Hej

Jag har nu ca 25 klingor som blivit liggandes för slipning.Jag har dragit mej för att skicka dom på slipning eftersom jag har försökt hitta en klingslipmaskin till vettigt pris som inte väger 5 ton som dom gjorde förr i tiden.

Nu tror jag att jag funnit just en sån här maskin .Är där någon som vet om denna kan vara ett bra alternativ.Den kostar runt 5000 kr och tillverkas av holzmann

http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/manufacturers_id/85/products_id/379

Jag har hört både pos och neg om holzmann.Dels att mycket tillverkas i kina vilket får mig att tveka lite.Annars verkar det ju vara ett österrikiskt märke( austria ) vilket låter lite tryggare dock.
 
Julas variant är väl inget alternativ ? Har inte känt o klämt på deras variant så jag vet inte hur bra/dåliga det är. Holzmann har jag ingen erfarenhet av alls.
 
Jag visste inte att jula hade sådana.
Jag brukar dock dra en paralell mellan jula -harald nyborg-rusta och det "klingar " inte i mina öron om jag nu skall vara lite ärlig.
Ärligt talat så har jag inte råd att prova.Många anser att dom inte har råd att handla dyrt.Jag har inte råd att chansa på för billigt eftersom risken är stor att prescisionen är för låg och då kan jag inte byta in maskinen utan står med en halvbra eller halvdålig maskin som inte används medan jag får köpa en dyraremodell också.
Annars tack för tipset.
 
Det var det jag tänkte....köpa billigt är ju nästan alltid att köpa dyrt !
 
E-bay tar € 255 + frakt.
 
Nu har jag köpt min klingslipmaskin i alla fall.
Jag tänkte redogöra lite för er som också är i behov av en sådan.

Ja den verkar definitivt vara gjord i kina och med allt vad det innefattar.
Jag fick en smärre chokvåg av besvikelse när jag öppnade paketen.
Axeln som agerar klingans centrering var avvikelser på en och en halv millimeter på en sträcka av 5 cm.Man ser direkt hur snett den sitter med blotta ögat.
Klingan som dom påstod vara outslitlig gick det av en flis på när jag råkade föra klingan mot slipskivan i utan att motorn ens var igång.Pilen som vägleder en vilket gradantal man ställt in den i satt placerad 2 cm från mätskalan och dessutom snett påsatt vilket som jag ansåg omöjliggjorde den exakthet som krävdes.Elkabelns fäste i maskin var knäckt från leverans.Bruksanvisningen bestod av en sprängskiss över maskinen som dessutom var på tyska.Mellanläggsringar för klingans olika diameter i axeln saknades i 20mm.Typiskt eftersom det är den som används mest till cirkelsågsklingor från festool.Dock följde det med 2st 22mm som där jag sedermera slipat ner den ena till 20 på en smärgel.
Trots alla dessa fel så är jag nu nöjd med maskinen.Jag fick först ringa till återförsäljaren och ge honom en ordentlig avhyvling för vilket skräp han skickar ut.Sen fick jag en natt med dålig sömn pga hur jag skulle göra.
Skicka tillbaka eller renovera?
Jag svalde min stolthet och fixade till alla defekter på den.De fick skicka en ny klinga (den som det gick en flis på) mot att slippa få tillbaka maskinen.Mätskalan var det enda jag inte kunde åtgärda men nu när jag satt mig in i hur den funkar så visar det sig att det räcker med att ha den som ett ungefärligt riktmärke, en svart tuschpenna gör fininställningen åt mig .Genom att täckmåla en av tänderna med tusch ser jag exakt vilken inställning som behövs för att hitta fram till rätt gradantal.

Nu slipar jag 48 tänders festool klingor på under 5 minuter och det är en fröjd att alltid ha skarpa klingor till hands.Dessutom är det nästan en lite meditativ skön känsla att slipa dem.
 
Intressant, men vilken maskin köpte du till slut?
 
Klingslip Holzmann MTY 8-70

Den finns länkad högst upp till lövångers maskin.
 
Ok. Trist att få en rapplig maskin för dom pengarna. Å andra sidan så har den ju betalat sig efter knappt 50 slipade klingor.
 
ACME skrev:
Ok. Trist att få en rapplig maskin för dom pengarna. Å andra sidan så har den ju betalat sig efter knappt 50 slipade klingor.
Ja,det är det positiva.
Jag körde senast idag igenom en sten i en laminatbänkskiva vilket skämde klingan tillräckligt för att behöva slipas till igen.
Småsten gamla spik och allt möjligt skit dom blandar in i spånskivor gör en duktigt sur i normala fall.Denna gången
var det inga problem eftersom 5 nyslipade låg och väntade i systainern.

För mig har det gjort vardagen enklare med denna maskin då jag ofta inte haft tiden att lämna in för slipning.Det blir liksom en sån grej som faller mellan stolarna när stressen faller på vilket den gör konstant i perioder.Då blir det lätt att man blir tvingad att köpa nya klingor hela tiden vilken fick mig att tvingas tänka om.
Kontot för klinginköp har hamnat på runt 6000 kr per år helt i onödan bara för att man aldrig fått tummen ur.

Jag skall tillägga att jag jobbar mycket i laminat vilket kräver vassa klingor konstant om man skall undvika urslag.
Normalt klarar ju klingan större påfrestningar än en liten spik eller sten utan att behöva slipas om förstås.
 
Redigerat:
Har du runt 25 klingor till dina sänksågar så borde det ju inte vara så svårt att alltid ha fräscha klingor med tanke på att det inte tar så lång tid att få tillbaks dem när man lämnar dem för slipning...
Dock kan jag köpa den ekonomiska tanken med att maskinen betalt sig efter 40-50 slipningar vilket är ekonomiskt bra...
 
Njaee kanske inte men det tog emot nu när alla 25 skulle slipas samtidigt vilket skulle medföra en kostnad på runt 3000 kr.Då var ju detta ett lämpligt alternativ.
 
Hej ikeahantverkaren
Din slipmaskin slipar väl bara spånvinkeln och inte skärtypen på tänderna,

Mvh Pär H
 
Den går att tilta åt alla håll så jag tror den är ganska mångsidig
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
Den går att tilta åt alla håll så jag tror den är ganska mångsidig
Men kan du slipa tex trapetsformade tänder, som har 3 sidor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.