Hej.
Min vän renoverar sitt kök och har problem med att få till en bra lösning för uttag vid arbetsytan. Väggen bakom köksbänken består mestadels av rejält stora fönster. Enda fasta väggen är ungefär de 800mm bakom spishällen. Han rådfrågade mig vart uttag borde sitta men hade svårt att se någon optimal lösning.
Alternativen som jag ser det är följande:
1. Uttag precis vid sidan ovanför spishällen. Iom att han inte har några andra uttag att linjera höjden med så skulle han kunna sätta uttaget lite högre än standard, 1400mm över golv kanske. Men hur funkar det med värme och os från spisen efter några år? Han kommer ha integrerad fläkt i hällen iaf.
2. Bachmann twist i bänkskivan. Har ingen erfarenhet av dessa. Hur nära diskho får man sätta sådana? Även från spisen kan det ju koka över och rinna vatten en bra bit över bänkskivan. Han har ett 800mm skåp mellan ho och häll så mittemellanplacering ger ju 400 till närmsta problemområde.
3. Någon form av uttag integrerat i en av kökslådorna som man måste ha utdragen för att kunna använda?
Någon som ser någon annan lösning?
Mvh
Min vän renoverar sitt kök och har problem med att få till en bra lösning för uttag vid arbetsytan. Väggen bakom köksbänken består mestadels av rejält stora fönster. Enda fasta väggen är ungefär de 800mm bakom spishällen. Han rådfrågade mig vart uttag borde sitta men hade svårt att se någon optimal lösning.
Alternativen som jag ser det är följande:
1. Uttag precis vid sidan ovanför spishällen. Iom att han inte har några andra uttag att linjera höjden med så skulle han kunna sätta uttaget lite högre än standard, 1400mm över golv kanske. Men hur funkar det med värme och os från spisen efter några år? Han kommer ha integrerad fläkt i hällen iaf.
2. Bachmann twist i bänkskivan. Har ingen erfarenhet av dessa. Hur nära diskho får man sätta sådana? Även från spisen kan det ju koka över och rinna vatten en bra bit över bänkskivan. Han har ett 800mm skåp mellan ho och häll så mittemellanplacering ger ju 400 till närmsta problemområde.
3. Någon form av uttag integrerat i en av kökslådorna som man måste ha utdragen för att kunna använda?
Någon som ser någon annan lösning?
Mvh
Du får noga komma in med bild eller skiss. Generellt, om man vill ha ett uttag vid spishällen är det dumt främst för att sladden till en apparat kan hamna på en varm platta och det blir svårt att använda uttaget. Annars låter det väl som att pop-uputtag kan vara en lösning.
Bild vore bra ja.
Jag skulle fundera på om det inte gick att bygga om en lådfront och låda så att man kan ha ett fast stycke om ca 20x10 cm med två uttag överst mot bänkskivan. Popup-uttag är sannolikt bättre än de där twistuttagen ur spillsynpunkt.
Jag skulle fundera på om det inte gick att bygga om en lådfront och låda så att man kan ha ett fast stycke om ca 20x10 cm med två uttag överst mot bänkskivan. Popup-uttag är sannolikt bättre än de där twistuttagen ur spillsynpunkt.
Plattorna är inte så varma längre men väl stekpannan.J Johan456 skrev:
Popup är alltid bra, konstigt inte detta syns mer ofta.
Usel skiss bifogad. Märkte ut de två möjliga platserna för uttag.
Popup är alltså bättre och tätare att ha nedfällt i bänkskivan enligt er? Och vid uppfällt tillstånd hamnar väl uttagsbrunnarna en bit över bänkskivan och eventuellt spill. Får väl tipsa honom om det. Han var inställd på twist-varianterna.
Popup är alltså bättre och tätare att ha nedfällt i bänkskivan enligt er? Och vid uppfällt tillstånd hamnar väl uttagsbrunnarna en bit över bänkskivan och eventuellt spill. Får väl tipsa honom om det. Han var inställd på twist-varianterna.
Du kan även plugga i och fälla ner den igen.F Fhony skrev:Usel skiss bifogad. Märkte ut de två möjliga platserna för uttag.
Men kräver ju lite plats under såklart.
Problemet med popup är att du tappar djup på lådorna. Annars är det bättre eftersom ev spill inte rinner ner i uttagsbrunnarna direkt utan rinner vidare och förbi.
Jag hade nog ändå övervägt möjligheten att antingen offra en låda överst (10-20 cm) för att sätta en fast skiva med uttag där eller minska bredden på det bänkskåpet till 60 cm och på så sätt få plats för en stående fast skiva med uttag. I bägge fallen så behövs det inte så mycket bredd/höjd för uttaget så man kan kombinera med en öppen hylla eller ett smalt skåp där man kan förvara plåtar, brickor och ev stekpannor.
Av personlig erfarenhet vet jag att 800 mm är i minsta laget mellan häll och vask. Det är den viktigaste arbetsytan i köket.
Jag antar att kaffebryggare, brödrostar och annat sånt står på annan plats i köket?
Jag hade nog ändå övervägt möjligheten att antingen offra en låda överst (10-20 cm) för att sätta en fast skiva med uttag där eller minska bredden på det bänkskåpet till 60 cm och på så sätt få plats för en stående fast skiva med uttag. I bägge fallen så behövs det inte så mycket bredd/höjd för uttaget så man kan kombinera med en öppen hylla eller ett smalt skåp där man kan förvara plåtar, brickor och ev stekpannor.
Av personlig erfarenhet vet jag att 800 mm är i minsta laget mellan häll och vask. Det är den viktigaste arbetsytan i köket.
Jag antar att kaffebryggare, brödrostar och annat sånt står på annan plats i köket?
Fläktuttaget sitter väl bra bakom fläkten.J Johan456 skrev:
Går det som du beskriver är det väl bra men så tolkar jag inte TS, då hade jag föredragit ett Popup, finns i olika längder beroende på antal, med usb och belysning mm.
Ja alltså fläkten ska ju inte anslutas till uttagen i fönstersmygen, det blir ju fult. Pop-up själ utrymme, det gör inte uttag i fönstersmyg. Det blir sjukt snyggt och diskret och tro det eller ej Löken, dessa finns också med USB.E El-Löken66 skrev:
Placering i fönstersmygen är smart men det förutsätter en normaldjup köksbänk. Om den är djupare än vanligt så blir det besvärligt att sätta i och ta ut kontakterna på ett bra sätt eftersom det blir en udda vinkel att göra det i. Risken blir stor att man drar i kabeln istället för stickproppen.
En ytterligare fördel med placering i smygen istället för framkant på skåpen är att det inte är möjligt för ett barn att få tag på kabeln och dra ner en varm kaffebryggare eller ett våffeljärn på sig.
En ytterligare fördel med placering i smygen istället för framkant på skåpen är att det inte är möjligt för ett barn att få tag på kabeln och dra ner en varm kaffebryggare eller ett våffeljärn på sig.
Ja jag lurade ett tag på utvändiga uttag i smygen. Men det är som du säger, de kommer ha en 120mm extra djup bänk pga elementen bakom. Dessutom är hans fru ganska kort. Så för långt bak och för högt är ingen höjdare.tommib skrev:Placering i fönstersmygen är smart men det förutsätter en normaldjup köksbänk. Om den är djupare än vanligt så blir det besvärligt att sätta i och ta ut kontakterna på ett bra sätt eftersom det blir en udda vinkel att göra det i. Risken blir stor att man drar i kabeln istället för stickproppen.
Men kom på nu att man kan ju sätta en popup så nära väggen mannkan, så behöver man inte tulla på lådorna under. Möjligtvis nagga lite på bakre vägg i skåpet bara. Men helst inte rätt över elementen.
Tänk på att popup som sagt är ganska djupa, de måste gå fritt för radiatorerna. På det sättet är twist bättre. Å andra sidan, om de har 12 cm extra djup på bänken borde det gå att klämma in ett popuputtag någonstans. Det kanske också är läge att fundera på hur radiatorerna ska fungera och om de ska bytas ut. Arbetsbänken kommer behöva en ventil om det ska fungera bra med radiatorn och jag ser då framför mig en hygienisk mardröm där spill kommer rinna ner där och lägga sig på radiatorn.
Det finns ju också uttagslådor som denna som bygger mindre än ett popup. Vinsten mot ett bachmann twist är begränsad.
Det finns ju också uttagslådor som denna som bygger mindre än ett popup. Vinsten mot ett bachmann twist är begränsad.
Precis. Men han har lite tur här att fönstren sitter lägre än bänken så det blir en glipa som inte syns därbak. Sen ska han ha ett stänkskydd mot vägg och fönster som hindrar att det rinner ner skit där.tommib skrev:Tänk på att popup som sagt är ganska djupa, de måste gå fritt för radiatorerna. På det sättet är twist bättre. Å andra sidan, om de har 12 cm extra djup på bänken borde det gå att klämma in ett popuputtag någonstans. Det kanske också är läge att fundera på hur radiatorerna ska fungera och om de ska bytas ut. Arbetsbänken kommer behöva en ventil om det ska fungera bra med radiatorn och jag ser då framför mig en hygienisk mardröm där spill kommer rinna ner där och lägga sig på radiatorn.
Den boxen såg ju ganska lovande ut