Hej!

Vi har nyligen sanerat en wc i vår källare från asbest och kille. Som gjorde det har lyckats knäcka röret till wc-stolen när han behövt komma bakom.
Behöver jag göra något åt detta eller är det okej så länge det inte läcker?

. Rostig rörledning med avflagat färg I ett hörn med betong och puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt rör sticker ut från vägg, slarvig fogning, vitmålat, detaljbild, konstruktion, behov av underhåll.
Skapa konto
Metalrör med rost, infäst vid en betongvägg, med slitage och färgflagnande, närbild.
Skapa konto

Läcker det inte så läcker det inte, och då håller det så länge ingen mocklar med det.

Men jag tycker att du ska ta upp det med den som orsakade skadan så snart som möjligt. Är han yrkesman tycker man att det borde ingå att man ersätter skador.

Sprickan på röret vid böjen behöver åtgärdas.
Förslagsvis genom att hårdlödas.

Ska du renovera och återställa utrymmet till toalett så ska du byta till nytt.
Temporärt kan du då låta det vara om det inte läcker.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är dumt att inte byta genom väggen oavsett vad man menar göra med utrymmet. Röret är gammalt i häradet 60 år eller mer och den gamla securexkopplingen med sin glödgade uppkragade del och kona av mässing är förbi sin tekniska livslängd av flera skäl och en vanlig källa till fel särskilt när det nu fått en liten tryckare.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Har du vattentryck på röret eller är det avstängt.
Finns det en golvbrunn i närheten.
Som röret ser ut med sprickan i böjen som visas på bild 1 och 2, skulle jag inte ha vatten på.

ClasseClas
Böj inte tillbaka röret för att snygga till det. Då är det risk att det spricker och då blir det inte kul. Stäng helst av vattnet om det går eller plugga på andra sidan väggen. Rör med Securexkopplingar kan ha dimensionen 16mm och då gäller det att se upp för det är numera en avvikande dimension så stdkopplingar funkar inte rakt av. Något som jag fick erfara när jag kopplade i hemmanet med sina gamla Securexkopplingar.

B
Det kan bli lokal erosion i kopparrör, framförallt om man har eget vatten. Då kan en sådan här skada börja läcka med tiden.

Det är bara att byta denna del som går genom väggen, även om det inte måste åtgärdas akut.

Tack för bra svar allihop!
Blir till att ringa rörläggare i veckan. Det har vart så här i några månader utan att läcka (såg det först idag) så håller tummarna för att det inte börjar läcka nu. Kan tyvärr inte stänga av vattnet tills detta röret utan att stänga av allt vatten i huset.

Röret går inte igenom väggen tyvärr utan går invändigt i väggen. Får man till en lagning på den lilla snutten som är kvar innan knäcken?

A Axell123 skrev:
Tack för bra svar allihop!
Blir till att ringa rörläggare i veckan. Det har vart så här i några månader utan att läcka (såg det först idag) så håller tummarna för att det inte börjar läcka nu. Kan tyvärr inte stänga av vattnet tills detta röret utan att stänga av allt vatten i huset.

Röret går inte igenom väggen tyvärr utan går invändigt i väggen. Får man till en lagning på den lilla snutten som är kvar innan knäcken?
Om du bilar upp väggen så kommer du åt att fixa det befintliga röret, eller hårdlödning på sprickan om du har möjlighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.