Skulle vara mycket tacksam om någon som har erfarenheter av KMP´s pelletskaminer Solhaga eller Mysinge skriva sina kommentarer, positivt som negativt här i denna tråden.

Satt en solberga installerad i huset vi köpte förra året. Visserligen från 2003. Är annat brännarhus och tändsystem på nyare modeller. Men jag skulle aldrig köpa en sån om jag valt själv. Med en ratt ska man ställa både startdos, dos vid högeffekt och lågeffekt. Förbränningsfläkten kan man inte justera alls. Säger ju sig självt att det aldrig kan bli optimalt i mer än ett läge. Har fungerat dåligt under hela året vi bott i huset. Gjorde för nån månad sen en egen brännare och ett typ av piggybacksystem så att det går att ställa dom olika lägena individuellt. Har fungerat till 100% sen dess. Men det går nog hitta betydligt bättre kaminer i samma prisklass.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Jag hoppar in här eftersom även jag är intresserad.
Fler som har erfarenheter av dessa?
Det finns ju inte så många alternativ om man inte kan/vill bygga skorsten.
Men bara därför behöver man ju inte köpa något som är värdelöst.

Vi har köpt en Mysinge kamin. Kaminen fungerar väl bra. Ganska mycket jobb med skötsel tycker jag. Varje dag tömmer jag aska, dammsuger ur kaminen, fyller på pellets och då och då tömmer jag pelletslagret och dammsuger pelletsspån. Finishen på detaljer är ju katastrof och inte speciellt smarta. Tex bara en sådan sak som att kaminen inte har en öppnings-låsningsmekanism med handtag så som vilken vedkamin som helst... istället får man stoppa in en lös pinne och kämpa med dörren.
Vi har inte skorsten, utan KMP Drag... om den finns mer att läsa i en tråd jag lagt upp om Mysinge och KMP Drag. Den borde inte kommit ut på marknaden, och ingen varken åf eller Ariterm gör något åt det. Låter som att ha en helikopter kretsande ett par meter över huset.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Dom som gör reklam att vara tystas och effektivast ??(Testade av energimyndigheten?)

http://www.ariterm.se/

Mvh

SirBuildAlot skrev:
Vi har köpt en Mysinge kamin. Kaminen fungerar väl bra. Ganska mycket jobb med skötsel tycker jag. Varje dag tömmer jag aska, dammsuger ur kaminen, fyller på pellets och då och då tömmer jag pelletslagret och dammsuger pelletsspån. Finishen på detaljer är ju katastrof och inte speciellt smarta. Tex bara en sådan sak som att kaminen inte har en öppnings-låsningsmekanism med handtag så som vilken vedkamin som helst... istället får man stoppa in en lös pinne och kämpa med dörren.
Vi har inte skorsten, utan KMP Drag... om den finns mer att läsa i en tråd jag lagt upp om Mysinge och KMP Drag. Den borde inte kommit ut på marknaden, och ingen varken åf eller Ariterm gör något åt det. Låter som att ha en helikopter kretsande ett par meter över huset.
Varför gör du allt detta på din KMP varje dag. Låter lite väl ambitiöst tycker jag. Jag kör en vecka, då gör jag hela proceduren. Fungerar jättebra! Dock sotar glaset igen på ett par dagar. Men lätt att få rent igen.
Kan hålla med om luckorna är inte den bästa genomtänkta iden dom kom på.

Vilken pellets kör du på? Jag eldar Rindi och fungerar klockrent!

Självklart kul att höra att det finns välfungerande utrusningar också. Det är min förhoppning att detta var ett bra köp. Det har inte sett så ljust ut för vår del.
Vi har haft problem med vår kamin och drag lösningen. Det var nyligen som tillverkaren var här med en servicetekniker som bytte ut fläkten samt gjorde om alla kamininställningar som återförsäljaren tidigare gjort. Hos oss lät KMP Drag kraftigt och kaminen sotade mycket samt drog mycket pellets.
Nu låter KMP Drag bra. Pelletsförbrukningen är fortfarande hög och jag tycker kaminen sotar mycket. Vi eldar med Neova-pellets. Det tråkiga i vår story är att felet fanns från start, och både tillv och åf sa sig ta ärendet på allvar. Sen hände inget och det tog fem månader tills serviceteknikern äntligen kom. Teknikstrul hade jag i elektroniken på min nya BMW också, men där tog man hand om det direkt och hade organisation för det. Jag har hört andra med KMP drag lösning där det inte gått elda alls, och som också fått vänta länge på en servicetekniker.

