Tja!
Vi ska ha sista mötet med ikea, vi är nöjda med planlösning och luckor, det enda vi velar över är färg på bänkskiva, står mellan dessa två.
Tanken vi haft är detta golvet (det har vi i vardagsrummet som angränsar med köksön)
Samt detta kaklet.
Önskar bra svar…
Vi ska ha sista mötet med ikea, vi är nöjda med planlösning och luckor, det enda vi velar över är färg på bänkskiva, står mellan dessa två.
Tanken vi haft är detta golvet (det har vi i vardagsrummet som angränsar med köksön)
Samt detta kaklet.
Önskar bra svar…
Vi andra önskar bra frågor... 😁V Vetenskaparen skrev:
Avvakta med valet av bänkskivan till ni ser mer hur det blir i verkligheten. Det är mycket som skall fixas innan bänkskivan skall på plats...
Annars är det bästa svaret på sådana här frågor:
Gör som ni själva vill.
Strunta vad andra tycker är snyggast eller finast. Det är ert kök och ni som skall se det varenda dag.
Hej, ytterligare en köks ritning där fysikens lagar har fått vika sig för det estetiska, t.ex. värma en frys vägg med en ugn samt att vända uppåtgående ånga och stekos ner i ett utsug som dessutom blir svår städat efter ett över kok ( det kanske bara händer mig ibland)
I de flesta fall finns det plats för lösningar där hög skåpet med ugn o micro separeras lite från kyl o frys. Val av kakel, bänkskivor mm. Väljer man efter sitt eget estetiska öga. Har man tänkt sälja huset i en snar framtid så är det klokt att välja lite mer åt det diskreta hållet som passar flertalet människor.
I de flesta fall finns det plats för lösningar där hög skåpet med ugn o micro separeras lite från kyl o frys. Val av kakel, bänkskivor mm. Väljer man efter sitt eget estetiska öga. Har man tänkt sälja huset i en snar framtid så är det klokt att välja lite mer åt det diskreta hållet som passar flertalet människor.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Förr i tiden kunde man låna hem ett prov, även på Ikea, men det finns ingen info om det på deras hemsida.... 🤔
@kniv det gillar du va?
Att vänta med att beställa skivan tror jag blir knas, bättre då att köpa kaklet först, bryta upp en bit av golvet och ta med rubbet till Ikea...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@kniv det gillar du va?
Att vänta med att beställa skivan tror jag blir knas, bättre då att köpa kaklet först, bryta upp en bit av golvet och ta med rubbet till Ikea...
I alla fall på min skärm ser kaklet rätt mörkt ut, och jag har för mig att det där köket är rätt mörkt placerat från en annan tråd, så om man inte vill ha köket väldigt mörkt så kanske inte allt ska vara mörkt utan att det kan vara bra med en ljusare bänkyta. Men vill man ha en mörk ombonad känsla i köket så är det ju rätt med mörkare bänkskivor.
Går det inte att välja vägg- och golvfärg i Ikeas verktyg så att det går att se hur det ser ut när det är mörka ytor i stället för ljusa?
Går det inte att välja vägg- och golvfärg i Ikeas verktyg så att det går att se hur det ser ut när det är mörka ytor i stället för ljusa?
Oj vad du var tvungen att framföra en massa andra grejor som inte efterfrågas av TS. Man bygger det så här för att man vill ha det så här.T teuvo tainio skrev:Hej, ytterligare en köks ritning där fysikens lagar har fått vika sig för det estetiska, t.ex. värma en frys vägg med en ugn samt att vända uppåtgående ånga och stekos ner i ett utsug som dessutom blir svår städat efter ett över kok ( det kanske bara händer mig ibland)
Det är på inget sätt något konstigt förutom att det inte passar just dig. Allt är en kompromiss när man bygger.
Du kunde hoppat över halva texten.
Spontant så ser det mörkt ut.
OM ni kan så vänta som tidigare skrivits. Det är verkligen stor skillnad på att kika på prover och se det i verkligheten med ljusinsläpp osv.
Alt iaf ta med prover hem för att se det på plats.
OM ni kan så vänta som tidigare skrivits. Det är verkligen stor skillnad på att kika på prover och se det i verkligheten med ljusinsläpp osv.
Alt iaf ta med prover hem för att se det på plats.
Hej, nyligen monterade jag ny kyl och frys, fabrikat Samsung, i montage anvisningarna så ska inte skåpen står jämte en ugn, kompressorn belastas onödigt mycket av värmen med ökad el förbrukning och kortare livslängd, samt att man få problem med ev. garantier om man inte följer montage anvisningen.Dr Benz skrev:
Hur andra fabrikats montage anvisningar ser ut vet jag ej. Det var i all välmening som jag skrev inlägget för det finns möjligheter korrigera eftersom det ska till ett sista möte.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Såhär ser vårt Ikea-kök ut, inga problem att montera så enligt Ikea, eller monteringsanvisningen som följde med deras vitvaror...
