Har en Franke 490-11 köksfläkt med mekaniskt timervred som öppnar spjället.
Den låter något fruktansvärt högt när den är avstängd och jag trodde att den yttersta kåpan var problemet då gummit inte kanske tätar till ordentligt etc.. Som man ser i bild så bytte jag ut den kåpan till en ny men problemet kvarstår, det är liksom inte tätt kring den. Trycker jag den med fingret så det blir tightare blir det tyst och skönt men den verkar inte kunna täta ordentligt av sig självt. Är det någon som har några tips?
Den låter något fruktansvärt högt när den är avstängd och jag trodde att den yttersta kåpan var problemet då gummit inte kanske tätar till ordentligt etc.. Som man ser i bild så bytte jag ut den kåpan till en ny men problemet kvarstår, det är liksom inte tätt kring den. Trycker jag den med fingret så det blir tightare blir det tyst och skönt men den verkar inte kunna täta ordentligt av sig självt. Är det någon som har några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS skrev:
Tack för svar, hoppas jag kunnat svara era frågor någorlunda nedan!returen skrev:
Hur menar du med silvertejp? Då kommer ju locket inte att falla när jag vrider timern för att öppna luftförseln när jag ska laga mat?
Ventilationen går i taket ja men detta är bilden i själva köksfläkten. Det är en BRF lägenhet.
Jag har inte justerat något än att byta det yttersta locket i spjället som öppnas när man vrider timern, den tidigare stod också på öppningen nummer 4 vilket denna också gör.
Jag har markerat bilden i rött där det verkar gå luft igenom och när jag trycker för att täta till det området blir det tyst annars är det ett högt pysande ventilationsljud liksom...
Logga in
Skapa konto
Om det inte finns eller saknas en packning runt och mellan locket så är det nog inte så lätt att få detta tättZ zynling skrev:Tack för svar, hoppas jag kunnat svara era frågor någorlunda nedan!
Hur menar du med silvertejp? Då kommer ju locket inte att falla när jag vrider timern för att öppna luftförseln när jag ska laga mat?
Ventilationen går i taket ja men detta är bilden i själva köksfläkten. Det är en BRF lägenhet.
Jag har inte justerat något än att byta det yttersta locket i spjället som öppnas när man vrider timern, den tidigare stod också på öppningen nummer 4 vilket denna också gör.
Jag har markerat bilden i rött där det verkar gå luft igenom och när jag trycker för att täta till det området blir det tyst annars är det ett högt pysande ventilationsljud liksom...
[bild]
man kan ju prova med att byta den andra delen oxå och i värsta fall byta hela kåpan
Det finns vanligtvis ingen packning förutom den vita silikonpackningen markerat i rött…returen skrev:
Rengjorde även kring den ifall det var smuts som hindrade locket från att stänga igen ordentligt men hjälpte inte. Lite konstigt att den inte går igen ordentligt kan jag tycka och ganska irriterande ljud…
Det är inte så att det lilla röret/hålet som sitter bredvid packningen är tilltäppt av fett? Så hade jag på en fläkt en gång vilket gav ett visslande ljud. Prova att rengöra det lilla hålet försiktigt med en tops och se vad som händer!
Logga in
Skapa konto