226 läst · 2 svar
226 läst
2 svar
Klinker på spånskiva i liten toa?
Tänker ta bort plastmattan i vår lilla gäst toa (1X2 meter) i samband med byte av toastol och ersätta den med klinker. Underlaget är 22 mm spånskiva på 45x195 golvreglar med cc 400. Sannolikt så är inte golvet 100% slätt/plant, när huset byggdes så drogs de prefabricerade golvblocken ihop så att det skapades toppar i skarvarna mellan golvspånskivorna på sina ställen.
Förstår att alternativen är att antingen spackla 12mm med armering eller limma golvgips på ytan innan tätskikt appliceras
Vilket är den enklaste väggen? Misstänker att gipsskiva måste vara enklast (om man lägger den i flera delar) Är det korrekt? Limrester från den gamla mattan som sitter fast på spånskiva, kan de vara kvar om spackling är det rekommenderade sättet?
Förstår att alternativen är att antingen spackla 12mm med armering eller limma golvgips på ytan innan tätskikt appliceras
Vilket är den enklaste väggen? Misstänker att gipsskiva måste vara enklast (om man lägger den i flera delar) Är det korrekt? Limrester från den gamla mattan som sitter fast på spånskiva, kan de vara kvar om spackling är det rekommenderade sättet?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Golv gips låter vettigt. Diffar det 12mm? Man lär väl inte få svindel där inne om det är lite snett?
Haha, nej, det diffarna inte 12 mm. Golvet är i våg men jag har dalar och toppar ifrån de ihopdragna spånskivorna (på ett par mm), Jag skrev 12 mm eftersom jag läst att det behovs för att förstärka spånskivegolv innan klinker.S Småbrukaren skrev:
Redigerat: