemot sitter sen utluftsventilen för självdraget.

Fagerborn skrev:
norren > jag hade nog samma fläkt som du. absolut VÄRDELÖS futurum-fläkt, dvs. bullrig dessutom.

nu har jag en electrolux 7466 som är superbra. fettfiltret och en tjock kolbädd TAR verkligen hand om oset. man kan stå framför spisen och undra vad det är för smaklös lök man håller på steka. utblåset leds upp genom en kanal i skåpet och släpps ut uppe vid taket. på väggen mittemot sitter sen utluftsventilen för självdraget.
Det blev till slut en kolfiltertillsats och en fläkt som kostade några kronor mer än de billigaste. Plus att jag köpte en ordentlig pax-fläkt för att kunna få ut eventuell matos etc. Räknar med att det här blir en bra lösning. :)

Bricky skrev:
Håller på att bygga om köket och medan svetten lackar så passar jag på att fråga er. Spisen kommer att hamna en bit ifrån där den stått tidigare, kanalen ut kommer då väldigt fel och sitter dessutom ca 30 cm ner från taket. Tanken är att ha öppna hyllor kring en fläktkåpa så någon möjlighet att göra en snygg konstruktion finns inte. Vad är för och nackdelar med en fläkt med kolfilter och därmed skita helt i att dra ut det i skorstenen. Det jag själv kan komma på är att det inte blir nåt utsug och därmed sämre ventilation i huset. Idén jag fick var att sätta en fläkt i kanalen ut istället och därmed skapa ett undertryck i huset (som snabbt jämnas ut av friskluftsventiler såklart). Är jag rätt i tanken?
om du sätter upp en kolfilterfläkt så kan du kanske montera ett galler för utluften på din skorstenskanal ??
om du får inluft från andra rum än köket borde det fungera.
om du har inluftsventil i köket kommer den att konkurrera med fläkten och då blir det sämre effekt på fläkten.

det ska finnas en möjlighet för fläktluften att enkelt ta sig till utluftsgallret, exempelvis att gallret sitter högst i en hörna där luften samlas.

vad är en pax-fläkt ??

Fagerborn skrev:
vad är en pax-fläkt ??
Är väl bara ett märke. En fläkt som suger ut luften från rummet ut i kanalen i detta fallet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.