Medlem
· västra götaland
· 32 inlägg
Hej!
Jag håller på och renoverar mitt kök. Jag har tagit bort det gamla kaklet och skall sätta upp nytt kakel men är osäker om jag kan sätta upp det nya kaklet direkt betongen.
Huset är byggd 1969 och merparten av väggarna i köket är i hårdbetong, en "liten" vägg är lättbetong. Då jag tog bort det gamla kaklet fick jag det hyfsat jämnt, men på ett par ställen följde lite av hårdbetongen med. Jag har därefter knackat bort puts etc.
Jag förstår att jag måste jämna till där jag skall kakla på lättebetongen (som nu har ett hål i sig) Vad skall jag använda för att göra jämnt på lättbetongen? - (alltså vilken typ av spackel eller vad man använder?)
På väggen med hårdbetong- som jag anser ganska jämn, måste jag jämna till denna ytterligare innan jag kaklar? Ifall jag gör detta, vad skall jag då "jämna till med? och skall detta slipas?
Jag bifogar en bild
Tackar på förhand, första ggr jag gör en köksrenovering och då är man inte allt för kaxig
Jag håller på och renoverar mitt kök. Jag har tagit bort det gamla kaklet och skall sätta upp nytt kakel men är osäker om jag kan sätta upp det nya kaklet direkt betongen.
Huset är byggd 1969 och merparten av väggarna i köket är i hårdbetong, en "liten" vägg är lättbetong. Då jag tog bort det gamla kaklet fick jag det hyfsat jämnt, men på ett par ställen följde lite av hårdbetongen med. Jag har därefter knackat bort puts etc.
Jag förstår att jag måste jämna till där jag skall kakla på lättebetongen (som nu har ett hål i sig) Vad skall jag använda för att göra jämnt på lättbetongen? - (alltså vilken typ av spackel eller vad man använder?)
På väggen med hårdbetong- som jag anser ganska jämn, måste jag jämna till denna ytterligare innan jag kaklar? Ifall jag gör detta, vad skall jag då "jämna till med? och skall detta slipas?
Jag bifogar en bild
Tackar på förhand, första ggr jag gör en köksrenovering och då är man inte allt för kaxig
Nu är jag ingen expert men jag sket i att jämna ut där jag kaklade. Det förusätter dock att man har lite större kakel, jag hade 10x30. Fast då gäller det också att man har lite känsla och är noga när man kletar på med fix och trycker dit plattorna. Men där du anser väggen är hyfsat jämn, se bara till att just lägga ett jämt lager med fix där och se till att du inte "trycker" plattorna snett så att säga.
Men annars finns det husfix och liknande som man kan fixa till lite större hål med. Brukar säljas i rätt lagom förpackningar till ditt ändamål också.
Länk: http://www.k-rauta.se/inredning_1895.htm
Men annars finns det husfix och liknande som man kan fixa till lite större hål med. Brukar säljas i rätt lagom förpackningar till ditt ändamål också.
Länk: http://www.k-rauta.se/inredning_1895.htm
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Du kan ju spackla över det lite lätt med samma fix som du sedan sätter plattorna med.
Medlem
· västra götaland
· 32 inlägg
ok, tackar. Jag har också funderat på om det går att lägga fix och jämna med o låta det stelna och sedan lägga ny fix på denna och kakla. Detta verkar allts gå
Utan överdrift kan jag säga att det vore jäkligt gött o bli klar med köket då vi bor i samma lägenhet som vi renoverar, ni vet,byggdam ÖVERALLT!
Utan överdrift kan jag säga att det vore jäkligt gött o bli klar med köket då vi bor i samma lägenhet som vi renoverar, ni vet,byggdam ÖVERALLT!
Liknande trådar
-
Får man sätta ett uttag på insidan av en köksfläkt?
El -
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Ersätta köksfläkt med vadå?
Ventilation -
Ersätta köksfläkt med paxfläkt
Kök -
Ta bort köksfläkt och sätta frånluftsventil i kök
Ventilation