Dödsboet efter mina föräldrar äger en fastighet som består av överblivna bitar från en mycket gammal uppdelning av en åker till tomter. Fastigheten vi äger innehåller tre tomtliknande bitar som sitter ihop med en väg som går mellan husen i området. Vägen ingår också i fastigheten. På en av de tomtliknande bitarna finns en liten elstation.
I detaljplanen står det att fastigheten är "Allmän plats Park eller plantering". Vilket jag som lekman tycker är lite märkligt, eftersom kommunen inte äger marken.
Mina föräldrar försökte flera gånger få till en klyvning, men en tvär person på kommunen sa nej. Han sa att Lantmäterimyndighetens inställning är att man inte vill ha "splittrat ägande av allmänplatsmark". Dessa avslag ligger långt tillbaka i tiden.
En av de tre tomtliknande bitarna av fastigheten utnyttjas inte och har aldrig utnyttjats som allmän plats, gångstig, plantering eller liknande och ligger mellan de "riktiga" tomterna med hus på.
Min fråga är om hur man optimerar chansen att få till en klyvning så att vi får en eller möjligen två eller tre tomter som skulle kunna bebyggas i framtiden. Det står inget som byggförbud i detaljplanen för området.
På bifogad fil är de vita områdena och vägen del av fastigheten. Den rosa fyrkanten är elstationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.