Hej, jag har problem med att grannens rök kommer in via otätheter och vill därför skapa ett övertryck I lägenheten. Jag har två tilluftsventiler, en i sovrummet och en i vardagsrummet. Bor i lägenhet. Grannen Bor på samma våning.

Tog en bit toalettpapper och testade om det rörde på sig vid ventilerna. I vardagsrummet gjorde det det, men i sovrummet var det ingen rörelse alls. Kak man installera någon fläkt där som tvingar in luft? I så fall vilken?

Hyres eller bostadsrätt? Har du rensat ventilerna ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hyres eller bostadsrätt? Har du rensat ventilerna ?
Hyres. Ja det är redan gjort.

kan luft passera från badrummets ventil under / ovan dörr i badrum och sovrum? Sover du med helt stängd dörr? Finns ett sug i ventil i badrummet ?

kan luft passera från badrummets ventil under / ovan dörr i badrum och sovrum? Sover du med helt stängd dörr? Finns ett sug i ventil i badrummet ?
Ja det kan det. Jag sover med dörren öppen. Det finns bra sug i ventilen i badrummet.

Märkligt att det inte sugs in via båda ventilerna. Har du pratat med hyresvärden ?

Märkligt att det inte sugs in via båda ventilerna. Har du pratat med hyresvärden ?
Nej har gjort en felanmälan men hyresvärden är riktigt seg. Har öppnat fönstren i sovrummet och köket för att skapa övertryck. Det har hjälpt till viss del men problemet är fortfarande inte borta.

Röker grannen inomhus eller på ballen ?

Inomhus.

Redigerat:
Kan vara obalans i husets ventilation , om tex många hyresgäster satt igen ventiler. Tipsa hyresvärden om att göra en egen kontroll.

Kan vara obalans i husets ventilation , om tex många hyresgäster satt igen ventiler. Tipsa hyresvärden om att göra en egen kontroll.
Det gjordes en ovk för några månader sedan. Enligt en vän som är förvaltare förekommer det en hel del fusk med dessa kontroller. Så jag får ta ett snack med hyresvärden idag.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B brabrabra11 skrev:
Hej, jag har problem med att grannens rök kommer in via otätheter och vill därför skapa ett övertryck I lägenheten. Jag har två tilluftsventiler, en i sovrummet och en i vardagsrummet. Bor i lägenhet. Grannen Bor på samma våning.

Tog en bit toalettpapper och testade om det rörde på sig vid ventilerna. I vardagsrummet gjorde det det, men i sovrummet var det ingen rörelse alls. Kak man installera någon fläkt där som tvingar in luft? I så fall vilken?
Vill hyresvärden ha övertryck då? Normalt skall man ha undertryck i fastigheter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vill hyresvärden ha övertryck då? Normalt skall man ha undertryck i fastigheter.
Det har jag inte frågat men jag skulle inte tro det. Har tyvärr ingen annan lösning för tillfället då jag har snackat med grannen ett tiotal gånger med en del hätska konversationer utan framgång. Det går nästan inte vistas inomhus pga detta. Som icke-rökare är det en enorm plåga.

BirgitS
Har du varit i kontakt med kommunens avdelning för miljö och hälsa eller med räddningstjänsten eftersom det är meningen att brand inte ska kunna sprida sig mellan lägenheter?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med kommunens avdelning för miljö och hälsa eller med räddningstjänsten eftersom det är meningen att brand inte ska kunna sprida sig mellan lägenheter?
Nej, faktiskt inte. Ska få ett samtal från hyresvärden imorgon. Får se vad de säger. Ska ta upp detta då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.