6 931 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Klinker i hall på gammalt trägolv. Gips eller spån däremellan?
Snabb fundering:
Skall lägga klinker på någon kvadrat i den lilla farstun. Golvet är en sunkig gammal råspont. Tänkte jämna till med en platta innan klinkern fixas på plats.
Fungerar en 10mm spånplatta häremellan där sedan klinkern läggs på eller ska jag välja gips? Eller något annat?
Skall lägga klinker på någon kvadrat i den lilla farstun. Golvet är en sunkig gammal råspont. Tänkte jämna till med en platta innan klinkern fixas på plats.
Fungerar en 10mm spånplatta häremellan där sedan klinkern läggs på eller ska jag välja gips? Eller något annat?
Gips får min röst också, och glöm inte att prima. Det är väl inget måste antar jag, men alltid när jag lagt gips på spontat har jag limmat golvet och inte bara skruvat. Den limmade skivorna ger ett riktigt styvt golv, skruvat kan fortfarande ha lite svikt i sig.
Nej, det ska vara kakelfix men en särskild sort som är ämnat för att limma gipsskivor, typ Multifix från Bostic. Använd 8:ans kam när du drar ut fixet.urk skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Nej, det är ett speciallim man skall använda, Ardex S48 är en variant, Casco har en de kallar ngt i stil med Boardfix.
De är dyra, kvm priset är högre för limmet än för skivan.
Det handlar om limi pulver form som blandas med vatten. Åtminstonde Cascovarianten (som jag har använt, och inte rekomenderar) har väldigt kort "öppentid", typ 10 minuter.
De är dyra, kvm priset är högre för limmet än för skivan.
Det handlar om limi pulver form som blandas med vatten. Åtminstonde Cascovarianten (som jag har använt, och inte rekomenderar) har väldigt kort "öppentid", typ 10 minuter.