Jag har ett nyinköpt hus i södra Skåne som precis målats om invändigt. Efter att jag nu flyttat in har jag noterat ett kluckande ljud ifrån avloppet i badrummet på ovanvåningen. Det verkar tydligt att det nånstans håller på att byggas upp en propp men vattnet flödar ur fint, än så länge iaf. Jag har gjort rent vattenlåset och hittat hårda avlagringar där som jag tror är gammalt spackel (har för mig att jag såg spackelrester i handfatet under renoveringen men målaren hävdar bestämt att han inte rensat verktygen där). Risken är iaf att det är gammalt spackel som stoppar nånstans.

Utöver det noterade jag imorse ett knäppande ljud som låter som droppar från hög höjd mot en relativt hård yta, som verkar förekomma när jag spolar i handfatet på ovanvåningen. Efter att ha läst lite olika inlägg så är jag inte längre lika panikorolig som jag var då (Propp = skada på rör = läckage = droppande vatten mot innertaket) men är långt ifrån lugn. Min oro här är förstås att det är en skada på ett rör som droppar ner nånstans mot ett innertak på nedervåningen.

Jag har för övrigt pajat värmepannan så det är c:a 16-17 grader i huset och bara kallvatten. Läste att knäppningar vanligen förekommer vid varmvatten.

Jag har spolat med varmvatten och yes direkt ner i avloppet men det har inte gjort nån skillnad (det hjälper väl kanske främst mot fett, och det är ju inte lika vanligt från ett badrum gissar jag). Jag har inte kört ättika/bikarbonat.

Till saken hör att de tidigare ägarna inte verkar ha brytt sig jättemycket om huset.

Så, det är ju två olika frågor med (förhoppningsvis) två olika orsaker: proppen och knäppandet, som jag har frågor kring:

- Jag har en högtryckstvätt och kan förstås köpa en avloppsslang till den. Är det en dålig idé att köra den själv, framförallt om jag har en oro för läcka?
- Om jag nu ska anlita nån, är det en rörmokare eller en spolbil? Det senare verkar vara en lycksökarmarknad med snabba och dyra insatser så jag vet inte ens var jag ska börja. Måste/borde jag beställa sån kamerainspektion då?
- Finns det nån mer huskur eller självinspektion jag kan göra själv innan jag går vidare?

Tack på förhand!

J
Spolbil hade jag kört på. Vet inte var i Skåne du bor, men själv har jag goda erfarenheter av Spoltec.

• Gilla
HammerAndSpeak
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
Spolbil hade jag kört på. Vet inte var i Skåne du bor, men själv har jag goda erfarenheter av Spoltec.
Tack, det är andra gången jag hör det företaget nämnas i positiv bemärkelse så jag bokade spontant nu. 3 tkr för spolning och filmning så får jag iaf svar på det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.