Hej

Jag vet att det inte är att rekommendera att lägga klinker direkt på en plastmatta i badrum (jag har läst de flesta andra trådar här på forumet gällande detta). Men jag har ändå en fråga.

Jag har en ca. 10 år gammal matta i mitt badrum som ligger på ett betonggolv. Finns det inget sätt att behandla mattan som tar bort det eventuella problemet att fixen "äter upp" mattan? Tex. att måla ett tätskickt på mattan innan man lägger klinker?

Redigerat:
Det handlar inte om att "det inte är att rekommendera"...

Det handlar om att man inte skall lägga klinker på plastmatta.

Det handlar inte bara om fix som äter plastmatta...

Det handlar om att denna lösning även kan göra så att kaklingen/klinkern spricker upp och släpper från vägg/golv.

Det finns inga genvägar som är bra. ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar inte om att "det inte är att rekommendera"...

Det handlar om att man inte skall lägga klinker på plastmatta.

Det handlar inte bara om fix som äter plastmatta...

Det handlar om att denna lösning även kan göra så att kaklingen/klinkern spricker upp och släpper från vägg/golv.

Det finns inga genvägar som är bra. ;)
Tack för ditt svar, men finns det då inget sätt att behandla mattan så att den dels inte "äts upp" OCH inte släpper.

De flesta äldre trådarna i detta ämne är några år gamla, tänkte att det kanske har hänt saker på marknaden, kommit nya produkter osv.

Det är tydligt att många har en väldigt bestämd uppfattning i detta ämne, och det med all rätt kanske? Men det finns även de som säger att det går utmärkt:

http://www.dn.se/blogg/bostadsfragan/2008/11/07/fungerar-klinker-pa-plastmatta-1435

Som lekman blir det svårt att veta vem man ska lyssna på då även proffsen har olika åsikter.

Redigerat:
gryden skrev:
Tack för ditt svar, men finns det då inget sätt att behandla mattan så att den dels inte "äts upp" OCH inte släpper.

De flesta äldre trådarna i detta ämne är några år gamla, tänkte att det kanske har hänt saker på marknaden, kommit nya produkter osv.

Det är tydligt att många har en väldigt bestämd uppfattning i detta ämne, och det med all rätt kanske? Men det finns även de som säger att det går utmärkt:

[länk]

Som lekman blir det svårt att veta vem man ska lyssna på då även proffsen har olika åsikter.
Tänk på att artikeln är från 7 november 2008.

kamilenski skrev:
Tänk på att artikeln är från 7 november 2008.
Jo, jag har noterat det. Den är i sammanhanget gaska nyligen skriven, baseras den på nya rön? Här på byggahusforumet är en majoritet emot klinker på plastmatta långt tidigare än 2008, och har så fortsatt vara än idag.

Redigerat:
T
Om du vet tillverkaren utav din matta så kan du kontakta dom och få reda på om du kan lägga klinker.

Finns en hel del plastmattor idag som tål fix.

tank77 skrev:
Om du vet tillverkaren utav din matta så kan du kontakta dom och få reda på om du kan lägga klinker.

Finns en hel del plastmattor idag som tål fix.
Tack för ditt svar, tyvärr så är det nog svårt att ta reda på exakt vilken matta som har använts, men jag ska försöka, det borde finnas fakturor sedan föreningen som jag bor i gjorde stamrenoveringen, om jag har en jäkla tur så är det en väl specad faktura där fabrikat framgår. Men det är nog att hoppas på mycket.

Det handlar fortfarande inte bara om att plastmattan ska tåla fixet !!

VEM vet hur pass ordentligt plastmattan sitter fast efter ex antal år ??

Det som avses i artikeln du länkar till gällande att de påstår att det i vissa fall krävs plastmatta bakom är lite missvisande eftersom det inte alls är vanlig plastmatta som avses i den meningen...

Alla gör som de vill men jag hade aldrig snålat och gjort det halvdant för det brukar bli dyrare i längden...och snålheten bedrar lätt visheten... ;)

Jag kan bara tänka mig (bara tänka mig!) att om plasten är limmat ordentligt mot betong golv, kan det fungera. Men det är bara en känsla. Jag arbetar inte dagligen med detta.

Det finns hustillverkare som bara använder kartonggips, klädda med golv/väggbeklädnad av "godkända fabrikat" enligt GVK. På det sätter man sedan kakel och klinker på.

Benny_P skrev:
Det finns hustillverkare som bara använder kartonggips, klädda med golv/väggbeklädnad av "godkända fabrikat" enligt GVK. På det sätter man sedan kakel och klinker på.
Exakt av "godkända fabrikat". Sedan kan man ju diskutera hur länge GVK kommer få ha kvar denna branschstandard. Vi har lite andra åsikter inom vissa försäkringsbolag och är inte speciellt nöjda med formuleringarna. Internt arbetas det på möjligheten att antingen tvinga igenom ändringarna alternativt skriva om fastighetsförsäkringsvillkoren och utesluta fackmannamässighet om man följer vissa branschstandarder.

