Tjena,

Min vän har problem med elpatronen i sin Parca Villapanna.

Osäker på modell av elpatronen eller hur den sitter.

Sitter temperaturreglage i hallen, vrider man över 25 grader så startar "svarta dosan" elpatronen. Idag smäller det inte längre till i källaren i svarta dosan och ingen värme eller varmvatten kommer.

Har bett honom kika i dosan om det sitter några andra säkringar.

Har ingen aning själv men tror dem bruna markerade är någon sorts säkring?

Tyvärr var systemet inte skött av förra ägaren så shunten var fastrostad på mycket element så elpatronen värmer för mycket i elementen. Därav används/startas bara systemet vid behov av varmvatten.

Tack på förhand, och trevlig helg.

Med vänliga hälsningar,
Robin Bilden visar en grå elpatronlåda med en etikett som har text på huvudet och svårlästa instruktioner, vilket kan indikera ålder eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd informationsskylt på en Parca Villapanna typ BV N2, anger effekt och arbetstryck, tillverkad av AB Svenska Järnvägsverkstäderna Linköping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart elpatron i en gul vägg med kopparledningar och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturreglage knapp med skalor från 5 till 25 grader på en väggmonterad enhet, gulnad med användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig vit termostat med en vred och etikett där det står "TYPE 1M, 206-250V 10A AC" monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldosa med elektriska anslutningar och säkringar, röd markering kring misstänkta säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk komponent med ledningar och markerade säkringar i en dosa på en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit; Markerade bruna "säkringar" är hela och allt ser vanligt ut.
 
I blåa dosan sitter reglage, dock ändras inget med temperaturer eller när på temperaturreglaget som svarta dosan startar systemet.
 
  • Närbild av en blå dosa med etiketten ABSO, typ PÅK 33, från AB Skoglund & Olson Gävle Sweden, som indikerar reglageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rött temperaturregleringsreglage inuti en öppen blå dosa med kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen blå eldosa med reglage och kablar bredvid en röd temperaturmätare på en pannas sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det inringade är inte säkringar. Det är kontaktblecken i en kontaktor som skulle platsa på ett museum. Jag förstår inte av bilden vad som är manöverspänning. Det skulle kunna vara den svarta och vita tråden ovanför de inritade ringarna. Får du någon spänning på dem när du väntar dig att kontaktorn skall smälla?
 
Elektrisk dosa öppnad med exponerade kablar och skruvanslutningar, misstänkt elfel eftersom strömmen inte slår över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar och anslutningar, indikerar en potentiell elektrisk fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Det inringade är inte säkringar. Det är kontaktblecken i en kontaktor som skulle platsa på ett museum. Jag förstår inte av bilden vad som är manöverspänning. Det skulle kunna vara den svarta och vita tråden ovanför de inritade ringarna. Får du någon spänning på dem när du väntar dig att kontaktorn skall smälla?
Tyvärr hade han ingen voltmätare hemma. Man hör dock elen i dosan men inte att den slår över. Grannen kanske har en mätare möjligtvist. Så elen finns men inte vidare från dosan.
 
Missuppfattat lite, hörs el hela tiden i svarta dosan men inget ändrar sig när man vrider termostaten. Så är nog antagligen den som felar då. Gammal termostat med vred på en vägg, visar tecken på slitage och åldern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal termostat med vridknapp på en vägg, bredvid tyg och träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ligger en sån cirka på för pris? Hittar inte vad enheten heter exakt, svårt när man själv inte bott i hus.
 
Redigerat:
Robin.. Robin.. skrev:
Missuppfattat lite, hörs el hela tiden i svarta dosan men inget ändrar sig när man vrider termostaten. Så är nog antagligen den som felar då. [media] [bild] [bild]
Vad ligger en sån cirka på för pris? Hittar inte vad enheten heter exakt, svårt när man själv inte bott i hus.
På dina bilder i inlägg 1 är kontaktorn dvs svarta lådan till och i inlägg 4 är den från så den verkar kunna fungera så långt. Se på den grå järnkärnan nertill i mitten mellan det du ringat in så ser du om den är uppdragen till eller isär från.

