Bytt panna i källaren nu så tänkte fräscha upp källaren lite. Har en gjuten platta som jag skulle tippa är oisolerad. Inte målad eller liknande utan är RÅ. Nu till min fråga. Skall man prima innan man lägger klinkers eller skall man bara tvätta av golvet ordentligt och dammsuga noga. Skall man prima så vad skall man använda för primer? Den borde ju behöva vara öppen.

Rickard.
Primer är alltid att föredra då det är utan nackdelar och väldigt billigt. Välj bara en fix & fog/golv primer lämpligt för betong som inte har något med en tätskikts serie att göra så blir det inga problem.

Vissa tycker det är viktigt att hålla sig inom samma fabrikat medans andra (t ex jag) inte bryr mig. Närmaste bygghandel har garabterat det du behöver.

Verkar vara svårt att hitta en primer som är diffusionsöppen. För det måste den väl vara på en platta

Rickard.
Johangfx Johangfx skrev:
Verkar vara svårt att hitta en primer som är diffusionsöppen. För det måste den väl vara på en platta
Kan du länka en som är diffusionstät så kan jag leta fram några öppna. Annars kan du googla fram dom själv det är dock ingen egenskap som dom brukar skylta med då det ofta inte är intressant

Borde väl stå på om den är öppen eller inte. Det är ju inge bra om man använder fel. Har kollat på de varuhus jag har nära mig och ingen av dem har en där det står öppen. Byggmax, cheapy och jemofix.

• Gilla
Ressler
  • Laddar…
Johangfx Johangfx skrev:
Bytt panna i källaren nu så tänkte fräscha upp källaren lite. Har en gjuten platta som jag skulle tippa är oisolerad. Inte målad eller liknande utan är RÅ. Nu till min fråga. Skall man prima innan man lägger klinkers eller skall man bara tvätta av golvet ordentligt och dammsuga noga. Skall man prima så vad skall man använda för primer? Den borde ju behöva vara öppen.
Biltema primer f är tät
Biltema primer c är öppen

• Gilla
misingen
  • Laddar…
L largab skrev:
Biltema primer f är tät
Biltema primer c är öppen
Closed och Fopen? :rolleyes:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Rickard.
elpaco elpaco skrev:
F är fuktspärr ;) C kanske står för första bokstaven i sjukdomen man får om man dricker det.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nä, nu blev det väl fel?
Copen och Flosed

• Gilla
largab
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
F är fuktspärr ;) C kanske står för första bokstaven i sjukdomen man får om man dricker det.
Cervicit? Celiaki? Cystadenom? Calcaneusfraktur?

Nu kan jag inte fler ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.