Vilket som en gammal plastmatta går väldigt sällan under några som helst branschregler att likställa med ett godkänt tätskikt utan de plastmattor som anges i GVK som godkända under keramiska plattor är generellt av nyare fabrikar som är branschtestade för just keramisk beklädnad.

Jag ställer mig allmänt tveksam till det uttalande dn:s "expert" gör då det är något som inte är förenligt med skaderegleringen vi gör inom försäkringsbranschen om en försäkringstagare skulle få en skada.

Följer du GVK och kan säkerställa att den plastmatta du har är en av de som står som godkänd produkt så kan du ha kvar den. Om du följer BKR eller inte har en utav de godkända plastmattorna eller inte kan säkerställa så är det upp till dig att avgöra om du väljer att klinkra på ändå - då ska du dock vara medveten om att din fastighetsförsäkring kommer vara friskriven från skador uppkommna i det utrymmet som kan på något sätt härledas till renoveringen. Rätt ofta nekas skada per automatik och bevisbördan läggs över på försäkringstagaren att påvisa omöjligheten i att den felaktiga konstruktionen har lett till aktuell skada vilket man bör vara medveten om ifall man väljer att utföra en renovering som går emot branschreglerna.

MVH Lorant

Så länge ingen här på Forumet, kan visa bild/bilder på ett klinkerbelagt plastgolv, som påvisar skador, tycker jag Du skall hålla dig skeptisk till alla farhågor som målas upp, gryden. De som är med och river i badrum med t ex Pegolan på väggar och golv, vet hur in i h....e det sitter. Är där t ex gips på väggarna, så åker den med. Men visst, det är viktigt att plastmattan är limmad och att det finns fungerande lim kvar under mattan. I bland har det slarvats här med , med att få hela golvet täckt med lim. Problem finns med att betongen under suger åt sig lim/primer olika, vilket får mattan att inte fästa på ett bra sätt. Kolla därför upp att plastmattan ligger dikt till golvet.
Jag har själv lagt klinkers på ett plastgolv för 16 år sedan, och det ligger kvar idag. Kakelfirman som levererade materialet tyckte jag skulle använda 2-komponet i fogen, och så blev det. Fogen till all klinkers, har alltid varit ett stort problem, då den släpper igenom vatten efter några minuter, trots alla branchregler.

Trist att rekommendera ett sätt som inte ger ett korrekt försäkringsskydd kan jag tycka. Ska vi bara höfta om saker som bör hålla finns det många lösningar som kan funka men där ingen tar ansvar och inga försäkringar gäller!!!

Ska vi prata krasst har jag varit med i regleringen av några tusen fuktskador i ett par bolag men aldrig stött på problem som kan föranledas till kartonggipset såvida man inte misslyckats med annat.

Men för det skulle jag aldrig rekommendera ett förfarande som lämnar allt ansvar och risk på kunden för skador som kan bli omfattande även i ett betonghus

MVH Lorant

Jag vet inte vad jag ska säga i ämnet, jag kan bara konstatera att...

Farsan kaklade sitt badrum nån gång på tidigt -90tal, direkt på befintlig plastmatta.
Där har det duschats dagligen sedan dess, inga tecken på vattenskador ännu...

Men men men, det beror ju på hur man värderar sin egen tid.

Jag förstår Paul, han ska lämna garanti på arbetet, klart att han ska göra det ordentligt.

Det finns ett till kriterium för plastmattor, som man ska ta i beaktning, plasten är lite mjuk, och det ger en teoretisk risk att plattorna ska flexa och fogarna spricka.

Nåväl, var och en gör som den själv vill, och ingen här kommer sannolikt att rekommendera klinkning på plastmatta, men om du vill bli snabbt klar och det bara kostar några tusenlappar jämfört med en korrekt renovering för tiotusentals kronor, kan det vara en bra metod.

Bestäm dig för följande:
1. Badrummet är förbi sin livslängd.
2. Pengarna jag lägger på att göra badrummet fint anses som förbrukade.

Om du senare skulle få en vattenskada, får du ingen ersättning på försäkringen, men det gör inget, eftersom du inte lagt ut en förmögenhet på badrummet. Då får du betala för en riktig renovering, dvs du har skjutit upp dina utgifter.

Däremot, vet jag inte hur försäkringsbolaget ställer sig till tork och saneringskostnader.

Kom ihåg att du kan återanvända badrumsmöblerna om det går snett.

Du blir ju också av med barummet i några månader.

Edit:
Du bör vid en eventuell försäljning upplysa om att badrummet inte uppfyller branschstandard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.