Hej hej,
Läst massor av inredningstidningar som är för och emot trä respektive klinker i köket. Ni riktiga människor, vad tycker ni? :)

Ångrar i ert eget val av den ena eller andra anledningen? Ja, eller att ni är urnöjda med det ni valt.

Hälsn. Anna

I förra huset och i tidigare lägenheter har jag haft matta av olika slag, som varit praktiska. Mer praktiska än snygga om man säger så.
I nya huset är det ekparkett som standard, och vi har valt att inte ändra det eftersom klinkers är för hårt att stå på längre stunder.
Det är säkert mera underhåll på trägolv med tanke på vattenstänk osv, men vi ger det en chans iallafall.

Hej Anna,
vi har ett strukturborstat trägolv från dala floda i hela vår undervåning inklusive kök och matplats och är förvånad över hur bra det har klarat slitaget. Vi har varit noga med att löpande såpa golvet första året och det har skapat en (tycker jag) både snygg och stark yta. Vi har dock lagt en matta framför vask och spishäll, mest för att a) det är snyggt och b) man behöver inte få hjätat i halsgropen när man rockar loss i köket. Jag skall kanske lägga till att vi har två småttingar som gärna "hjälper till" i köket... En fördel till med trägolv är att det är skönt att stå och gå på.

Häls
Fredrik

Beror nog mest vilken slags människa du är. Gillar du att baka, laga mat m.m .Vill du husera i köket utan att vara orolig för golvet - ta klinker. Kör du med mycket färdiglagat och tillbringar en mycket liten del av tiden i köket, kan du ta trä. I förra huset hade jag klinker, mycket praktiskt. Numera har jag trä, som jag försöker skydda med mattor. Mycket opraktiskt. Ångrar mig grovt att jag valde trä. Klinker är hårt att gå på men det löste jag enkelt med innetofflor.

Totte_S
Beror ju lite på dina förutsättningar också. Har du gjuten platta med golvvärme så är det ju både förhållandevis enkelt och komfortabelt att kombinera klinker och trä, tex klinker vid "slabbytorna" och trä resten. Är det ett träbjälklag i ett äldre hus är det ofta lite bök att få ett stort klinkergolv att bli bra. Personligen tycker jag man kan ta lite hänsyn till typ av hus också. Det blir ofta bra om man har ett helhetstänk kring sitt hus, och stämmer helheten brukar man vara nöjd, oavsett om det är klinker eller trä. Jag är ivrig förespråkare av praktiska kök, med rostfria heltäckande diskbänkar, praktisk planering osv, men väljer trots det att lägga ett massivt trägolv i köket, som jag troligen kommer olja och sköta med såpa. Inte så praktiskt eftersom vår familj slabbar runt rätt bra ;-)
Däremot är vi inte så kinkiga med polerade ytor och att golvet skall förbli helt fläckfritt.
Ett massivt golv som man skurar går ofta att städa lite "hårdare" tex med en scotchbritesvamp med såpa på elaka fläckar. Ett lackat lamellparkettgolv mår inte särskilt bra av vattenpölar någon längre tid så det skulla jag inte välja. I gengäld blir det inte flottfläckar på det av lite stänk. Har haft parkett i en lägenhet och är glad att jag slapp betala för det slitaget som en tre-åring hjälpte till att göra.

Jag har en fundering. Vi kommer lägga gammalt trägolv i köket. Plankor som är 3 dm breda. Detta kommer vara enhetligt med varagsrummet som angränsar till köket.

I köket finns även en gammal järnspis, och i vardagsrummet en kakelugn.

Framför dessa bör man väl lägga något som inte kan brinna?

Min tanke är att lägga något diskret klinkers framför dessa, och då samtidigt lägga klinkers vid diskbänk och spis i köket men trägolv i resterande.

Skulle detta kunna funka, eller skulle det se helsjukt ut?

Är helt ny på detta och fick den här tanken igår!

Vi har klinker (och golvvärme) och det funkar bra. Praktiskt när Ebba (2) bestämmer sig för att vända uppochner på saftglaset vid varannan måltid.

Nackdelen är förstås att alla glas som Ebba tappar i golvet inte bara tappas i golvet utan dom går också i tvåtusen bitar.

Jag skulle välja klinker i nästa hus också.

Vi har levt med både matta, laminat och nu även klinker. Vi har inte haft klinkergolvet längre än ca någon månad men jag har inte än upplevt de problem som vissa beskriver ang hårdheten. Tvärtom så tycker jag att det är väldigt skönt att gå på.

Att det blev klinker nu är för att vi tycker det är snyggt och att det är väldigt tåligt. Särskilt bra om man, som vi, har hundar.

Cyllene skrev:
Jag har en fundering. Vi kommer lägga gammalt trägolv i köket. Plankor som är 3 dm breda. Detta kommer vara enhetligt med varagsrummet som angränsar till köket.

I köket finns även en gammal järnspis, och i vardagsrummet en kakelugn.

Framför dessa bör man väl lägga något som inte kan brinna?
Ja, du ska ha något tändskyddande material framför spis och en bit ut. Klinker fungerar utmärkt (och är snyggt tycker iaf jag).

Cyllene skrev:
Min tanke är att lägga något diskret klinkers framför dessa, och då samtidigt lägga klinkers vid diskbänk och spis i köket men trägolv i resterande.

Skulle detta kunna funka, eller skulle det se helsjukt ut?
Det är inte helt ovanligt att sätta ett par rader klinker bara framför skåpen och ha annat golv på resten. Att bara ha det vid utvalda platser, som disk och spis, kanske kan se lite "plottrigt" ut, men allt hänger ju på hur allt runtomkring ser ut och hänger ihop.

Så vill du ha så och tycker det är snyggt så finns det inget som hindrar. Det som jag tror är svårast är att få klinkret i jämnhöjd med trägolvet runt dessa "öar"

Tacka för alla bra svar. Vi har vägt för och emot och bestämt oss för att betala det lilla extra det kostar att välja klinkers istället för trägolv. Och jag skuttar ofta runt i tofflor hemma ändå så skulle det vara hårt och kallt så tror jag nog att jag kan klara det bra. Men som flera av er skriver så har ni provat lite av varje och så kommer det säkert även att bli för oss. Vem har sagt att det här är vårt sista boende. :) Eller sista gången vi väljer golv i ett kök.

Vi har klinker/granit i en stor del av våra golv och är övervägande positiva till det.

Den största nackdelen tycker jag är att golven är kalla de tider på året när det är kallt ute, men inte tillräckligt kallt för att man vill köra igång golvvärmen för att det då blir för varmt.... (Höst/vår).

Snailman
Jesca_j skrev:
Vi har klinker/granit i en stor del av våra golv och är övervägande positiva till det.

Den största nackdelen tycker jag är att golven är kalla de tider på året när det är kallt ute, men inte tillräckligt kallt för att man vill köra igång golvvärmen för att det då blir för varmt.... (Höst/vår).
Hur är det med klinkergolv, ekar det mera med sådana än med trägolv?

Ja, det gör det. Inget jag har lidit av, det märks mindre nu när rummet har möblerats.

Faktiskt inget som vi varken har märkt eller tänkt på.....
Men rent teoretiskt så bör det kanske vara så eftersom ett hårt golv inte absorberar ljud lika mycket som ett mjukare golv gör....

Snailman
Ok, man får väl hänga upp lite textilier på väggarna annars, har tröttnat lite på mattor...

men i biorummet får det nog bli nåt mjukare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.