Har en elcentral med KNX, skall nu koppla in magnetkontakter från fönster till en binäringång i elcentralen. Men vilken kabel måste jag ha mellan magnetkontakten och binäringången i elcentralen?
Jag får väl inte ha vanlig telekabel eller?

EKKX tror jag dom heter

Iofs har jag en IHC anläggning, men där finns många många "telekablar" från sensorer in till dess ingångar. Allt kopplat av flertalet olika elektriker med egen behörighet t.o.m.

Om du skickar ut t.ex. 24v till magnetkontakterna, så går det utmärkt att använda EKKX, men om du har 230v av någon anledning (man brukar inte ha det) så måste du ha annan kabel.

ullberg
Jag tror det är ganska vanligt med telekabel a la EKKX i elcentraler för smarta hem, jag måste erkänna att jag har det i min KNX-central.

Jag är dock ganska säker på att det inte är ok (även om det är praxis/vanligt) utan kablarna i en central måste vara dimensionerade för den högsta spänningen (i ditt fall 400v förutsätter jag) alternativt vara åtskiljda med ett ganska stort avstånd (inte säker, kanske 10-20 cm) vilket i de flesta centraler är mer eller mindre orimligt, om inte annat vid inloppen till centralen, alternativt vid aktorerna om man ex. har en 0-10v aktor som också bryter fasen. Det är väl därför själva buskabeln är så löjligt tjock, för att hålla tillräcklig isolation för att kunna samförläggas i rör och central.

Har inte exakt koll på var detta anges men gissar att det är samförläggning eller liknande man borde leta efter om man vill gå till botten med det hela.

Om du väljer att använda EKKX kan man ju i alla fall försöka se till att separera så gott det går.

/U

Koppla inte 230V på magnetkontakten.. Om det inte är en variant som klarar detta. Normala magnetkontakter klarar normalt bara 24-50 VDC beroende på modell

ullberg
Och jag har aldrig sett en KNX binäringång (eller annan binäringång för den delen) som pollar med 230, brukar det inte tom vara under 24v, typ 20v. Visst finns det KNX binäringångar som känner av 230v men man kör väl en potentialfri ingång till en magnetkontakt...

/U

schotte skrev:
Har en elcentral med KNX, skall nu koppla in magnetkontakter från fönster till en binäringång i elcentralen. Men vilken kabel måste jag ha mellan magnetkontakten och binäringången i elcentralen?
Jag får väl inte ha vanlig telekabel eller?
Varför ska du ha binäringången i elcentralen?

vitsen med ett bussytem t.ex knx är ju att du använder bussen och inte centraliserar allt på ett ställe

sätt binäringången i en dosa i väggen där de olika magnetkontakterna kopplas in o därifrån knx buss eller vid larmenhet/annan plats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.