Installationen var en "katastrof". Det tog 6 månader innan den var igång trots ideliga påstötningar från min sida. Inköpt september 2008, Drift februari 2009. Fick iofs kompenstation för detta (avdrag på pris) men mycket dåligt skött i mina ögon. December 2009 la den av. Började med oljud i KMP Drag fläkt för att slutligen inte starta igång överhuvudtaget + att pelletsmatningen även den slutat fungera. Enligt servicetekniker från återförsäljare tydligen ett vanligt problem och att elektronikkort i kamin + fläkten i dragdelen ska bytas. Det har nu gått 3 veckor med isande kyla och fortfarande inte åtgärdat. Både jag & servicetekniker har försökt att nå Ariterm utan att lyckats.
Facit: När den väl fungerade var det väl OK. Betyg 3.5 av 5. Tycker att den genererade bra värme men hög pelletsförbrukning drar ned betyget. Tycker nog att "reklamen" är något missvisande.
Vad det gäller servicegraden från Ariterm finns inget betyg att sätta då den verkar vara obefintlig.
Slutsats: Hade jag vetat detta från början hade jag INTE investerat i detta.
Nu är frågan om jag överhuvudtaget får detta åtgärdat och hur jag som konsument ska hantera detta. //Owe i Falun

Hej Owe,
Klicka på min profil så kan du välja att sända e-post till mig direkt.

Personligen tror jag att kaminen är rätt okej - kopplad till en skorsten, men att KMP Drag historien är ett skämt. Det tråkiga är väl att alla vi som valt dragfläkten gjort det pga att det inte passade med skorsten. Våran kamin fungerar numera någorlunda, men KMP Drag låter väldigt mkt trots att Ariterm varit här och bytt hela fläkten. Kaminen har ånyo justerats av Ariterm men går enbart på fullläge med en hög låga, hög pelletsförbrukning och mycket sot.

Reklamen är inte missvisande den är falsk. Kaminen drar för mkt pellets, låter för mycker och är svårinställd t.o.m så deras egna tekniker uppenbarligen inte kan justera in kaminen. Mig veterligen finns bara i min hemstad tre kunder till som har stillastående kaminer med KMP Drag.

Du kan reklamera en produkt i upp till 2 år, sker reklamationen under produktens första 6 månader är det tillverkaren som måste bevisa att den fungerar som den ska dvs det räcker att du anmäler varan. Efter 6 månader är det du som kund som måste bevisa att produkten inte fungerar som utlovat. Men det kan väl inte vara några större problem - din står still. Det är ju helt klart värt det - vi betalade någonstanns 34.000 kr för kamin, drag och installation så det är ju ändå en hel del pengar vi lagt ut. Men vill du få något bör du nog snabba på, jag tittade på Ariterm på allabolag.se och de visar mångmiljonbelopp i minus. Jag skulle inte bli förvånad om de gör konkurs.

Hälsn
SirBuildAlot

Hejsan !

Synd att ni har haft såå mycket problem. Jag har installerat både insatsrör och kamin själv utan några som helst problem. När väl insatsrör och kamin var på plats samt att sotaren godkännt allt så tryckte jag bara på startknappen och allt har fungerat kanon,
Det enda jag gjort är att justera matning och rökgasfläkt för olika effektlägen för att få optimal förbränning. Förbränningen är kanon, ingen synlig rök ur skorstenen och ingen sot på vare sig glas eller i förbränningsrum. Kollade på KMP innan jag skaffade min men jag blev inte imponerad. Tyckte att den såg gammalmodig ut och alldeles för dåliga justeringsmöjligheter. Dessutom klankade Ariterm ner på Italiensk tillverkade kaminer. Vad har jag för kamin då ?? Jag har en Artel och jag är kanonnöjd. Funkar kanonbra, är enkel i konstruktionen, stora möjligheter att justera förbränning och effektuttag. Är väldigt nöjd med min kamin än så länge !!!

Mvh / Niclas

Har haft en Solberga i ca 12 år (på den tiden hette den K6) och använde ett glödstift som tändare till pelletsen.Idag är det varmluftständning på dem. Har även en liten vattenvärmare på 3 kw monterad i kaminen som toppar upp solvärmetanken. Har gått klanderfritt, förutom då man fått dålig pellets som kloggat igen lufthålen och släckt elden,och helt utan utbyte av delar(förutom endast 4st glödstift och smörjning av pelletsmataren och lagren till konvektionsfläkten med lithiumfett) Snygg är den inte men gör sin plikt

Hej alla ägare till pelletskamin med kmp-drag!
Det har mejlet skickade jag till ariterm igår:

