7 616 läst · 27 svar
8k läst
27 svar
Knastrande/sprakande "elektriskt" ljud från elcentral
Jag har en fråga som jag undrar om någon här kan svara på eller dirigera mig till något ställe där jag kan få svar på frågan.
Jag bor i ett hyreshus där min lägenhet ligger bredvid en elcentral (huvudelcentralen är på första våningen under elcentralen på min våning) och sedan början på detta året är det ett sprakande/knastrande/blixtrande "elektricitetsljud" i min lägenhet dygnet runt som inte är så högt i volym mätt men som jag upplever som intensivt och på en frekvens så att det blir obehagligt för mig och kräver att jag har tvn på jättehög volym för att slippa höra knastrandet/sprakande och ibland räcker inte ens det utan jag hör ljudet ändå. Jag är säker på att ljudet finns i huset/lägenheten och inte beror på att jag fått tinnitus eller nåt för jag upplever en lättnad så fort jag lämnar huset och går inte runt och tänker på att jag blir störd av detta ljudet någon annanstans. Min far har pratat med en elektriker som han känner som sa att det kunde bero på kontaktorer i elcentralen som kan börja vibrera och ge upphov till detta ljudet och en från jouren höll med om att min förklaring av ljudet stämmer med att det kan bero på kontaktorer i elcentralen, men enligt honom skulle ljudet bara höras vid tex tändning och släckning av belysningen i huset dvs när kontaktorern aktivt används och inte annars och jag hör ju ljudet olika intensivt hela tiden, så vad kan det bero på då?
Jag bor i ett hyreshus där min lägenhet ligger bredvid en elcentral (huvudelcentralen är på första våningen under elcentralen på min våning) och sedan början på detta året är det ett sprakande/knastrande/blixtrande "elektricitetsljud" i min lägenhet dygnet runt som inte är så högt i volym mätt men som jag upplever som intensivt och på en frekvens så att det blir obehagligt för mig och kräver att jag har tvn på jättehög volym för att slippa höra knastrandet/sprakande och ibland räcker inte ens det utan jag hör ljudet ändå. Jag är säker på att ljudet finns i huset/lägenheten och inte beror på att jag fått tinnitus eller nåt för jag upplever en lättnad så fort jag lämnar huset och går inte runt och tänker på att jag blir störd av detta ljudet någon annanstans. Min far har pratat med en elektriker som han känner som sa att det kunde bero på kontaktorer i elcentralen som kan börja vibrera och ge upphov till detta ljudet och en från jouren höll med om att min förklaring av ljudet stämmer med att det kan bero på kontaktorer i elcentralen, men enligt honom skulle ljudet bara höras vid tex tändning och släckning av belysningen i huset dvs när kontaktorern aktivt används och inte annars och jag hör ju ljudet olika intensivt hela tiden, så vad kan det bero på då?
Ja, jag har sagt till en representant från hyresvärden och berättade om att min far pratat med en elektriker som sagt att ljudet kunde bero på kontaktorer som börjar vibrera och då ge ifrån sig ljud, men det tog han ingen notis om och verkar ovillig att ta hit en elektriker utan det blev bestämt att fastighetsskötaren skulle kolla elcentralen vilket jag invände emot då det är en 50+ man som inte hört ett högt tjutande ljud som varit ett problem de senaste 3 åren och därför med all säkerhet inte skulle höra detta ljudet heller eller uppfatta att något är fel i elcentralen. Vilket var precis vad som hände i måndags också.E Emil_K skrev:
Det är så svårt att förklara ljudet, men det är inte ett dovt eller hummande ljud utan mer stickande intensivt sinnesintryck som går rakt in i huvudet på mig. Det är som att det finns någonting i luften hela tiden och det närmaste liknelse jag kan komma är "elektricitet". Ljudet är inte högt i volym mätt, men det måste vara frekvensen som göra att det blir så obehagligt och går rakt igenom andra ljud i lägenheten, tex har jag numera tvn på 29 för att kamouflera bort ljudet mot att jag förut hade 12-15 på dagtid och kunde sänka till så lågt som 4-6 på nätterna när det var tyst runtomkring.
Glappkontakt kan leda till brand i värsta fall väl?
