janwide
För fem år sedan byggde jag badrum i källaren. Oisolerad betongplatta. Använde Byggmax målade tätskikt endast i duschutrymmet. Övriga ytor la jag klinker och kaklade utan tätskikt. Nu har golvklinkers runt golvbrunnen börjat släppa. (Se video.) Noterade också för ett tag sedan att fogen mellan plattorna börjat lösas upp. Vad kan detta bero på? Funderar på om brunsmanschetten är boven i dramat. Är inte så orolig eftersom det är på betongplatta i källare. Ska ta tag i detta när tid och ork infinner sig. Kanske med nytt diffusionsöppet tätskikt. Tar gärna emot tips på vad detta beror på, lämpliga produkter och hur jag ska lösa det på bästa sätt.

janwide
Ingen som har något att bidra med?
Funderar på att knacka bort de lösa plattorna. Ev ta bort rörmanschetten. Dra på nytt tätskikt och sätta tillbaks klinkersen. Tänker att skarven som blir inte har någon betydelse på källargolvet. Någon som är av annan uppfattning?

Låter mera som boom i plattorna , inte säkert de är fel i tätskikt ,

janwide
R Rickard.lj skrev:
Låter mera som boom i plattorna , inte säkert de är fel i tätskikt ,
Hoppas på det. Får se när jag knackar loss plattorna.

En tanke utan att inneha expertis, det kan inte vara så att fukt vandrar under plattan och trycker upp tätskiktet? Helt baserat på att problemet verkar vara just där du haft tätskikt. Vad jag förstått är det väl delade meningar om tätskikt eller inte i oisolerad källaren.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
janwide
Benjamin Pålsson Benjamin Pålsson skrev:
En tanke utan att inneha expertis, det kan inte vara så att fukt vandrar under plattan och trycker upp tätskiktet? Helt baserat på att problemet verkar vara just där du haft tätskikt. Vad jag förstått är det väl delade meningar om tätskikt eller inte i oisolerad källaren.
Jag har haft samma tanke.

Rollade tätskikt klarar inte att vara ständigt fuktigt. De löses upp. Måla bara med primer.DIffusionöppen sådan.
Betongen tål fukt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du nu har tillskjutande fukt i plattan så skall ett öppet tätskikt lägga : ex 1KDS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.