hej tänkte höra ifall någon mer har nån sån här maskin,köpte den härom dagen,brigg stratton 8 hk,det är en 3 hjuling som driver på bakhjulet,front bord,midjestyrd,provkörde lite förut o den verkar fruktansvärd smidig o svänger bra,hur är dessa maskiner egentligen,jag själv har aldrig sett dessa förut.
De är himla trevliga att klippa med. Smidiga och stor klippbredd.
Problemet är att de från början hette Clip och det företaget köptes av Klippo som satte sitt namn på åkgräsklipparna. Bra maskiner men den steglösa växellådan kan slira.
Det stora problemet är dock reservdelstillgången. Vi fick specialtillverka ett par grejjer till den för att hålla igång vår, men i våras var till och med motorn slut och klippbordet upprostat så den fick gå på skroten efter tjugo års tjänst.
Problemet är att de från början hette Clip och det företaget köptes av Klippo som satte sitt namn på åkgräsklipparna. Bra maskiner men den steglösa växellådan kan slira.
Det stora problemet är dock reservdelstillgången. Vi fick specialtillverka ett par grejjer till den för att hålla igång vår, men i våras var till och med motorn slut och klippbordet upprostat så den fick gå på skroten efter tjugo års tjänst.
ok,jag fick ett nummer till en kille som renoverar o servar sådana här,ringde han o han sa att det var kanonklippare,han sålde reservdelar såsom klippbord,knivar,remmar,och det mesta kunde han ordna fram sa han,som sagt verkar vara en riktig smidig klippare med bra svängegenskaper då den är midjestyrd,sen att den inte är särskilt snygg får väl gå,baa den klipper bra,skickar med en bild på en jag hitta på nätet.
Välkommen till forumet!CLIP skrev:
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men jag vill påpeka att tråden du postat i är elva år gammal och de två andra postarna har inte varit aktiva på forumet på fyra respektive sju år. Men har du tur så finns det kanske någon annan som kan hjälpa dig.
Hej, Jag har en själv.CLIP skrev:
Kontakta följande kvinna hon har det mesta.
Om jag inte minns fel är hon dotter till uppfinnaren. susann@idekallan.com
Mvh Robert Sollare
Bilden du visar är på uppfinnarens dotter. Hon har det mesta när det gäller Klippo ClipG glenn30 skrev:ok,jag fick ett nummer till en kille som renoverar o servar sådana här,ringde han o han sa att det var kanonklippare,han sålde reservdelar såsom klippbord,knivar,remmar,och det mesta kunde han ordna fram sa han,som sagt verkar vara en riktig smidig klippare med bra svängegenskaper då den är midjestyrd,sen att den inte är särskilt snygg får väl gå,baa den klipper bra,skickar med en bild på en jag hitta på nätet.
Mvh Robert Sollare
Jag gör följande för att komma åt klippaggregatet:R Robert Sollare skrev:
Luta maskinen åt HÖGER sätt en käpp/regel mot klipparen så den inte faller tillbaka.
Blås bort gräsklippet med högtryck eller vanlig vattenslang.
Luta den INTE åt vänster. Då rinner oljan från motorn in i förgasaren. Inte bra.
Den horisontella drivskivan ska vara helt fri från fett. Samma gäller den stående gummiklädda skivan.
Den stående skivan kan ev. vara utsliten. Den finns också att köpa av Susanne. Lycka till !
mvh Robert Sollare
mvh Robert Sollare
R Robert Sollare skrev:Jag gör följande för att komma åt klippaggregatet:
Luta maskinen åt HÖGER sätt en käpp/regel mot klipparen så den inte faller tillbaka.
Blås bort gräsklippet med högtryck eller vanlig vattenslang.
Luta den INTE åt vänster. Då rinner oljan från motorn in i förgasaren. Inte bra.
Den horisontella drivskivan ska vara helt fri från fett. Samma gäller den stående gummiklädda skivan.
Den stående skivan kan ev. vara utsliten. Den finns också att köpa av Susanne. Lycka till !
mvh Robert Sollare
mvh Robert Sollare
Bra tips!
Själv har nyss köpt en typ 8. Har nyligen beställt nya remmar av Susanne, som förövrigt verkar kunna allt om dessa åkgräsklippare. Men du säger att det horisontella hjulet ska va gummibeklätt? Öppnade nyss upp min huv och såg inget gummi på der hjulet? Och den går framåt, och numera bakåt då jag hade problem med backen tills nyligen.
Min skramlar och lever om som satan, gamla remmen hoppade av förut, och då gick den väldigt tyst. Kan det va något lager till knivarna som spökar?
Kolla knivspindlarna.Vanheden123 skrev:Bra tips!
Själv har nyss köpt en typ 8. Har nyligen beställt nya remmar av Susanne, som förövrigt verkar kunna allt om dessa åkgräsklippare. Men du säger att det horisontella hjulet ska va gummibeklätt? Öppnade nyss upp min huv och såg inget gummi på der hjulet? Och den går framåt, och numera bakåt då jag hade problem med backen tills nyligen.
Min skramlar och lever om som satan, gamla remmen hoppade av förut, och då gick den väldigt tyst. Kan det va något lager till knivarna som spökar?
ryck i knivarna upp och ner så känner du om spel finns, isåfall är de dåliga
De brukar kunna ge sig, inte svårt att byta. Inte några ovanliga lager heller. Jag har 3 stycken clip. Har tillomed ett sopagregat att sätta på istället för klippagregater. Mvh EddieAnonymiserad 433451 skrev:
Anonymiserad 433451 skrev:
En sån körde man på somrarna som ~12åring, trevligt sommarjobb. Frirulla inte utför och sätt därefter fötterna på "aktiveringsplattorna", bakhjulet "låser" då till satt hastighet och du sladdar av vägen, för att parera med midjestyrning och ett bakhjul som inte har grepp går inte
Ja. De är ju helt klart en fröjd att klippa med denna klippare. Stiga,husqvarna,släng er i väggen. 🫠Tokslut skrev:
Okej, har bara haft ett par garden o en villa. Villan var katastrof. Ventrac har jag inte hört talas om. Måste googla. 👌🙂Tokslut skrev: