Hej!

Jag har för lite mer än 15 mån sen monterat en bänkskiva i köket, det var jättejobbigt, det är 350cm lång och jag sågade 2 hål för häll o vask. Först hyra bil, handla, trixa upp stycket till lyan, såga i den hårda eken, det var inte lätt.

Nu så har jag fått en liten spricka mitt på, stavar där limningen släppt, liten spricka, men vad händer med tiden? KOmmer srickan vandra och bli stor u ful?!

Jag undrar om jag vågar sätta en el 2 stålplattor på undersidan som jag skruvar fast för att fixera stavarna så att du inte spricker upp mer, eller är det lönlöst? Blir det värre? Eller skall jag underifrån försöka skruva diagonalt för att pressa de särade stavarna mot varandra? ...men kanske med risk att andra stavar spricker isär?

(Bäknen är väl inoljad så det har inte spruckit av min misskötsel)

Huyr lång gatanti är det från Bauhouse? :-D

• Gilla
Jj333
  • Laddar…
Skruvtrixet låter nästan helt omöjligt i mina ögon att få till, lär krävas mycke kraft för att dra ihop de. Beroende på hur illa det är hade jag nog övervägt vax.

larry78 skrev:
Skruvtrixet låter nästan helt omöjligt i mina ögon att få till, lär krävas mycke kraft för att dra ihop de. Beroende på hur illa det är hade jag nog övervägt vax.
Hej Larry,

Vad menar du med vax?

Tror det är bivax man brukar använda för att "spackla" ek för att slippa få in vatten i sprickor etc. Jag har bara använt hårt vax och pressat ner det. Kolla med närmaste möbelsnickare eller finsnickare. De kan nog ge dig mera tips. Finns även olika former för att reparera parketter som förmodligen är limbaserade.

• Gilla
Rebeccanna
  • Laddar…
Kan ju testa plastiskt trä
i ek färg.

Mvh Putte

Fredrik.e skrev:
hur har du skruvat fast skivan?

det kan vara så att du fixerat skivan fel och det är därför den spricker.

Alla träskivor ska fixeras på följande vis  antingen med vinklar eller om man ska skruva fast den i stommen så ska man borra ett 10mm hål i stommen och sen använda skruv och bricka

man ska göra detta för att trä kivorna rör sig rätt mycket även om man inte märker det..

Hej!

Jag har gjort just på detta sätt, ikea-stommar som var färdigborrade, jag satt i några skruv bara, men kanske en liten justeringe i stommens höjd gjorde att det blev spänningar i trät o sen sprack. Eller så ligger den bra o sprack ändå. Det är en liten spricka men rädd att det drar iväg.

Jag skall i helgen låssa lite på skrivarna o skruva in dem igen så det ´fixerar sig bättre, kanske inte skruvar i dem hela vägen heller så den kan röra lite på sig.

Plastik trä skall jag kanske kika efter, men tror inte jag kommer få ner det i sprickan, den är för tajt. Jag tror min ide om att fixera med stålbricka va bra, fast kanske inte hjälper alls.

Ingen som vet annars var byggvaruhusen har för garantier på detta? ingen antar jag(?)
..alltså att stavlimmat bankskiva kan spricka....

Såna skivor är oftast inte limmade med vattenfast lim!
Därför släpper limmet i fogarna.
Har själv erfarenhet av att IKEAs skivor inte tål vatten.

anaitis skrev:
Såna skivor är oftast inte limmade med vattenfast lim!
Därför släpper limmet i fogarna.
Har själv erfarenhet av att IKEAs skivor inte tål vatten.

Helt otroligt hur man kan limma utan vattenfast lim! Vad tjänar det till?

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag tycker att idén med plåtbitarna är värde ett försök. Har du plats för att dra dit plåtvinklar med frigångshål för M8-skruv så kan du ju dra dit plåtvinklarna (90 graders) i träskivan på var sida om sprickan och dra ihop den med en M8 skruv + mutter.

