Hej! Har flyttat in i en lägenhet och håller på att renovera hallen, över dörren sitter en elektrisk dörrklocka från typ 70-talet. I och med renoveringen tog vi bort denna, ena sladden till klockan var avklippt och hängde löst i väggen medans vi själva klippte den andra. Vi har kollat med styrelsen och dessa klockor har varit urkopplade sedan länge. Kan jag bara stoppa tillbaks den avklippta sladden i väggen och spackla igen? Eller borde den tejpas eller liknande? Tacksam för svar!

P Pekingbode skrev:
Hej! Har flyttat in i en lägenhet och håller på att renovera hallen, över dörren sitter en elektrisk dörrklocka från typ 70-talet. I och med renoveringen tog vi bort denna, ena sladden till klockan var avklippt och hängde löst i väggen medans vi själva klippte den andra. Vi har kollat med styrelsen och dessa klockor har varit urkopplade sedan länge. Kan jag bara stoppa tillbaks den avklippta sladden i väggen och spackla igen? Eller borde den tejpas eller liknande? Tacksam för svar!
Det "rätta" är att koppla ur den i bägge ändar och sedan rycka ur den.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ClasseClas
Förmodligen har du en ringledningstransformator i proppskåpet eller precis bredvid. Kolla upp detta och koppla ur transformatorn. Sedan kan du klippa kabeln till ringklockan.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Förmodligen har du en ringledningstransformator i proppskåpet eller precis bredvid. Kolla upp detta och koppla ur transformatorn. Sedan kan du klippa kabeln till ringklockan.
tack för svar!! Den högra sladden är redan klippt i klock-änden och den vänstra in till klockan var sedan innan klippt. Ska se efter om jag hittar någon sådan transformator och om jag kan hitta sladden, ungefär hur ser en sådan transformator ut?

Redigerat:
ClasseClas
En transformator för ett proppskåp/normcentral med DIN-format ser ut så här, exempel,
iu
Om trafon är utanför proppskåpet så lär det vara en vit plastlåda i närheten av summern/klockan.

ClasseClas ClasseClas skrev:
En transformator för ett proppskåp/normcentral med DIN-format ser ut så här, exempel,
[bild]
Om trafon är utanför proppskåpet så lär det vara en vit plastlåda i närheten av summern/klockan.
Känns kanske som att jag borde anställa någon för att kolla på det här?

Lägg upp en bild här på forat, på proppskåpet och ev extra "klump" bredvid detta, så finns det nog en lätt lösning.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lägg upp en bild här på forat, på proppskåpet och ev extra "klump" bredvid detta, så finns det nog en lätt lösning.
löser det när jag kommer hem! Kan det va någon fara att ha sladden avklippt i väggen nu? Tänkte att det var lugnt iom att den har varit inaktiv sedan länge

Sannolikheten för fara bedömer jag som mycket låg, om inte båda ändarna ligger tätt ihop.

Sannolikheten för fara bedömer jag som mycket låg, om inte båda ändarna ligger tätt ihop.
det var två sladdar som gick in i klockan, den ena är helt bortryckt och den andra är avklippt men sitter kvar

du bör i första hand ta reda på vilken spänning det handlar om ringklockor kan matas med allt från 230V till 8 Volt.

E elmont skrev:
du bör i första hand ta reda på vilken spänning det handlar om ringklockor kan matas med allt från 230V till 8 Volt.
Så här ser det ut, finns ingen sån transformator

• Elcentral med elmätare och säkringar utan synlig transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
Hur ser sladdarna ut som hängde löst/klipptes av, har du nån bild på dom?
Och har du nån bild på dörrklockan där man ser märkskylten för spänning/ström?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur ser sladdarna ut som hängde löst/klipptes av, har du nån bild på dom?
Och har du nån bild på dörrklockan där man ser märkskylten för spänning/ström?
så här ser de ut

• Närbild av en öppen eldosa med synliga eltrådar och delvis anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pekingbode skrev:
så här ser de ut
Ajdå, ser ut som 230V kabel med fas nolla och jord...Då är det nog läge att kolla upp var denna kabel är ansluten till i andra änden, och koppla ur den där.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.