Du behöver inte gissa, mät ljudet med telefonen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.audiofrequencycounter&hl=sv&gl=US
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.audiofrequencycounter&hl=sv&gl=US
Är du säker på att det är en elcentral och inte en transformator du bor intill? Magnetiska strålningen kan göra bostaden direkt olämplig att bo i. Det har förvisso inte med knastrandet att göra, det kan uppkomma genom gnistbildning.
Jag har varit med om något liknande men inne i ett pannrum som byggdes om från oljeeldning till bergvärme och elpatron. Stor hyresfastighet. Inne i pannrummet var det som nästan luften vibrerade lite och man kunde ana att det sprakade och lät konstigt. Allt var i drift och funkade normalt. Inget hördes i omgivande rum. Senare gjordes en potentialutjämning, då försvann alla konstiga känslor i pannrummet!! Jag kan inte riktigt förklara vad potentialutjämning är men vad jag förstår så kopplas allt ihop med samma jordkabel i rummet på något vis. Rätta mig gärna här!
Det står elcentral på dörren och ingen har korrigerat mig när jag sagt elcentralen om den. Personen från jouren sa att huvudelcentralen är på våningen under/första våningen och att det är där som kontaktorerna finns och att det som finns på min våning och våningen ovanför är komplement till den på första våningen. Det är ett modernt proppskåpet där man bara drar spakar i on och off läge liknande de som finns inne i lägenheterna på höger sida på väggen därinne och sedan är det 6 stycken lika apparater som ser ut som mätare eller klockor, som jag inte vet vad det är. Jag sökte på bilder på transformatorer och mätarna/klockorna liknar denna i att de är fyrkantiga och platta, men de har ett fönster med någon typ av mätare i samma stuk som i bild nr 2. Det kanske kan vara transformatorer då?H Herrn123 skrev:
Ja, det känns inte hälsosamt i alla fall, för jag blir "simmig" i huvudet av det och min hjärna får ju aldrig riktigt vila från sinnesintryck då det aldrig är normalt tyst och jag nu har tvn på rätt hög volym hela tiden för att slippa höra det obehagliga knastrandet/sprakandet. Jag upplever också att min tankeföemåga är sämre då jag oftare stannar upp mitt i någonting jag håller på med och undrar varför jag valde att göra på detta sättet då det inte är det bästa sättet att göra saken på.
Redigerat:
Skönt att någon känner igen sig i vad jag försöker beskriva för jag blir inte tagen på allvar och eftersom ljudet inte är högt i volym mätt så verkar en del inte ens höra det och annars tycker de att det inte kan vara störande för att det inte är så högt att det kan vara det, men vad de inte förstår är att det tränger igenom alla andra ljud och att det blir jobbigt/obekvämt när det finns där konstant under hela dygnet och varje dag.O Oaken skrev:Jag har varit med om något liknande men inne i ett pannrum som byggdes om från oljeeldning till bergvärme och elpatron. Stor hyresfastighet. Inne i pannrummet var det som nästan luften vibrerade lite och man kunde ana att det sprakade och lät konstigt. Allt var i drift och funkade normalt. Inget hördes i omgivande rum. Senare gjordes en potentialutjämning, då försvann alla konstiga känslor i pannrummet!! Jag kan inte riktigt förklara vad potentialutjämning är men vad jag förstår så kopplas allt ihop med samma jordkabel i rummet på något vis. Rätta mig gärna här!
Olika människor är känsliga för olika sorters ljud. Jag hör ibland ljud och stör mig på dessa, när ingen annan gör det. Det ljud just jag har svårast för är nog dunkande basljud från när grannen spelar hög musik, det kan göra mig galen. Du kan inte på eget bevåg ta dit en (yngre) elektriker som kan lokalisera ljudet, om nu fastighetsägaren verkar vara en snåljåp?L Ljudlös skrev:Skönt att någon känner igen sig i vad jag försöker beskriva för jag blir inte tagen på allvar och eftersom ljudet inte är högt i volym mätt så verkar en del inte ens höra det och annars tycker de att det inte kan vara störande för att det inte är så högt att det kan vara det, men vad de inte förstår är att det tränger igenom alla andra ljud och att det blir jobbigt/obekvämt när det finns där konstant under hela dygnet och varje dag.