Det skulle ju iofs kunna medföra att du drar upp en spricka någon annan stans och att hela underskåpen sedermera blir fyllda av plåtvinklar ....  :-?

Trä är levande (ALLTID!)= Måste kunna röra sig (fukttigt, typ höst/vår= vill skivan expandera, torrt, typ sommar/vinter= vill skivan torka/krympa)

Kolla om det är så att du skruvat fast skivan så den ej kan röra sig (precis som de andra har skrivit här, större hål än skruven eller genom att använda möbelvinklar förebygger)
Att då börja med en variant att fästa metallskivor under gör att du låter skivans rörelser bli ännu mer begränsade vilket jag tror förvärrar skadan.
Hade jag varit i dina kläder hade jag använt "hårdvax" (mjukt spackel) så att skivan kan få röra sig obehindrat. Möjligt att du kommer få "lägga" (spackla) i mer efterhand. Används plastiskt trä som blir hårdare än trä (och är "dött" mtrl) tror jag sprickan kommer tillbaks efter ett tag.

Att ha trä vid ett sånt ställe som vid en vask (MKT vatten!) är dömt att misslyckas. Det är jätte snyggt men det är mkt jobb med det (oljas ideligen)

För att förebygga dessa sprickor hade jag satt fram en gammal "tvålpump" fylld med parafinolja (eller ngn annan passande olja) på bänkskivan så att man hela tiden på ett enkelt sätt kan olja skivan. För det krävs!!

http://www.ernstp.se/Mobelrenovering.htm   (Baowachs)

Gnagare skrev:
Trä är levande (ALLTID!)= Måste kunna röra sig (fukttigt, typ höst/vår= vill skivan expandera, torrt, typ sommar/vinter= vill skivan torka/krympa)

Kolla om det är så att du skruvat fast skivan så den ej kan röra sig (precis som de andra har skrivit här, större hål än skruven eller genom att använda möbelvinklar förebygger)
Att då börja med en variant att fästa metallskivor under gör att du låter skivans rörelser bli ännu mer begränsade vilket jag tror förvärrar skadan.
Hade jag varit i dina kläder hade jag använt "hårdvax" (mjukt spackel) så att skivan kan få röra sig obehindrat. Möjligt att du kommer få "lägga" (spackla) i mer efterhand. Används plastiskt trä som blir hårdare än trä (och är "dött" mtrl) tror jag sprickan kommer tillbaks efter ett tag.

Att ha trä vid ett sånt ställe som vid en vask (MKT vatten!) är dömt att misslyckas. Det är jätte snyggt men det är mkt jobb med det (oljas ideligen)

För att förebygga dessa sprickor hade jag satt fram en gammal "tvålpump" fylld med parafinolja (eller ngn annan passande olja) på bänkskivan så att man hela tiden på ett enkelt sätt kan olja skivan. För det krävs!!

[länk]   (Baowachs)
HEj!

Tack för svar!
Jag är noga och ensam i hushållet, jag skävver mycekt lite vatten, har knappt lagat mat i mitt kök ungarl som man är ;.) Så sprickan har inte uppkommit för att jag slaskat med vatten! ...utan för att trät lever som du säger och kanske för att jag fixerat skivan för hårt.

Jag skall borra upp skruvhålen i stommen lite, så skivan kan röra sig. Hårdvax verkar ett bra tips, men sprickan är så liten idag att jag inte äns kan stoppa ned en sedel. Tänk er att man limmar ihop 2 träbitar, det kommer vara en springa mellan dessa träbitar hur hårt man än pressar dem samman, typ så ser det ut.

Skivan har en tjock hinna av olja på sig, har oljat in den 3 ggr när jag köpte den, men några veckors vila imellan. Kokt linolja utblandtat med det andra som jag glömt namnet på.

Nä, hoppas verkligen inte det spricker upp mer o ser fult ut. Var så mycket jobb att ta hem denna förbaskade skiva. Kostsamt också. Visst vill jag ha granit, men betala 15,000kr för det, nä tack!! Jag är lågavlönad. Skall tilläggas att min bänk är 3,05meter, ingen liten bit inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.