På julaftonskväll började det ryka ur vår Mysinge pelletskamin från
2007. Det visade sig att fläkten på utsidan stannat. Vi har ett hus med
mekanisk frånluft vilket gör att röken dras in i huset. Man såg att det
var fullt med rökgaser bakom glasluckan och det sipprade ut genom
springorna i kaminen. Vi gjorde ett försök att ta ut koppen med
pelletsen men röken var för kraftig och vi var rädda att den skulle
antändas. Till slut visste vi ingen annan råd än att ringa brandkåren
som kom och inspekterade. Det var första gången de såg en sådan lösning
med skorsten genom väggen. De var oroliga för att det skulle ha tagit
eld i väggen och monterade därför ner fläkten för att kunna undersöka
bättre.
Nu stinker vårt hus av rök och vi sitter i våra jackor på julafton....

Vi känner att vi inte vågar lita på vår kamin längre. Varför fortsätter
kaminen att fylla på pellets när inte fläkten fungerar på utsidan?

[
[
QUOTE="SirBuildAlot, post: 802393, member: 65179"]Vi har köpt en Mysinge kamin. Kaminen fungerar väl bra. Ganska mycket jobb med skötsel tycker jag. Varje dag tömmer jag aska, dammsuger ur kaminen, fyller på pellets och då och då tömmer jag pelletslagret och dammsuger pelletsspån. Finishen på detaljer är ju katastrof och inte speciellt smarta. Tex bara en sådan sak som att kaminen inte har en öppnings-låsningsmekanism med handtag så som vilken vedkamin som helst... istället får man stoppa in en lös pinne och kämpa med dörren.
Vi har inte skorsten, utan KMP Drag... om den finns mer att läsa i en tråd jag lagt upp om Mysinge och KMP Drag. Den borde inte kommit ut på marknaden, och ingen varken åf eller Ariterm gör något åt det. Låter som att ha en helikopter kretsande ett par meter över huset.[/QUOTE]

QUOTE="SirBuildAlot, post: 802393, member: 65179"]Vi har köpt en Mysinge kamin. Kaminen fungerar väl bra. Ganska mycket jobb med skötsel tycker jag. Varje dag tömmer jag aska, dammsuger ur kaminen, fyller på pellets och då och då tömmer jag pelletslagret och dammsuger pelletsspån. Finishen på detaljer är ju katastrof och inte speciellt smarta. Tex bara en sådan sak som att kaminen inte har en öppnings-låsningsmekanism med handtag så som vilken vedkamin som helst... istället får man stoppa in en lös pinne och kämpa med dörren.
Vi har inte skorsten, utan KMP Drag... om den finns mer att läsa i en tråd jag lagt upp om Mysinge och KMP Drag. Den borde inte kommit ut på marknaden, och ingen varken åf eller Ariterm gör något åt det. Låter som att ha en helikopter kretsande ett par meter över huset.[/QUOTE]

Hej måste bara säga att jag köpte Mysinge och kmp drag 2006, visst hade drag några barnsjukdomar när den kom då men jag fick nya delar på garantin och den har bara tuffat och gått sedan dess och underhåll på min kamin visst det kan vara jobbigt efter en hel eldnings säsong att suga ur pelletsfickan om man vill. Jag fyller på pellets och puttsar glasrutan när jag tycker det vore trevligt att se elden. Jag är super nöjd med min kamin inget underhåll alls köp rätt pellets så funkar det galant

• Gilla
McFlys
  • Laddar…
Leffe.E Leffe.E skrev:
[
[

Hej måste bara säga att jag köpte Mysinge och kmp drag 2006, visst hade drag några barnsjukdomar när den kom då men jag fick nya delar på garantin och den har bara tuffat och gått sedan dess och underhåll på min kamin visst det kan vara jobbigt efter en hel eldnings säsong att suga ur pelletsfickan om man vill. Jag fyller på pellets och puttsar glasrutan när jag tycker det vore trevligt att se elden. Jag är super nöjd med min kamin inget underhåll alls köp rätt pellets så funkar det galant[/QUOTE]
Hej
Kul att höra att kaminen funkar bra med drag i väggen.
Är på gång att köpa en Mysinge eller Liila frö med kmp drag. Försökt övertala kmp att installera med skorsten eftersom jag har lite svårt att tro att det kan funka utan problem med drag och dessutom bor jag i radhus och vill inte riskera störa grannarna . Märker ni av rökgasarna på något sätt och fungerar kaminen fortfarande problemfritt.

• Gilla
McFlys
  • Laddar…
Någon mer med erfarenhet av KMP drag ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.