283 läst · 5 svar
283 läst
5 svar
Klinker med montagelim
Hej, har en klinlerplatta som har gått sönder i hallen som jag tänkte byta. Går det att sätta fast det med montagelim eller liknade? Eller måste det vara fix?
Tänkte på något likande det här.
https://www.bauhaus.se/montagelim-c...rdic_production_sv_products#go-to-description
Kan tillägga att det är golvvärme som är förvisso avstängd för tillfället.
Tänkte på något likande det här.
https://www.bauhaus.se/montagelim-c...rdic_production_sv_products#go-to-description
Kan tillägga att det är golvvärme som är förvisso avstängd för tillfället.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Ja det kan gå, men det kommer bli bättre med fix. Risken för att plattan går sönder vid punktbelastning är avsevärt större om du limmat fast den eftersom du inte får full täckning bakom plattan. Du måste ju ändå blanda någon deciliter fogmassa så det är inte så jobbigt att blanda lite fix också.....
Hade det gällt kakel hade jag sagt kör.
Men iom att det gäller klinker hade jag nog varit försiktig. Jag skulle enligt ovan skribent hålla mig till fix för att fortsätta ha en homogen yta under. Likaså för att få höjden rätt.
Men därmed inte sagt att det inte inte funkar med sättlim.
Finns det tillskjutande fukt så kan det vara att det inte håller i längden.
Kanske någon som gjort detta redan som kan yttra sig.
Men iom att det gäller klinker hade jag nog varit försiktig. Jag skulle enligt ovan skribent hålla mig till fix för att fortsätta ha en homogen yta under. Likaså för att få höjden rätt.
Men därmed inte sagt att det inte inte funkar med sättlim.
Finns det tillskjutande fukt så kan det vara att det inte håller i längden.
Kanske någon som gjort detta redan som kan yttra sig.
Ja det kan vara lite trixigt. Jag har just gjort det på ett par plattor, en 30x60 och en 30x30. Jag tog multimaskinen med diamantblad för att fräsa bort fogen, och sedan kofoten för att få upp plattan. Därefter multimaskinen igen för att få bort gammalt fix ner till ren yta.T Toro2 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden