Jag har fått klinkers lagt i en dusch där det förefaller ha blivit lite kommunikationsfel mellan de som flytspacklade och plattsättaren (samma firma).

Det har blivit för mycket fall utanför duschhörnet för att lägga 60x60 och plattsättaren har fått bygga upp med mycket fix för att kompensera.

Jag har inte sett när jobbet utfördes i sin helhet men min far som var på plats antydde att fixet delvis lades ut som stora puckar istället för fullt utspacklat.

Det jag nu med säkerhet kan konstatera är att sista plattan vid duschen står i luften på dylika puckar, och resten kan jag inte inspektera.

Jag är nu väldigt nervös för att en tappad mobil eller andra tyngre/hårdare grejer skall slå sönder plattorna om man tappar.

Utöver detta kommer vatten rinna under plattorna, och med tiden kommer det bli fullt med dusch-äckel som kommer fastna där.

Jag ser två vägar framåt.
1. Begära att de gör om, och vilken rätt har jag i så fall?
2. Begära avtal om utökad garanti där de får åtgärda i framtiden om något händer, och frågan är då vad som är möjligt rimligt.

Eller så är det inget problem och allt i sin ordning, men det känns inte så.

Vad tycker ni om situationen?

• Tass på kant med synliga klor, suddig bakgrund, inomhusmiljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Knacka på plattorna och lyssna efter bomljud. Beträffande fallet så är det bra med mkt fall. Vattnet som går ner där ska ju igenom fogen så det lär inte vara mycket smuts som tar sig ner.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Har knackat, och förutom just runt duschen så hör jag inte någon tydlig ihålighet.

Har du sett filmerna som tydligt visar att det går föra in en remsa?

Bedömer att det är åtminstone 10mm högt, 80mm brett och 300mm djupt hål under mitten av plattan..

Eller är det gjort så med flit för att skynda på vattenflödet av sådant som är under plattan emot brunnnen?

Skall givetvis lugnt och sakligt diskutera saken med plattläggaren, men ville få lite feedback här först.

E
Kolla med plattsättaren vad planen är. Det är ju inte hela världen att byta en platta om det skulle behövas.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
BirgitS
Så här står det i BKR:s branschregler:
För att säkerställa keramikens vidhäftning även vid tryck- och skjuv-
laster som uppstår vid krympning och andra rörelser, måste tillräcklig
mängd fästmassa appliceras. Både avseende tjocklek och täckningsgrad.
Följ alltid tillverkarens anvisning.
Så det är anvisningarna från företaget som har tillverkat fästmassan som ska följas för att det ska anses vara fackmässigt.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Den stora risken här är inte att det kommer ner smuts då fogen kommer förhindra detta.
Vattnet kommer ner oavsett genom samma fog så det är inte heller något problem, det kommer snarare rinna enklare än om det varit fullt täckning med fog. Att tappa något som knäcker plattan må vara en teoretisk risk men om det är granitkeramik eller liknande så ska det myyyycket till för att du ska knäcka en platta.

Det största problemet jag ser är snarare att du någon gång inom de närmaste 10 åren kommer vilja flytta och då ha risken att någon slumpvald besiktningsman knackar lite runt brunnen, hör att det är bom och då med en formulering i protokollet får några spekulanter att tro att något är galet.

Så mao strula inte med papper osv utan fixa det så du har ett rent papper både från hantverkaren nu och eventuella besikningar i framtiden

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
@myrstack

Tack för svar.

Och med "fixa" så menar du att vi tar upp plattan och gör om underarbetet?

D David_Berglund skrev:
@myrstack

Tack för svar.

Och med "fixa" så menar du att vi tar upp plattan och gör om underarbetet?
Exakt! Ta upp plattan innebär mest troligtvis att knäcka den och sen såga upp en ny och sedan sätta den med ordentlig täckning mot tätskikt eller de fixrester som finns kvar. I sådana här fall med "plats under" plattan brukar det vara rimligt enkelt. Det är mer riskabelt att byta en platta som ligger tight mot underlaget med ett tunt lager fix

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja det låter troligast att det skall vara så..

När det gäller smuts tänker jag mer på det som kommer från brunns-området och geggar fast bakifrån. Funderade på om man skulle spackla med fix för att täta från brunnen av den anledningen, men då stryper man ju möjligheten för vattnet att rinna ut, även om jag är medveten om att fixen inte är tät..

Får se vad han säger som lagt plattorna, men han gick på semester idag så risken är att frågan kommer hänga i luften ett tag.

Så här ser golvet ut i övrigt förresten.

• Kakelgolv med marmormönster, byggmaterial, fötter i nederkant, inomhus, delvis ordfärdigt, rör och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det granitkeramik eller natursten på golvet? Om det är natursten kan stående vatten under plattorna förstöra plattorna och göra så att de lossnar. Jag är osäker om fixet är gjort för att alltid stå i vatten som det riskerar att bli i ert fall. Kolla upp det för säkerhets skull.

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Granitkeramik.

Hade tänkt natursten från början, men blev avrådd av i princip alla mot bakgrund av känslighet emot rengöringsmedel och diverse annat.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Angående smutsen ska det aldrig vara en öppen glipa mellan golvbrunnen samt klinkern. Antar att du ska in med en Hörnavlopp Unidrain eller motsvarande och den ska i så fall komma med en ram som säkerställer att smuts naturligt åker ut där det ska.

Prydligt jobb i övrigt

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Unidrain-avlopp stämmer, modellen Hörn Highline Custom där det sitter en pålimmad bit klinkers på hörnet. Den modellen har ingen klassisk klinkerram utan hörn-detaljen har fötter som justeras för att anpassas till höjden på omliggande klinker.

Det är installerat enl. anvisning, med alla medföljande fixturer. Men det som avviker är väl i princip endast att det saknas täckning av fix, samt att den totala fix-tjockleken har blivit ovanligt hög i detta fall som följd av kompensationen enl. första inlägg.

Men jag får alltså justera fötterna att följa med höjden på omliggande platta. Troligtvis får jag tillverka några egna fötter eller distanser eftersom det blir så väldigt högt, men det ser jag inget problem i.

Teknisk ritning av en fönsterinstallation med måttangivelser och profiler.

Har talat med plattsättaren om saken nu och han menade att han skrapat bort en "ränna" fix mitt under denna platta för att hjälpa vattnet som trängt genom fixet till brunnen.

Om detta är klokt eller ej kan jag inte avgöra, men det fanns en tanke bakom, och enl. honom skall det vara full täckning på all övrig yta.

Jag får nog acceptera att det är som det är och glädjas över att det visuellt blir väldigt bra.

Tack för stöd.

D David_Berglund skrev:
Har talat med plattsättaren om saken nu och han menade att han skrapat bort en "ränna" fix mitt under denna platta för att hjälpa vattnet som trängt genom fixet till brunnen.

Om detta är klokt eller ej kan jag inte avgöra, men det fanns en tanke bakom, och enl. honom skall det vara full täckning på all övrig yta.

Jag får nog acceptera att det är som det är och glädjas över att det visuellt blir väldigt bra.

Tack för stöd.
Kolla med försäkringsbolaget annars.

Det är ju de som ska ersätta vid en eventuell framtida skada.

Få det skriftligt av dem att det är okej att det ser ut sådär.

För min egen del så låter det märkligt med kanaler i den storleken under klinkern.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.