4 095 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Klinker utan golvgips i liten toalett
Halloj!
Jag började idag riva ur en toalett som vi ska stila till lite - på golvet tänkte jag lägga klinker - har hittat nån platta som jag tror var 120x120 - samt elektrisk golvvärme (T2 röd).
Toan är ca 1x1m och när jag river bort den gamla platmattan ligger det spånskiva under. På en sån lite yta, är det ok att bara lägga dit golvvärmen och flytspackla (med armering) och sedan klinker på det?
Den gamla spånskivan är spikad i golvbjälkarna.
Jag antar att det är nåt i stil med 22mm golvspån de lagt (den är renoverad slutet på 60 nån gång) men jag har ingen möjlighet att kolla det.
Jag började idag riva ur en toalett som vi ska stila till lite - på golvet tänkte jag lägga klinker - har hittat nån platta som jag tror var 120x120 - samt elektrisk golvvärme (T2 röd).
Toan är ca 1x1m och när jag river bort den gamla platmattan ligger det spånskiva under. På en sån lite yta, är det ok att bara lägga dit golvvärmen och flytspackla (med armering) och sedan klinker på det?
Den gamla spånskivan är spikad i golvbjälkarna.
Jag antar att det är nåt i stil med 22mm golvspån de lagt (den är renoverad slutet på 60 nån gång) men jag har ingen möjlighet att kolla det.
Är det "bara" en toalett, dvs inget våtrum egentligen? Då skulle jag inte tveka att göra som du föreslår. Om det däremot vore ett badrum skulle jag nog försöka ta reda på vad det ligger för spånskiva på golvet (ett litet, litet borrhål kanske?) och vilket c/c-avstånd golvbjälkarna ligger på.
Jag hittade ett litet hål där en elementledning gick ned i golvet och efter mycket mätande kom jag fram till att det ligger 44mm spån och mäter jag upp till tröskeln har jag 19mm.
Så jag får fundera på hur jag ska göra
- riva upp golvet och endast lägga 22mm spån och flytspackel, men då lär det ju bli rejält med flyspackel så att inte golvet blir för lågt Iof hade det ju varit trevligt så hade jag kunnat lagt ned en slang för elen från källaren och upp på samma gång ...
- eller flytspackla på bef. golv och försöka hålla det så lågt som möjligt.
Btw, hur mycket kan man räkna att fästmassa bygger?
/Lars
Så jag får fundera på hur jag ska göra
- riva upp golvet och endast lägga 22mm spån och flytspackel, men då lär det ju bli rejält med flyspackel så att inte golvet blir för lågt Iof hade det ju varit trevligt så hade jag kunnat lagt ned en slang för elen från källaren och upp på samma gång ...
- eller flytspackla på bef. golv och försöka hålla det så lågt som möjligt.
Btw, hur mycket kan man räkna att fästmassa bygger?
/Lars
Moderator
· Stockholm
· 52 313 inlägg
Antar att spacklet skall vara för golvvärmen.
Har för mig aqtt du skall spackla typ 12 mm för golvvärmen.
Då blir det kanske lite probloem att få in klinker också innan tröskeln.
En lösning kan ju vara att höja tröskeln.
Annars om du river ut spånskivan, så fyll ut med golvgips så du slipper spackla så mycket. Gips är betydligt billigare än spackel.
Har för mig aqtt du skall spackla typ 12 mm för golvvärmen.
Då blir det kanske lite probloem att få in klinker också innan tröskeln.
En lösning kan ju vara att höja tröskeln.
Annars om du river ut spånskivan, så fyll ut med golvgips så du slipper spackla så mycket. Gips är betydligt billigare än spackel.