Vi bor i ett radhus som vi säljer. ca 30 kvm på nedre planet är belagt med klinkerplattor (hall och kök) och några enstaka plattor i hallen sviktar när man kliver på dem.

Idag hade köparen hit en besiktningsman som påpekade detta. Nu vill köparen ha golvet åtgärdat. Så till mina frågor:

• Vad kan sviktandet bero på? (Att det är lagt på gamla plastmattan eller andra vanliga orsaker?)
  • Vad kan det få för konsekvenser? (Vi har bott här i 4 år utan att det hänt något med plattorna)
  • Hur gör man för att åtgärda detta? (är nyläggning enda lösningen)
  • Vad kostar det att åtgärda?

Ska nämna att vi inte vet hur plattorna är lagda. Men huset består av platta på mark och som orginal har det i alla fall funnits plastmatta, men vi vet som sagt var inte om plastmattan ligger kvar eller ej.

Hoppas ni har några kloka tankar.
p.s Vem bör stå för kostnaden, köparen eller säljaren? d.s

Att plattor lossnar beror nog oftast på att underlaget är olämpligt för klinker. Kanske är bärigheten inte tillräcklig så att undergolvet sviktar och plattorna därför bryts loss, eller så ligger det kanse en plastmatta under som ställer till det för fixet som plattorna sitter i.

Som jag ser det är det så att om EN platta lossnat så kommer fler att lossa framöver. Om ni bara åtgärnar de lösa plattorna nu kommer detta antagligen komma i retur om några år inklusive tråkigt tjafs med blivande ägare.

För att säkert säga hur det ska åtgärnas måste man nog veta hur det ser ut under plattorna.

Vem som betalar är ju en förhandlingssak. Kan det handla om 10-15000 att fixa detta med ordentlig marginal? Inte mycket pengar att tjafsa om alltså.

Vad ni än gör, reglera detta ekonomiskt inom ramen för försäljningen. Ta inte på er att åtgärna problemet - det är som jag ser det att bädda med silkeslakan för tjafs med den nya ägaren.

Nu ska vi se om jag får till det att infoga bild...

Det ni ser på bilden är taget inifrån en skrubb där kanten på golvet blottas (eftersom klinkergolvet är högre än spånskivan i skrubben)

Först i framkant är en trätröskel.
Bakom tröskeln ser ni de översta skikten.
1 Klinkerplattan
2 Något "mjukt" vitt lager (känns ungefär som att sticka en spik i en vinkork)
3 Något som ser ut som bruk

Gick inte så bra det där med bilden..... :(
Nu så....

Glömde säga. Bakom trätröskeln så vet vi alltså inte vad som är under nämnda skikt.
Någon som kanske vågar sig på att vara cynsk? :cool:

• DSC03405.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som silikon. Jag vet att plattsättare ibland sätter upp enstaka plattor på vägg med silikon, t.ex. om nån platta lossnat, men man lägger knappast ett helt golv på det sättet. Keramiska material kräver ett styvt underlag, om det rör sig det minsta lossnar plattorna och/eller fogarna spricker. Finns det sprickor i fogarna? Om det bara är en platta i taget som rör sig, alltså den man kliver på, kan det vara så att hela golvet är lagt i silikon, men det verkar udda. Troligare är kanske att man fyllt silikon i kanten av estetiska skäl :-? Om i stället en större del av golvet sviktar är det underlaget som är för svajigt, kanske ligger det en spånskiva under med glest mellan reglarna? Golvgips är nog vad man brukar/ska ha under klinkergolv. Jag tror inte ens att plattorna fäster nåt vidare på spånskiva ...

Jag skulle gjort som MathiasS föreslår, erbjud köparen rabatt och få detta ur världen. 30 kvm är mycket golv att göra om ...

Svårt att säga om hela golvet sviktar, jag skulle nog nästan säga att platta för platta rör sig.

Och du har nog rätt, det är nog silikon för det estetiska (??!!) för bakom det vita verkar det vara någon form av bruk.

MEN
Vad är det absolut värsta ni kan föreställa er skulle hända med golvet?
Är det här bara en "skönhetsfråga" eller vad man ska säga...eller är det ett fel av dignitet?

Jag har sett ett par exempel på när klinkerplattorna har spruckit rakt över p.g.a. dåligt underlag. I det ena fallet var det ett radhus med stora sättningar, då hade plattorna vikts av på mitten efter ett tag; det var underlaget som rörde sig/vek sig. I det andra fallet rörde det sig om en matbutik där underlaget i.o.f.s. var styvt men inte tillräckligt styvt. Där sprack alla plattor när de rullade in varuvagnar från lagret (de bytte plattor och rullade ut nya vagnar - då sprack det igen!).

Vid sidan om det rent oestetiska (eller hur man ska uttryck det) i att ha ett golv som sviktar finns det alltså en risk för att golvet helt enkelt går sönder vid belastning, om man ställer ner en tung möbel etc. Jag skulle nog kalla det ett fel av viss dignitet. Att det har hållit hittills betyder inte att behöver vara en ok konstruktion tyvärr, men som sagt - det är svårt att vet vad orsaken är när man inte vet exakt hur underarbetet ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.