Nej, absolut inte. Magnetiska fält har inte påvisats orsaka någon hälsofara alls. Denna myt har frodats alltför länge, och hjälper inte folk som faktiskt har besvär på riktigt.H Herrn123 skrev:
TS: Kan du spela in ljudet och lägga upp här så kanske vi kan göra en snabb analys och se vilka frekvenser det rör sig om och på det sättet kanske ge tips om felsökning eller frågor att ställa till hyresvärden? Helst vid någon tid på dygnet då inget annat ljud låter, antingen mitt i natten eller någongång när ingen är hemma?
Jag har ingen tillgång till elcentralen som jag är rätt säker på att ljudet kommer ifrån, utan fick bara möjlighet att se in i det på min våning när personen från jouren var här. Förvaltaren från det stora privata hyresbolaget som var här och som jag berättade om kontaktorerna för hade lägligt "glömt" ta med nycklarna till elcentralerna när han var här, så då fick jag inte se hur det såg ut där inne. Så tyvärr är inte att anlita en egen elektriker en lösning på problemet.S steve5432 skrev:Olika människor är känsliga för olika sorters ljud. Jag hör ibland ljud och stör mig på dessa, när ingen annan gör det. Det ljud just jag har svårast för är nog dunkande basljud från när grannen spelar hög musik, det kan göra mig galen. Du kan inte på eget bevåg ta dit en (yngre) elektriker som kan lokalisera ljudet, om nu fastighetsägaren verkar vara en snåljåp?
Jag var ner till våning 1 för jag skulle ändra tiden jag bokat i tvättstugan på kvällen i fredags och då gick jag förbi huvudelcentralen där och det var verkligen ett knastrande fält runt den elcentralen då, så nu är jag rätt säker på att den är ursprungskällan till ljudet och att ljudet sedan går rakt upp till lägenheter jag bor i. I början var ljudet mer jämnt konstant under hela dygnet, medan det nu under den senaste tiden går mer upp och ner i intensitet (inte i volym) och de senaste dagarna kommer det korta stunder där det riktigt sticker i öronen och blivit ett gällt ljud i sin frekvens men fortfarande inte högre i volym mätt. Jag har försökt spela in det i videor på mobilen, men inspelningar på mobilen är gjorda så att de ska framhäva saker som samtal och filtrera bort obekväma oljud så det blir ett brusande/vinande ljud som av vind/blåst på inspelningen som inte motsvarar det knastrande/sprakande/stickande ljudet som är i verkligheten. Jag gjorde en ny inspelningen vid elcentralen på våning 1 i fredags, så jag ska lyssna av den när jag varit ifrån min lägenhet tillräckligt länge så ljudet inte fortfarande ringer kvar i mina öron och om ljudet har fastnat bättre på den så delar jag den här.M Millox skrev:Nej, absolut inte. Magnetiska fält har inte påvisats orsaka någon hälsofara alls. Denna myt har frodats alltför länge, och hjälper inte folk som faktiskt har besvär på riktigt.
TS: Kan du spela in ljudet och lägga upp här så kanske vi kan göra en snabb analys och se vilka frekvenser det rör sig om och på det sättet kanske ge tips om felsökning eller frågor att ställa till hyresvärden? Helst vid någon tid på dygnet då inget annat ljud låter, antingen mitt i natten eller någongång när ingen är hemma?
Hyreshuset byggdes 2001 och jag har bott här under hela den tiden, så jag tror att det är någon apparat/komponent inne i elcentralen som börjar bli gammal och behöver bytas ut nu. Efter att ha varit ner på våning 1 och upplevt att fältet runt huvudelcentralen där var än värre än fältet är nära elcentralen på min våning så är jag tillbaka i tanken på att det kan vara kontaktorerna som elektrikern som min far känner sa, då kontaktorerna tydligen bara finns i den huvudelcentralen och inte i elcentralerna på våning 2 och 3.
Bakom det brusande ljudet tycker jag att jag kan höra det gälla stickande ljudet i denna inspelningen. Det kräver att man har volymen på max på mobilen och örat nära högtalaren. Ljudet är högre i verkligheten än vad det verkar som i inspelningen.
https://linksharing.samsungcloud.com/g9roo4BqUDny
https://linksharing.samsungcloud.com/g9roo4BqUDny
Du får gärna lägga upp den som en wav-fil här istället, jag var inte direkt ute efter att lyssna utan efter vilka frekvenser som är i filen. Har inte varit hemma så jag har inte hunnit kolla, men nu är i alla fall den fil du delat utgången