11 040 läst · 24 svar
11k läst
24 svar
klinkers utan struktur i duschen - halt?
Sida 1 av 2
Badrummet ska totalrenoveras och nytt kakel/klinkers ska inhandlas.
Men hur ska man resonera när man väljer kakel/klinkers till golvet?
Jag har bestämt mig för 30x60 plattor på golvet med undantag för duschen där det blir mindre pga att vi måste bygga fall till brunnen.
T.ex. så tycker jag att denna är snygg, men eftersom det inte är någon struktur och en helt plan platta så kanske det blir för halt på badrumsgolvet? Eller vad tror ni?
http://www.dekora.se/default.aspx?articleId=3146&lang=SE&topId=58.2
Denna är inte riktigt lika snygg men kanske mer praktisk i och med att det är struktur?
http://www.dekora.se/default.aspx?articleId=3152&lang=SE&topId=58.2
Frågan är med andra ord vad som krävs för att ha plattor på badrumsgolvet som gör att man inte riskerar att halka och slå ihjäl sig.
Men hur ska man resonera när man väljer kakel/klinkers till golvet?
Jag har bestämt mig för 30x60 plattor på golvet med undantag för duschen där det blir mindre pga att vi måste bygga fall till brunnen.
T.ex. så tycker jag att denna är snygg, men eftersom det inte är någon struktur och en helt plan platta så kanske det blir för halt på badrumsgolvet? Eller vad tror ni?
http://www.dekora.se/default.aspx?articleId=3146&lang=SE&topId=58.2
Denna är inte riktigt lika snygg men kanske mer praktisk i och med att det är struktur?
http://www.dekora.se/default.aspx?articleId=3152&lang=SE&topId=58.2
Frågan är med andra ord vad som krävs för att ha plattor på badrumsgolvet som gör att man inte riskerar att halka och slå ihjäl sig.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Har man ett riktigt stort badrum är det sin sak, men ingen höjdare annars.
i annat fall kan jag bara tipsa om att blanka plattor inte är någon hit då kalkfläckar syns mycket tydligare på dessa och de dessutom blir halare.
Tanken är att badrummet i stort ska ha 30x60 men att det i duschen ska vara mindre plattor, 10x10 eller 15x15.somelvis skrev:
Menar du att det ska vara fall i hela badrummet? Det har jag inte hört tidigare.
Vad innebär 1:100?
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Så stora plattor som du beskriver är ok i ett stort badrum då man ändå kan hantera fallet om man sen går över till mindre plattor i duschen...savio skrev:
Personligen tycker jag nog i ett vanligt normalstort badrum (1600mm x 2000mm typ)
att man ska försöka hålla sig till 20x20cm och 10x10cm i duschen.
Blanka plattor rekommenderar jag aldrig i badrum, varken på golv eller vägg eftersom jag tycker kalkfläckar o.d syns så väldigt mycket tydligare på dessa.
Men allt är en smaksak.
Paul-Staffanstorp skrev:Så stora plattor som du beskriver är ok i ett stort badrum då man ändå kan hantera fallet om man sen går över till mindre plattor i duschen...
Personligen tycker jag nog i ett vanligt normalstort badrum (1600mm x 2000mm typ)
att man ska försöka hålla sig till 20x20cm och 10x10cm i duschen.
Blanka plattor rekommenderar jag aldrig i badrum, varken på golv eller vägg eftersom jag tycker kalkfläckar o.d syns så väldigt mycket tydligare på dessa.
Men allt är en smaksak.
Okej, att det ska vara fall även utanför duschen har jag som sagt aldrig hört talas om, varför?
Det är ju ändå enbart i duschen som vattnet ska rinna ner i brunnen.
Badrummet är inte jättestort, total 5 kvm.
Det är till för att om det skulle bli en läcka vid toaletten kanske, så ska vatten med hjälp av fallet rinna ner till brunnen.savio skrev:
Om det är plant eller en aningens bakfall så rinner det ut i hallen........
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Precis som tank77 skriver är det ju och det finns att läsa i branschreglerna med på ett mer krångligt sätt.
Dock kan man ju undra var vattnet från toalettstolen inne på gästtoaletten tar vägen då man saknar golvbrunn där...
Dock kan man ju undra var vattnet från toalettstolen inne på gästtoaletten tar vägen då man saknar golvbrunn där...
tank77 skrev:
Jag förstår, konstigt att jag inte hört det tidigare.
Ni menar att alla går i sin snea badrum, verkar ju märkligt ändå.
Så gör alla när man bygger helrenoverar badrum eller?
Om toaletten skulle läcka så bör man ju hinna skyffla ner allt mot duschen ändå.
Vad är fogsprång?tank77 skrev:
Har alla snea badrum då menar du? Är det standard?
Jag tittade på badrummet med dusch som vi har på jobbet, det är kaklat men inget fall förutom i duschen, dessutom så är det en liten kant runt duschen så om toaletten skulle läcka så skulle vattnet inte ha en möjlighet att nå in i duschen och ner i brunnen.
Vad är fogsprång?
Men badrummet blir ju inte snett : )
Man märker inte av ett fall 1:100 och det ska var fall i hela badrummet allt enligt BBV punkt 5.1.1 Golvlutning.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Med fogsprång menas nivåskillnaden mellan två intilliggande plattor på en färdiglagd yta.
På 30x60 plattor får det vara ett maximalt fogsprång på 1,9 mm.
Oavsett hur stor en platta är får det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm.
Halvförband med 30x60 plattor är svårast då är det lättare att lägga rakt om man vill undvika fogsprång.
Sen är aldrig plattorna helt perfekt jämna utan kan ha en viss skev- och buktighet.
Man märker inte av ett fall 1:100 och det ska var fall i hela badrummet allt enligt BBV punkt 5.1.1 Golvlutning.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Med fogsprång menas nivåskillnaden mellan två intilliggande plattor på en färdiglagd yta.
På 30x60 plattor får det vara ett maximalt fogsprång på 1,9 mm.
Oavsett hur stor en platta är får det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm.
Halvförband med 30x60 plattor är svårast då är det lättare att lägga rakt om man vill undvika fogsprång.
Sen är aldrig plattorna helt perfekt jämna utan kan ha en viss skev- och buktighet.
Redigerat: