Hej! Har flyttat in i en lägenhet och håller på att renovera hallen, över dörren sitter en elektrisk dörrklocka från typ 70-talet. I och med renoveringen tog vi bort denna, ena sladden till klockan var avklippt och hängde löst i väggen medans vi själva klippte den andra. Vi har kollat med styrelsen och dessa klockor har varit urkopplade sedan länge. Kan jag bara stoppa tillbaks den avklippta sladden i väggen och spackla igen? Eller borde den tejpas eller liknande? Tacksam för svar!
Det "rätta" är att koppla ur den i bägge ändar och sedan rycka ur den.P Pekingbode skrev:Hej! Har flyttat in i en lägenhet och håller på att renovera hallen, över dörren sitter en elektrisk dörrklocka från typ 70-talet. I och med renoveringen tog vi bort denna, ena sladden till klockan var avklippt och hängde löst i väggen medans vi själva klippte den andra. Vi har kollat med styrelsen och dessa klockor har varit urkopplade sedan länge. Kan jag bara stoppa tillbaks den avklippta sladden i väggen och spackla igen? Eller borde den tejpas eller liknande? Tacksam för svar!
tack för svar!! Den högra sladden är redan klippt i klock-änden och den vänstra in till klockan var sedan innan klippt. Ska se efter om jag hittar någon sådan transformator och om jag kan hitta sladden, ungefär hur ser en sådan transformator ut?ClasseClas skrev:
Redigerat:
Lägg upp en bild här på forat, på proppskåpet och ev extra "klump" bredvid detta, så finns det nog en lätt lösning.
Sannolikheten för fara bedömer jag som mycket låg, om inte båda ändarna ligger tätt ihop.
HasseTeknik skrev:
Så här ser det ut, finns ingen sån transformatorE elmont skrev: