Hej,
behöver lite tips på verktyg för kapning/delning av klinkerplattor.

Jag har en kakelkap, men den är för klen för mina klinkerplattor och det blir dyrt i längden att bränna 4 plattor för att få till den där 8-cm-biten in mot väggen.. dessutom blir snittet inte speciellt fint, vilket jag behöver t.ex mot trösklar.

Fick tips på att använda vanlig kapskiva (diamant) men det räknar inte direkt som precisionsverktyg (inte min 250-kr-vinkelslip i alla fall ;) ) , så jag tror jag får svårt att få snygga kanter.

Någon slags såg kanske? Borde väl gå att hyra nånstans (Gbg-området)?

Testa först, tror du kommer att bli positivt överraskad. Kör du med en en slät diamantklinga så blir det otroligt fina snitt. Du hittar billiga sådana som funkar på Biltema. Står i o för sig på dem att de är för våtkapning men min som körts torrt håller fortfarande och den har kapat en hel del.

Skyddsglas är ett måste förstås

/Kent

Eller hyr en ordentlig klinkerkap.
Jag lånade en av en kompis när jag la granitkeramik i källaren. 40*40 plattor, sju mm tjocka och riktigt sviniga att försöka knäcka. Men när man kommer på hur det skulle göras så går det typ 100 ggr snabbare än med klinga.

Vi köpte en billig eldriven kakelskärare på silvan (med diamantskär som ska användas vått). Den funkar kanon på de stora tjocka plattor som vi har lagt. Det går ju iofs mycket fortare med en vanlig klinkerkap, men vi hittade ingen som klarar 60cm långa klinkers.

Det går även att hjälpa sig med vinkelslipen och diamantskivan. Spänn fast ett anhåll med två små tvingar på klinkerplattan och låt skivan löpa utmed anhållet. Börja med att "ritsa" med skivan tills att den funnit ett spår att gå i. Men det här med trösklar, försök att höja tröskeln så att klinkersen gå in under. Det är inte så jobbigt att flytta upp karmen de 10mm det rör sig om, när det är reglade väggar. Blir så mycket snyggare och ser proffsigare ut. Alternativet är en tunnare tröskel.

Har nu inhandlat en diamantklinga och skall prova imorgon. Det lär väl damma en del, men som tur är finns det en källaringång i rummet som skall golvläggas så jag kan stå därutanför och kapa.

Mitt problem med trösklarna är att det är betongväggar, så att flytta karmen blir krångligt.. En tanke jag hade var att försöka köpa en lite bredare tröskel och lägga över den gamla på nåt sätt så att den går utanför nån cm eller så och täcker kanten på klinkret.

Ja, du kan även fräsa in ett spår/ta en bit under tröskeln, så att golvplattorna får plats . Men det finns en mängd nya trösklar att välja bland, någon kanske passar.
Det brukar vara de där små detaljerna som gör det ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.