Jag har känt på täcksidan och den blir inte ens ljummen efter många timmars ugnsanvändning..
Jag har känt på täcksidan och den blir inte ens ljummen efter många timmars ugnsanvändning..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt att vissa tillverkare inte klara den installationen.T teuvo tainio skrev:Hej, nyligen monterade jag ny kyl och frys, fabrikat Samsung, i montage anvisningarna så ska inte skåpen står jämte en ugn, kompressorn belastas onödigt mycket av värmen med ökad el förbrukning och kortare livslängd, samt att man få problem med ev. garantier om man inte följer montage anvisningen.
Hur andra fabrikats montage anvisningar ser ut vet jag ej. Det var i all välmening som jag skrev inlägget för det finns möjligheter korrigera eftersom det ska till ett sista möte.
Men rimligt är väl att om man sitter med personal från ikea så har dem koll på vad deras grejor klarar och inte.
Tar man sedan t ex Bosch el Siemens som är generellt ännu bättre isolerade så är det ännu mindre ett icke problem.
Sen är det ju bra att ha kylen mellan ugn och frys för att få trappeffekt bara för att.
Samsung är väl inte en favorit och om dom inte klarar den uppställningen så hade jag iaf funderat över varför och inte utgått ifrån att ”ingen” klara av det.
Sen handlade det om fläkten och det är ju en smaksak som är individuell. Man prioriterar olika värden.
Vi lämnade tillbaka vår häll med fläkt pga att den inte levde upp till det som IKEA lovat oss. Vi var inte nöjda men det innebär inte att andra är det.
Oj, bifogar ny bild, vi är rätt så bestämda på den ljusare skivan nu. Allt annat har vi gått igenom, inga vitvaror kommer köpas från ikea, det mesta är från Siemens.
Det finns absolut möjlighet att flytta ugnen till andra sidan väggen, och ha skafferiet där istället, smaksak helt enkelt. Känns smidigt att ha den där iomed att där är en liten bänkyta för avställning.
Här är ny bild iallafall, vi har rätt mycket ljusinsläpp då där är 2 stora fönster samt en dubbel altandörr precis vid bänkskivans slut, samt stort fönster mellan köksdelarna.
Det finns absolut möjlighet att flytta ugnen till andra sidan väggen, och ha skafferiet där istället, smaksak helt enkelt. Känns smidigt att ha den där iomed att där är en liten bänkyta för avställning.
Här är ny bild iallafall, vi har rätt mycket ljusinsläpp då där är 2 stora fönster samt en dubbel altandörr precis vid bänkskivans slut, samt stort fönster mellan köksdelarna.
Redigerat:
Hej, största anledningen till min skepsis till sådana montage är att framför allt så har många ugns tillverkare prioriterat invändigt volym (xl ugn) på bekostnad av isolering. Även dagens kyl/frys tillverkare har gjort lika dant, självklart är det ingen katastrof med ett sådant montage, i många fall troligen ingen större skillnad på vare sig elförbrukning eller livslängd. Jag själv har en xl ugn av ett känt fabrikat, den blir rejält varm på utsidan, den skulle inte jag vilja jämte kyl/frys.Dr Benz skrev:
Det är möjligt att vissa tillverkare inte klara den installationen.
Men rimligt är väl att om man sitter med personal från ikea så har dem koll på vad deras grejor klarar och inte.
Tar man sedan t ex Bosch el Siemens som är generellt ännu bättre isolerade så är det ännu mindre ett icke problem.
Sen är det ju bra att ha kylen mellan ugn och frys för att få trappeffekt bara för att.
Samsung är väl inte en favorit och om dom inte klarar den uppställningen så hade jag iaf funderat över varför och inte utgått ifrån att ”ingen” klara av det.
Sen handlade det om fläkten och det är ju en smaksak som är individuell. Man prioriterar olika värden.
Vi lämnade tillbaka vår häll med fläkt pga att den inte levde upp till det som IKEA lovat oss. Vi var inte nöjda men det innebär inte att andra är det.
Absolut men man får kanske lite vad man betalar för.T teuvo tainio skrev:Hej, största anledningen till min skepsis till sådana montage är att framför allt så har många ugns tillverkare prioriterat invändigt volym (xl ugn) på bekostnad av isolering. Även dagens kyl/frys tillverkare har gjort lika dant, självklart är det ingen katastrof med ett sådant montage, i många fall troligen ingen större skillnad på vare sig elförbrukning eller livslängd. Jag själv har en xl ugn av ett känt fabrikat, den blir rejält varm på utsidan, den skulle inte jag vilja jämte kyl/frys.
Tidigare IKEA ungnar har låtit VÄLDIGT mkt från fläkten och gått länge och luften som sprutas ut väldigt varm. Därför var det bestämt att inte ha en sådan nu. Den vi har nu kan man lägga handen på glaset även om man kör 250 grader en längre tid. Sidan likaså. Inte en tillstymmelse till värme-läckage.
Klicka här för att svara