Som Avemo skrev kan du mäta mellan svart och vit tråd det är det som styr den. Vad som bestämmer om den kopplar vidare till värmarna är det som är anslutet upptill så att mäta där ger bättre svar. Kanske finns ingen matning in så kan du ordna mätmöjlighet kommer du vidare enkelt.

Termostaten verkar ok på något sätt om man ser på reaktionen från bilderna. Samma med kontaktorn i lådan som kan dra. Så att kunna mäta spänning in/ut på trådarna upptill och vidare på elpatronen ger enkelt svar. En annan sak är om du är säker på vad delarna styr dvs är det elpatronen ibland låg såna termostater mot cirkulationspumpen.
 
J Josth skrev:
Det lägste priset jag känner till på rumstermostat har Kjell.com: [länk] Finns även rumstermostat hos JS Energi men kostar betydligt mer: [länk] och [länk]
GK100 GK100 skrev:
På dina bilder i inlägg 1 är kontaktorn dvs svarta lådan till och i inlägg 4 är den från så den verkar kunna fungera så långt. Se på den grå järnkärnan nertill i mitten mellan det du ringat in så ser du om den är uppdragen till eller isär från.

Som Avemo skrev kan du mäta mellan svart och vit tråd det är det som styr den. Vad som bestämmer om den kopplar vidare till värmarna är det som är anslutet upptill så att mäta där ger bättre svar. Kanske finns ingen matning in så kan du ordna mätmöjlighet kommer du vidare enkelt.

Termostaten verkar ok på något sätt om man ser på reaktionen från bilderna. Samma med kontaktorn i lådan som kan dra. Så att kunna mäta spänning in/ut på trådarna upptill och vidare på elpatronen ger enkelt svar. En annan sak är om du är säker på vad delarna styr dvs är det elpatronen ibland låg såna termostater mot cirkulationspumpen.

Tack för alla svar,

Elektrikern var där och kika.

Han meddelade att elpatronen var slut, gav offert på "Cirka" 10000 kr för att byta. ROT/RUT går ej.

Någon som vet om det är normalpris?

Trevlig helg.

Med vänliga hälsningar,
Robin
 
Redigerat:
Det innebär en del jobb att tömma pannan och värmesystemet för att kunna byta elpatron(-er). Men om styrningen av temperaturen inte fungerar så hjälper det inte så mycket att byta elpatron!? En gammal kombipanna har värmeförluster bl.a. i skorstenen. Kanske köpa en begagnad elpanna på Blocket för 5000 kr och sätta in istället? Eller eldas det fortfarande ibland?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Robin.. Robin.. skrev:
Han meddelade att elpatronen var slut, gav offert på "Cirka" 10000 kr för att byta. ROT/RUT går ej.
Låter lite dyrt kolla med fler rörfirmor kanske en bit utanför stan eller annan ort.
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Elpatron+
Patronen kostar typ 1500-3000kr + arbetet, tappa hela eller delar av systemet på vatten beroende på avstängningskranar. Svårt att säga tidsåtgång.

Det är den röda ratten ställd på 60˚ på pannan som styr kontaktorn och matar elpatronen till/från.
Termostatet i hallen ställd på 21˚ styr troligen cirkulations pumpen till/från när det behövs värme till elementen.

Kolla med hemförsäkringen! När min varmvatten ventil slutade fungera så betalade LF allt - självrisken.
 
J Josth skrev:
Det innebär en del jobb att tömma pannan och värmesystemet för att kunna byta elpatron(-er). Men om styrningen av temperaturen inte fungerar så hjälper det inte så mycket att byta elpatron!? En gammal kombipanna har värmeförluster bl.a. i skorstenen. Kanske köpa en begagnad elpanna på Blocket för 5000 kr och sätta in istället? Eller eldas det fortfarande ibland?
L Leif i Skåne skrev:
Låter lite dyrt kolla med fler rörfirmor kanske en bit utanför stan eller annan ort.
[länk]
Patronen kostar typ 1500-3000kr + arbetet, tappa hela eller delar av systemet på vatten beroende på avstängningskranar. Svårt att säga tidsåtgång.

Det är den röda ratten ställd på 60˚ på pannan som styr kontaktorn och matar elpatronen till/från.
Termostatet i hallen ställd på 21˚ styr troligen cirkulations pumpen till/från när det behövs värme till elementen.

