Försöker få ett grepp om val av värmekälla i ett nybygge. Förutsättningar kommer vara som följer:

Passivhus standard 150 m2.
Ftx.
vattenburen golvvärme.

Biyta (garage/gästrum/verkstad) ca 120 m2 uppvärmt dock lägre temp men välisolerat ( 300mm i platta, ca 300 i vägg och 400 i tak ) plan är lösvirke.

Kommer bygga med solvärme anläggning och öppenspis inne med vattenmantel.

Teoretiskt skulle jag klara mig med detta ( gissning ) men känns otillräckligt , främst för man bott o renoverat äldre hus tidigare så funderar vad / om jag ska ta med jord/markvärme och eller satsa på ved / pellets.

har möjlighet att bygga pannrum i ekonomibyggnad och lägga kulvert ca 12 m.

Känns som onödigt stora investeringar för ett begränsat behov av tillskott under de kallaste månaderna.

Tacksam för råd, erfarenheter, tankar , idéer frågor etc.

Bara en liten fråga (med kritisk ton):

Passiv hus behöver väl ingen värmekälla?
Men om det behövs uppvärmning så är väl inte golvvärme optimalt?
En hel den värme försvinner ju ner i marken.

Hur mycket värmeenergi bedömer du behöver tillföras under vintern, förutom det som hushållsel, belysning, boende och husdjur ger?
Det borde ju gå att räkna på vilka investeringskostnader som är försvarbara om man vet förbrukningen.

Mikael_L
swedjeep skrev:
Teoretiskt skulle jag klara mig med detta ( gissning ) men känns otillräckligt , främst för man bott o renoverat äldre hus tidigare så funderar vad / om jag ska ta med jord/markvärme och eller satsa på ved / pellets.
Jag fattar inte riktigt frågeställningen här.

Först anger du att ni ska bygga passivhus, sen frågar du om vilka (dyra) uppvärmningsalternativ som ska till ...!!!?

Alltså, om det nu verkligen är ett passivhus så ska ni väl inte behöva någon extra uppvärmning. Annars är det väl att gå tillbaka till ritbordet som gäller, och göra huset lite mer passivt ... ;)

Visst, om det 1-4 dagar om året råkar vara djävulskt kallt och att man just dessa mornar inte uppskattar att kliva upp i ett 14°C varmt (kallt!) hus så borde ju lite elspets i ventilationsanläggningen vara det rätta valet.

Det är ju redan svårmotiverat att satsa på en bergvärmeinstallation i ett nybyggt hus idag pga den magra kostnadsbesparingen jämfört med investeringen, och då måste ju sådana dyra alternativ gå fetbort i passivhus ...?

edit:
Var jag själv framme så långt i tankarna som du nu beskriver så hade jag nog inte investerat i något mer än kanske mer isolering ifall jag var orolig.
Sen hade jag sett den vattenmantlade kaminen som det som får ge nödvändig spets de allra kallaste dagarna.
Och som sagt, möjligen en ren elvärmekälla, så billig som möjlig i investering. Den ska ju ändå inte käka speciellt många kWh per år.

edit2:
Hur mycket isolering planerar du just nu i bostadshuset?

Redigerat:
swedjeep skrev:
Försöker få ett grepp om val av värmekälla i ett nybygge. Förutsättningar kommer vara som följer:

Passivhus standard 150 m2.
Ftx.
vattenburen golvvärme.

Biyta (garage/gästrum/verkstad) ca 120 m2 uppvärmt dock lägre temp men välisolerat ( 300mm i platta, ca 300 i vägg och 400 i tak ) plan är lösvirke.

Kommer bygga med solvärme anläggning och öppenspis inne med vattenmantel.

Känns som onödigt stora investeringar för ett begränsat behov av tillskott under de kallaste månaderna.
Hej Sweedjeep,

om ni följer passiv standard och inte förstör den med för mycket fönster så ska ni, som övriga skrivit, klara er på sol och vattenmantlad kamin, för att värma upp vatten. Någon värmekälla ska inte behövas i passivhus, men om det blir smällkallt kan det så klart behövas. Har du funderat på elpatron? Du kan också kontakta kommunens energi och klimatrådgivare. Om det ofta blir smällkallt där ni bor behöver det inte vara fel med en kraftigare uppvärmningskälla.

Vi kommer nog ha solvärme, solel, kamin (vattenmantlad eller ej) och en elpatron i vårt hus som kommer bli typ lika stort som ert men utan biyta. Golvvärme förstås. Vi tvekar mellan vanlig kamin och vattenmantlad då vi inte kommer ha tillgång till ved vilket gör att det känns lite omotiverat både ur miljö- och ekonomisk synvinkel.

KnockOnWood & Mikael L: Det är inte helt ovanligt att man använder samma golv-, vägg- och takkonstruktion som passivhus men sedan sätter in "för" mycket fönster så att en värmekälla behövs. Då får man väl ett lågenergihus med passivkonstruktion. Oavsett om huset är passiv eller ej så behöver man fortfarande varmvatten :)

El, vattenburen!

Ditt behov borde vara minimalt.

Låg installationskostnad.

Låg investeringskostnad.

I ditt fall, låg driftskostnad. Annars är det nåt fel på passivhuset.

Hemmakatten
Ni tänker er en vattenmantlad (ved)kamin. Varför inte då en vattenmantlad pelletskamin kopplad till en liten 500 liters ackumulatortank innehållande en solslinga och slinga eller beredartank för varmvatten.

Ni får då en alltiett-lösning. Kaminen går på när solvärmen inte räcker till. Pelletssäckar är enkelt att hantera och (näst efter ved), billigt att köpa. Pelletskaminen kan placeras nästan var som helst i huset och fungerar som en mysfaktor.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej, Tack för all input. beklagar att jag inte svarar förrän nu, mycket som pågår på en gång ;o) Har lite mer kött på benen och inväntar förslag från lite olika husleverantörer med energiberäkningar, då vet jag lite mer konkret också vad behovet kommer att vara och då även lättare att titta på slutlig lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.