Hej
Tappade nyligen yxhuvudet från skaft.
”Hultafors”
Hur bär man sig åt för att låsa fast skaft och yxhuhuvud när det sitter en rundkil?

Kan jag slå in en träkil i spåret ovan rundkil?

Tack på förhand!

• En gammal sliten yxa på en grå matta, med trähandtag och metallhuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig sax med ett trähandtag hållen över ett golv. Handtaget är skadat och delvis uttunnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensa ur spåret där kilen ska vara. Ser nu ut som att den delat på sig och släppt- Om jag inte har fel så finns det färdiga kilar på varuhusen. Ta med yxan och kolla, spåret fylles med trälim och kilen slås ner, se till att skaftet står mot hård yta när kilen ska ner. Låt stå ett par dygn och sen kan du börja hugga igen

J jonaserik skrev:
Rensa ur spåret där kilen ska vara. Ser nu ut som att den delat på sig och släppt- Om jag inte har fel så finns det färdiga kilar på varuhusen. Ta med yxan och kolla, spåret fylles med trälim och kilen slås ner, se till att skaftet står mot hård yta när kilen ska ner. Låt stå ett par dygn och sen kan du börja hugga igen
Tack för

J jonaserik skrev:
Tack för svar.
Rundkilen som sitter(metall, se bild) .Ska jag försöka få bort den.? Menar du att jag ska köpa en ny rundkil.

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
Du skall ha en ny träkil. Ta bort rundkilen. Rensa ur spåret efter träkilen. Slå dit en ny träkil och låt yxan ligga en vecka ovanpå värmepannan så allt blir löst och glappt. Slå in träkilen djupare. Såga av träkilen och slå dit den gamla rundkilen tillbaka.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
och när du gjort det så låt det stå och dra i kylarvätska några dagar så sväller det upp och kylvätska avdunstar inte :D

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
och när du gjort det så låt det stå och dra i kylarvätska några dagar så sväller det upp och kylvätska avdunstar inte :D
Nackdelen är att uppsvällt trä är mjukt och svampigt så jag gör inte sådär. Går det inte att få fast skaftet torrt limmar jag det med epoxy.

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nackdelen är att uppsvällt trä är mjukt och svampigt så jag gör inte sådär. Går det inte att få fast skaftet torrt limmar jag det med epoxy.
Epoxy som är så trist något år eller decennium senare när verktyget behöver skaftas om.

F fribygg skrev:
Epoxy som är så trist något år eller decennium senare när verktyget behöver skaftas om.
Fast ska du ha ett nytt skaft så är det ju bara att bränna bort det gamla ifall det sitter fast.

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast ska du ha ett nytt skaft så är det ju bara att bränna bort det gamla ifall det sitter fast.
Jag varken bränner bort gammalt epoxi eller stålar om utslitna yxor, men att skafta om en yxa på gammalt vis utan tvåkomponetlim har jag med åren lärt.
Hults bruk använde mycket epoxi för några decennier sedan, den delen är lyckligtvis utfasad ur dagens produktion och jag känner inte till någon annan seriös yxtillverkare som använder epoxi numera.

• Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Jag håller med.

Epoxi är en nödlösning som man kan ta till om det bara inte går att få skaftet att sitta fast. Min slöjdbila är ett sådant fall. Ögar är oregelbundet och konar bara en väg så första gången som luftfuktigheten ändrar litet så lossnar skaftet om det inte är fastlimmat. Tydligen blev det litet fel när smeden vek ihop och vällde ihop yxhuvudet för 100 eller 150 år sedan.
Min ena timmerbila är ett annat sådant fall. Ögat är litet hoptryckt för att någon Åselebo på 1800-talet har slagit på hållhakarna med den och därför blir passningen aldrig riktigt så bra som den borde. I stället för att smida en dorn och dorna upp ögat och härda och anlöpa om bilan sätter jag fast skaften med epoxy.

Jag brukar gnugga med en timmermanspenna i ögar för att det skall förga av sig på skaftet när jag passar in det. Grafiten gör att epoxyn inte fäster så bra i metallen utan bara fyller upp där det finns tomrum. Därför går den bra att få loss.

Epoxy är som sagt en nödlösning för extremfall.
Normalt skall det räcka med bra passning och en ordentlig kil eller två. Eventuellt kan man stryka litet tjära eller kokt linolja på skaftändan och doppa den i vedaska innan man slår det den.

L lsjogren skrev:
Hej
Tappade nyligen yxhuvudet från skaft.
”Hultafors”
Hur bär man sig åt för att låsa fast skaft och yxhuhuvud när det sitter en rundkil?

Kan jag slå in en träkil i spåret ovan rundkil?

Tack på förhand!
Du kan skriva i några grövre skruv alt. Frallor för att låsa fast huvet.

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Du kan skriva i några grövre skruv alt. Frallor för att låsa fast huvet.
Det fungerar sällan. Jag gjorde så förr men det slutar alltid med att skaftet går av strax under huvudet.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det fungerar sällan. Jag gjorde så förr men det slutar alltid med att skaftet går av strax under huvudet.
Men en rundkil eller 2 grova skruvar kan vara en bekväm tillfällig lösning medans man snidar ett nytt skaft eller för den delen köper ett färdigt och skaftar om yxan.

Det stämmer

Stort tack för alla ideer.
Nu har jag en bättre bild av vad jag ska göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.