Har en klippo med en lite udda startmekanism som jag har problem med. Från början så var den helt fast och snöret hade gått av så har tagit isär hela packet och satt på ett nytt snöre osv. Inget trasigt i själva mekanismen.
Problemet är att jag drar i snöret och fjädern spänns men fjädrar ej tillbaka. Skruvar jag lös skruven i mitten så lossar det och fjädern vill fjädra tillbaka (men hela grejen snurrar istället för bara snörhjulet) Bulten i mitten måste ju vara spänd för annars snurrar metallskyddet löst och fastnar i snöret.
Mellan metallskyddet och snörhjulet sitter en liten plastbricka som något form av friktionslager, och det är på plats. Fjädern är jag rätt säker på har rätt orientering osv för jag har haft isär det några gånger och klurat.
Problemet är att jag drar i snöret och fjädern spänns men fjädrar ej tillbaka. Skruvar jag lös skruven i mitten så lossar det och fjädern vill fjädra tillbaka (men hela grejen snurrar istället för bara snörhjulet) Bulten i mitten måste ju vara spänd för annars snurrar metallskyddet löst och fastnar i snöret.
Mellan metallskyddet och snörhjulet sitter en liten plastbricka som något form av friktionslager, och det är på plats. Fjädern är jag rätt säker på har rätt orientering osv för jag har haft isär det några gånger och klurat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och friktionsbrickan har inte blivit klämd eller sliten så att skruven drar åt för hårt?Q qvarne2 skrev:Har en klippo med en lite udda startmekanism som jag har problem med. Från början så var den helt fast och snöret hade gått av så har tagit isär hela packet och satt på ett nytt snöre osv. Inget trasigt i själva mekanismen.
[bild]
Nepp Hittade 0 info om denna startmekanism på nätet. Sak samma. Jag fixade det på fel sätt. Böjde till en metallstav från ytterhöljet ner till själva klippdäcket så att det inte kunde snurra utan var fixerat. Då kunde jag lossa bulten i mitten och snörhjulet kunde löpa fritt som det ska. "Redneck" lösning men det verkar fungera i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jaha.. är du säker på att den sitter kvar då?Q qvarne2 skrev:Nepp Hittade 0 info om denna startmekanism på nätet. Sak samma. Jag fixade det på fel sätt. Böjde till en metallstav från ytterhöljet ner till själva klippdäcket så att det inte kunde snurra utan var fixerat. Då kunde jag lossa bulten i mitten och snörhjulet kunde löpa fritt som det ska. "Redneck" lösning men det verkar fungera i alla fall.
[bild]
Den borde ha utrymme för att kunna leka ändå fast skruven är dragen..
Men men... hoppas det funkar..
Och du slipper krångla mer...