Kolla med hemförsäkringen! När min varmvatten ventil slutade fungera så betalade LF allt - självrisken.
J Josth skrev:
Det innebär en del jobb att tömma pannan och värmesystemet för att kunna byta elpatron(-er). Men om styrningen av temperaturen inte fungerar så hjälper det inte så mycket att byta elpatron!? En gammal kombipanna har värmeförluster bl.a. i skorstenen. Kanske köpa en begagnad elpanna på Blocket för 5000 kr och sätta in istället? Eller eldas det fortfarande ibland?

Tack för alla svar, ska be honom höra med honom igen vad kostnaderna är beräknade på och vad som har kollats exakt.

Försäkringen är via IF, dock så är ju både pannan och elpatronen väldigt gamla så åldersavdraget är ju mer. Förra ägaren hade inte bott i huset på ett tag så tyvärr går det inte att elda i pannan utan att ordna med skorsten. Sen visste han inte exakt om man kunde elda i pannan längre då dem kört på elpatronen i många år innan. Då shunten sitter fast så blir elementen bra mycket varmare än nödvändigt dessutom. Dem hade ett system med vatten och värme på taket tidigare som hade "exploderat" så nu fanns endast elpatronen kvar.
 
J Josth skrev:
Det lägste priset jag känner till på rumstermostat har Kjell.com: [länk] Finns även rumstermostat hos JS Energi men kostar betydligt mer: [länk] och [länk]
L Leif i Skåne skrev:
Låter lite dyrt kolla med fler rörfirmor kanske en bit utanför stan eller annan ort.
[länk]
Patronen kostar typ 1500-3000kr + arbetet, tappa hela eller delar av systemet på vatten beroende på avstängningskranar. Svårt att säga tidsåtgång.

Det är den röda ratten ställd på 60˚ på pannan som styr kontaktorn och matar elpatronen till/från.
Termostatet i hallen ställd på 21˚ styr troligen cirkulations pumpen till/från när det behövs värme till elementen.

Kolla med hemförsäkringen! När min varmvatten ventil slutade fungera så betalade LF allt - självrisken.
Vi lokaliserade problemet själva och var ett relä som slagit ifrån inne i termostaten. Hur elektrikern missade det vet jag inte.. Angående termostaten bör den väl passa med spänningar om man ska skaffa ny, den kräver samma spänning som nuvarande om jag förstår rätt? Spänningarna står på den gamla om vi bör skaffa en ny, dock är det väl kanske svårt att byta själv då det är fler kablar som behövs på dem nyare? Synd att dem bor så avlägset, dåligt med utbud på service. Öppen termostat på en vägg som visar de inre komponenterna inklusive kablage och inställningsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad termostat med synligt relä och ledningar vid vägg som visar spänningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen termostat visar inre komponenter, reläer och ledningar, monterad på en vägg vid sidan av en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppnat relä inuti en gammal termostat med synliga kablar och spänningsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De länkade termostaterna tidigare verkar inte vara samma spänning på, det bör det väl dock vara? Tack på förhand.
 
Din gamla termostat är en mekanisk termostat. Den behöver ingen spänning för att slå till och från. Det som anges är vilken spänning och ström som kontakten i den kan hantera. Om den nya termostaten du köper också är mekanisk krävs bara att den kan hantera manöverströmmen till kontaktorn. Den länkade termostaten från Kjell klarar det utan vidare.

Spänningen den skall hantera är sannolikt 230V. Den gamla termostaten är märkt 200 - 250V medan termostaten från Kjell är märkt 230V.
 
Är det funktion i termostatet? Om det ”klickar” så är det kanske oxiderad kontakt, en tunn nagelfil eller fin slippapper som dras mellan kontakten under mekanisk belastning fixar ett sådant fel. Dom där termostaten är outslitliga!
En del termostat har acceleration element (ett trådlindat motstånd) som värmer bimetallen när det är till, för att minimera hysteresen till några tiondels grad Celsius, därför flera kontakter i termostatet. Det kan vara den gula slangen som det sitter i.
 
Hej igen, allting funkar hyfsat nu.

Har fått en fråga om att den svarta lådan börjar låta högt när termostaten står under 20? Inte på en gång men cirka en timme efter den startade. Om man höjer temperaturen på termostaten till 25 då slutar den låta och sedan efter en minut sänker till 20 då låter starter inte heller.

Trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.