Hejsan... Har en liten fundering angående mitt lilla tvättstugeprojekt....

Jag har en golvbrunn med ett vattenlås där tvättmaskinernas vatten går ut (bifogar bild på modellen).... Och jag ska till att lägga klinkers runt den... Nu till frågan... Hur ska jag göra runt den ?? Går det att höja en sådan apparat på nåt sätt ? Tätskiktet och klämringen hör ju inte ihop med den där, dom hamnar ju där dom hamnar och påverkar inte vattenlåset.... Ska jag höja hela brunnen med tätskikt och klämring eller bara vattenlåset ??

För tillfället är själva "brunnen" nersänkt ca 2-3 cm från golvet runtomkring och runt "brunnen" är det ett ganska kraftig lutning på ca 5 cm åt alla håll.... (Se bild)

Hoppas ni förstår....

Hur göra för att få ett bra och snyggt resultat med framtida klinkers ??

Uppskattar alla tips... mvh

• RAN-plast.jpg
  • brunn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du att du bara skulle kunna höja vattenlåset? Jag föreslår att du flyttar upp brunnen i rätt höjd, spacklar/gjuter igen, tätskiktar och lägger keramiken.

I teorin funkar det att lägga klinkers runt brunnen som det ser ut nu, men att då slukristen (klinkerramen) sätts högre upp, i nivå med resten av golvet, men man ska inte ha en så brant kant när man ska ansluta tätskiktet till brunnen.

Jag tänkte bara om det fanns nån "muff" till vattenlåset som gör att den kommer i nivå med golvet, men själva brunnen ligger kvar på samma nivå... Så allt vatten som inte går igenom vattenlåset kan rinna "förbi" den... Men det kanske var ett påhittat drömscenario av mig :)

Men till din idé då... Hur går jag tillväga på bästa sätt för att gjuta upp den, och vad behöver jag för grejer ? Förutom spacklet då ;) Blir tätskiktet på samma sätt som jag planerat att göra det ? Dvs brunnsmanschett och tätskikt, med klämringen.... Eller blir det en helt ny historia ??

mvh...

Det är möjligt att det finns förhöjningsring som gör att du kan höja brunnsflänsen så att du kan spackla i och få rimlig lutning på golvet, men vattenlåset hamnar på samma nivå som tidigare. Vilket knappast gör något. Men är brunnen äldre än 1990 så behöver du byta den i vilket fall som helst.

Ska du byta brunnen så ansluter du naturligtvis tätskiktet precis som vanligt.

Hmm kanske är enklast att byta hela skiten då... och spackla upp när man ändå river skiten....

Hur byter man en sån förresten :) Den nuvarande är ju gjuten i en platta.... !?

Man bilar upp den medelst en bilhammare.

Aha det var så enkelt... Hmm... får kolla om jag hittar nån förhöjning annars blire till att bila då ;)

tackar så mycket för blixtsnabba svar :)

Fundering, då jag inte kan reglerna; behöver man verkligen byta golvbrunnen pga att den är äldre än -90 om det t.ex. är en tvättstuga som i sin helhet inte våtrumbehandlas och betongunderlag?

Beror på hur man ser det. Ska du få ut något på en försäkring så bör du byta, men är det betong i hela rummet är ju chansen att du får några vattenskador rejält minimal.

Ska man följa regelerna tolkar jag dom så att är det en tvättstuga så ska du ha tätskickt på golvet OM du har isolering under plattan. Har du ingen isolering ska du inte heller ha tätskickt, men det är nu det blir lurigt, för läser man Byggkeramiska rådets regler:

"Reglerna gäller för funktion och applicering
av tätskiktssystem på olika underlag då kakel,
klinker eller mosaik skall utgöra ytskikt på golv
och väggar i våtrum, såsom badrum och
duschrum i privata bostäder eller utrymmen
med motsvarande vattenbelastning.
Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum),
där tätskikt dras upp min. 50 mm på
vägg. (BBR 6:5331)
Både nyproduktion och renovering
omfattas av reglerna."

så tolkar jag det som att har du inget tätskickt så behöver du inte följa reglerna vilket även innebär det där med att byta brunnar äldre än -90. Men det är försäkringbolagets tolkning som gäller när det kommer till kritan så det kan vara bra att ringa och kolla med dom först.

Verkar krångligt det där... Nu är det ju inget annat vatten som kommer ner i golvbrunnen förutom vattnet från maskinerna som går via rör direkt ner i vattenlåset... Så risken för vattenskador är minimal, men man vill ju ändå göra korrekt...

Vad kan hända om man tätskiktar en oisolerad platta ?? Jag är inte helt säker på om den är isolerad eller inte, tidigare ägare har gjutit plattan.... Men plastmattan som sitter där nu är ju ett tätskikt, så man får hoppas att tidigare ägare hade koll på att man inte ska tätskikta en oisolerad platta... :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.